Twinkle | Digital Commerce

Twinkle Jaaroverzicht 2014

2017-10-04
180101
  • [nieuws]
  • 9:41

Alibaba en Zalando maakten de stap naar de beurs, Jumbo ging online, Bol.com werd Europa’s beste webwinkel en Amazon maakte zijn voorzichtige entree in ons land. Dit is het Twinkle Jaaroverzicht 2014.


Tekst: Arjan van Oosterhout en Marit Smits

Een klik op een maand hieronder leidt u direct naar de samenvatting van de ontwikkelingen in die periode. Om het héle jaaroverzicht van bovenaf aan te lezen, kunt u gewoon doorscrollen. Direct naar de best gelezen items van 2014? Klik hier.

Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December

Januari
Slechts één op de vijf Nederlandse webwinkeliers kan goed rondkomen van zijn handel, blijkt uit onderzoek in het kader van Shopping2020. Een op de drie heeft nog nooit een euro winst geboekt. In de maand dat Coolblue 48 procent en Amazon 22 procent omzetgroei communiceren, gaan boekenclub ECI, juweliersketen Siebel en Welikefashion.com failliet. Desondanks ziet investeerder Hubert Deitmers nog volop ruimte op de Nederlandse e-commerce markt. Acquisities zijn er ook te melden: Fonq.nl neemt Direct Design over, AfterPay wordt opgeslokt door het Duitse Arvato Bertelsmann. De Metro Group, ook uit Duitsland, investeert in iBood. Honderden webwinkels worden slachtoffer van een DDoS-aanval in de eerste maand van het jaar, waarin PostNL geen post meer bezorgt op maandag. Het bedrijf kondigt aan pakketten ook ’s avonds te zullen gaan bezorgen. Thuiswinkel.org introduceert Thuiswinkel Waarborg Reviews, in samenwerking met KiyOh.

Alle headlines`

Februari
Het failliete ECI vindt een nieuwe eigenaar in Novamedia, het bedrijf achter de Postcode Loterij. Boekhandelsketen Polare valt binnen een jaar in stukken uiteen. Het overnamecircus draait door; Vistaprint koopt het bedrijf achter Drukwerkdeal.nl, Webprint neemt Posters.nl over en EasyToBook wordt onderdeel van MakeMyTrip. Zowel het Japanse Rakuten als het Amerikaanse Walmart communiceert een e-commerce groei van 30 procent in 2013, Zalando komt met een stijging van 52 procent naar buiten. Opvallend: Mexx sluit zijn webshop, om in de luwte te werken aan een ‘amazing online presence’. De Bijenkorf maakt bekend tablets naar al zijn winkelvloeren te brengen, in de maand dat Media Markt zijn prijzen online en offline gaat matchen met concurrenten. De introductie van de nieuwe Europese betaalstandaard Sepa wordt uitgesteld tot 1 augustus, Google rolt in februari Shopping Campaigns internationaal uit. De zoekgigant trekt de stekker uit kluisjesdienst Bufferbox, terwijl Volvo een contactloze bezorgoptie voor de kofferbak introduceert.

Alle headlines

Maart
Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat in 2013 meer webshoppers ieder gemiddeld meer aankopen deden tegen gemiddeld lagere bonbedragen dan het jaar ervoor. Qweery vraagt faillissement aan, terwijl twee van de bekende Duitse Samwer-broers investeren in de Nederlandse start-up TravelBird. JeansOnline en zuster Label54 krijgen onderdak bij Axivate Capital. Ze zullen in het vervolg door het management van Axivate’s eigen pure player Bulls & Birds worden aangestuurd. Wehkamp.nl benadrukt in een nieuwe campagne geen postorderaar meer te zijn, Zalando stapt van de woonmarkt en Auto.nl verlegt de focus naar abonnementen. Antoine Brouwer verlaat Media Markt om directeur omnichannel van de Blokker Holding te worden. ‘Dit is nog maar het begin’, zegt managing director Daniel Ropers nadat Bol.com is uitgeroepen tot Beste webwinkel van Nederland. Wehkamp.nl, Yoursurprise.com en Timberprint.nl verlaten het Thuiswinkel Awards Gala met de vakprijzen voor respectievelijk de beste mobiele, grensoverschrijdende en startende webwinkels.

Alle headlines

April
Zalando wordt, niet voor het eerst, in verlegenheid gebracht na een undercoveroperatie in een van zijn magazijnen. Het bedrijf belooft opnieuw beterschap. Zo wordt de klikvergoeding van 500 euro geschrapt die werknemers krijgen als ze melding maken van diefstal door collega’s. Coolblue claimt een landelijke primeur met gratis avondlevering door PostNL, terwijl Amazon werk maakt van een eigen bezorgdienst en begint met de werving van Nederlandse webwinkeliers voor zijn marktplaats. Postbedrijf Sandd neemt een belang in De Buren, dat ‘van kluis naar kluis’ en ‘van kluis naar huis’ wil gaan leveren. Er worden meer ambities duidelijk in april: KLM bereidt zich voor op de verkoop van pakketreizen, PayPal werkt aan een achteraf betaaloptie voor Nederlandse webshoppers en Jumbo zal online orders gaan verwerken in Den Bosch. Verzekeringssite gaat verder als Hoyhoy.nl, Shopping2020 krijgt een concreet vervolg met 9 actieprogramma’s. Voor Free Record Shop valt het doek.

Alle headlines

Mei
PostNL breidt zijn diensten voor webwinkels steeds verder uit. De marktleider begint op kleine schaal met de bezorging van boodschappen en met same day delivery. Concurrent SelektVracht gaat in ons land verder onder de naam DHL Parcel. Albert Heijn ziet steeds meer franchisenemers eigen afhaalpunten openen, los van Ah.nl. Concurrent Hoogvliet pioniert met een hybride winkelconcept in de maand dat het pure afhaalconcept voor boodschappen Superdirect.com het loodje legt. Reisreus Travix ziet af van een beursgang en sluit een pact met Booking.com, dat met Villas.com een losse verhuursite voor vakantiehuizen lanceert. KLM neemt zijn affiliatemarketingactiviteiten in eigen hand. In mei gaat Clicks in Bricks failliet, presenteert Otto ‘Zalando-concurrent’ About You en opent Unilever de poort voor startende webondernemers. Volgens de Chinese regering is het land met de meeste inwoners ter wereld inmiddels ook het grootste e-commerce land ter wereld.

Alle headlines

Juni
Voor het eerst wint een Nederlandse online retailer de belangrijkste European E-commerce Award: Bol.com wordt gelauwerd tijdens de Global E-commerce Summit in Barcelona, waarop belangenkoepel Ecommerce Europe een internationaal waarborg aankondigt en de Russische marktleider Ulmart voorspelt over 5 jaar 10 keer zo groot te zijn. Even voor het congres wordt de nieuwe Europese consumentenwetgeving van kracht. Maar er gebeurt meer: Praxis start met een plaza-model, Hema zoekt groei via Amazon, Kruidvat gaat al zijn producten online verkopen, Marc Koster verlaat Create2Fit en het moederbedrijf van Zoover komt volledig in Duitse handen. De eerste eigen smartphone van Amazon dient zich aan als een potentiële nachtmerrie voor winkeliers. Veel aandacht gaat in juni uit naar Neckermann.com, dat failliet gaat én weer doorgaat bij Axivate Capital. Beslist.nl stelt grenzen aan zijn gratis account en kondigt een volledige overgang naar cost per sale aan.

Alle headlines

Juli
Thuiswinkel.org presenteert de eerste Thuiswinkel Markt Monitor nieuwe stijl. Het blijkt dat Nederlanders 22 cent van elke euro online besteden in het eerste kwartaal van 2014. E-commerce sites worden ondertussen steeds trager en trager. Pagina’s zijn in een jaar tijd veel zwaarder geworden, gemiddeld 67 procent. Zalando noteert - boven verwachting van concurrenten - voor het eerst winstcijfers. Het bedrijf haalt vijftien hackers in huis om ze te laten leren van Zalando-techneuten. Ook Ahold en KLM laten hackers los op hun technologie. PostNL wil zondagbezorging uitrollen in Nederland. Coolblue heeft de primeur van deze verzendoptie. DHL Parcel presenteert zijn plannen om pakketbussen naar Nederland te halen. Kiala-punten in fysieke winkels worden voortaan UPS Access Points genoemd. Dat afhalen ín winkels scoort, weet ook Albert Heijn. Het bedrijf breidt zijn afhaallocaties in supermarkten fors uit. Twitter en Facebook testen een koopknop, Futurumshop lanceert een eigen kledingmerk en Beslist.nl stuit op flinke kritiek van grote webshoppartners op zijn nieuwe cps-businessmodel.

Alle headlines

Augustus
Ook in augustus is Zalando veelvuldig in het nieuws. De pure player verwijdert het kenmerkende oranje uit zijn verpakkingen en presenteert een nieuwe website. Personalisatie is hierin het keyword. Een app met beeldherkenning draagt bij aan Zalando’s focus. Ook Bol.com slaat een nieuwe weg in; het start met de verkoop van baby- en peuterkleding en ontwikkelt een nieuw design voor zijn website, inclusief apps. Coolblue smeedt op dat moment ook al plannen voor apps van eigen hand. Hema houdt open huis in zijn zoektocht naar bloggers, Kieskeurig.nl breidt uit met miljoenen producten én diensten en het past zijn kliktarieven aan. Meubelwinkel Made.com komt naar Nederland en Bax-shop.nl opent een eerste fysieke winkel in België (Antwerpen). Ook worden e-commerce plannen stopgezet; Vomar zet zijn webshop in de ijskast en Vergelijk.nl gaat verder zonder winkelmandje. Mexx noemt het sluiten van zijn online winkel ‘de beste beslissing die we konden maken’. Jeansandfashion.com gaat failliet.

Alle headlines

September
Ahold is opnieuw aanvoerder van de Twinkle100, waarin de grootste tien spelers steeds meer afstand nemen van de rest van de lijst. E-commerce blijkt nog geen prioriteit voor verzekeraars. Alibaba maakt deze maand de grootste beursgang in de geschiedenis, terwijl Lidl pas de eerste stappen in online verkoop zet. Aan samenwerkingen geen gebrek: Bol.com stapt met Kobo in digitaal lezen en Travelbird en Hema sluiten een pact. Mobiel warenhuis voor fysieke retailers Plux wordt gelanceerd. Flinders.nl presenteert deze maand juist een eigen label. De Belgen worden extra bediend door Bol.com (Plaza-partners), De Bijenkorf (bezorging) en Wehkamp (opening Wehkamp.be). PostNL start officieel met zondagbezorging en thuislevering van food. In de reisbranche tonen Amsterdamse hoteliers zich vóór Airbnb, Wijnvoordeel.nl profiteert van zijn stunt met een actiecode, Daisycon krijgt een forse boete en Qoony wordt failliet verklaard. Voor het eerst zijn er minder aangiftes van internetoplichting.

Alle headlines

Oktober
Oktober begint voor Coolblue met het slaan van de eerste paal voor zijn nieuwe dc in Tilburg. Zalando bestormt de beursvloer van Frankfurt met een veel hogere opening dan de uitgifteprijs. Rocket Internet volgt een dag later. IBood lanceert zijn nieuwe website mét winkelmandje en Media Saturn bouwt aan een groter portfolio van online winkels. Winkeliers zien weinig of niets meer in Het Nieuwe Winkelen, wordt duidelijk. Net zo min als consumenten een toekomst zien voor Halfords of de mobiele betaalmethode èM! Payment. Op logistiek gebied pionieren de fietskoeriers van De Versnelling en Paazl in het bezorgen van online bestelde schoenen in Amsterdam. Partner is Fab Footwear. Bol.com begint met avondlevering en in vestigingen van Gamma en Karwei worden bestelzuilen geplaatst. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) treedt voor het eerst concreet op tegen onjuiste prijsvermeldingen. KLM is de klos. Er komt toestemming voor versoepeling van de cookiewet en Futurumshop kondigt aan een eerste fysieke winkel in Apeldoorn te willen openen.

Alle headlines

November
Na jarenlang speculeren zien Nederlandse retailers deze maand Amazon.nl live gaan. De pure player verkoopt echter enkel e-books, in samenwerking met een aantal uitgeverijen in ons land. ‘Nederland is hooguit bijvangst voor Amazon’, aldus Daniel Ropers van Bol.com. Jumbo start zijn e-commerce activiteiten op Jumbo.com, maar blijkt nog maar weinig Nederlanders te bedienen. Coolblue, Albert Heijn, Primera en Kijkshop vernieuwen hun website en de kleding van Mexx is tijdelijk weer online bestelbaar. Online retailers worden bekrtisieerd om hun prijsbeleid - met Bol.com en Wehkamp.nl als boemannen - en het terugbetalen van verzendkosten bij retouren. WhatsApp wordt door Futurumshop en De Online Drogist ingezet als nieuw communicatiemiddel voor klanten. Rituals komt met ‘de eerste video giftcard van de wereld’ en Flavourites gaat op de schop. Ook presenteert Ahold zijn online plannen voor de toekomst en worden de domeinnamen van het failliete Qoony ‘gered’ door Etrias. PayPal introduceert achteraf betalen in Nederland.

Alle headlines

December
De weken voor kerst zijn voor webwinkeliers voor het eerst drukker dan de periode voor Sinterklaas. Zij boeken 32 procent meer omzet voor kerst dan in een gemiddelde andere week. 20 procent van het kerstbudget wordt volgens onderzoek online besteed. PostNL noteert een bezorgrecord. Net voor de jaarwisseling gaan Mexx en online winkels Bulls & Birds, JeansOnline en Label54 failliet. Afhaalcentrum De Buren breidt juist uit door ‘Kluis aan Huis’ en samenwerkingen met TNT en DHL Parcel. Zalando test een ‘pakketbutler’ en komt met een service voor persoonlijk stijladvies. Achteraf betalen kan in fysieke winkels nu ook met Afterpay, Google zet zich in voor responsive websites door de aanduiding ‘voor mobiel’ in Nederlandse zoekresultaten. KLM begint met pakketreisverkoop en sluit een deal met Airbnb. Volgens Thuiswinkel.org komt de online consumentenomzet dit jaar uiteindelijk uit op 13,7 miljard euro.
 

Meest gelezen op Twinklemagazine.nl:

NIEUWS

Beslist.nl dreigt grote klanten kwijt te raken (24 juli)

Neckermann.com failliet (24 juni)

Bulls & Birds, JeansOnline en Label54 failliet (24 december)

Tros introduceert zwarte lijst van webshops (1 april)

Jeansandfashion.com failliet (27 augustus)

Glossybox in Nederland verder als Prettybox (19 maart)

Beslist.nl: ‘Cost per sale schept inspanningsverplichting’ (27 juni)

Bol.com kiest voor verticaal menu (25 juni)

5 vragen over Mexx’ gesloten webshop (3 maart)

Twinkle100: Ahold grootste online verkoper (22 september)

WEBLOG

Waarom Beslist.nl de conversiepixel verplicht stelt (14 juli)

Wat adviseren mijn studenten Jumbo? (27 augustus)

Een eigen webwinkel? Niet doen! (10 oktober)

100 lessen uit 7 jaar online marketing (19 februari)

'Blijf lekker bestellen met een te kleine brievenbus' (15 september)

ACHTERGRONDEN

Wat kunnen beacons betekenen voor retailers? (7 mei)

De bestelknop op de schop: wat zijn de regels? (10 juni)

Consumentenwetgeving op de schop (3 februari)

Het koopgedrag is opnieuw veranderd (12 mei)

Waardevermindering bij retouren: wat zegt de nieuwe wet? (14 mei)

PRAKTIJK

Het nieuwe herroepingsrecht: waar u op moet letten? (31 januari)

25 tips voor de eerste online verkoop (17 februari)

Als gratis verzending geen optie is: 5 oplossingen (21 augustus)

In 5 stappen de teksten in uw webshop optimaliseren (12 maart 2014)

Affiliatemarketing: waar moet u op letten? (22 januari)

Klik voor de Twinkle Jaaroverzichten van 2013, 2012, 2011, 2010, 2009 en 2008.

De redactie wenst u een gezond en succesvol 2015!