Twinkle | Digital Commerce

Flavourites gaat op de schop

2017-11-09
17581

Flavourites wordt achter de schermen helemaal in het nieuw gestoken. Begin volgend jaar moet de nieuwe website live gaan, vertelt medeoprichter Natascha Klootsema aan Twinkle. ‘Straks is er meer aandacht voor de webshops zelf. En meer rust, daar is de site ook wel aan toe.’

Klootsema stond in 2007 aan de basis van Flavourites.nl, dat kan worden beschouwd als pionier in curated commerce. Voor de site selecteert ze samen met haar compagnon Marije Mulder webwinkels die mikken op drukbezette vrouwen. Daarvoor betalen de shops een vast bedrag. Tegen extra betaling kunnen ze ervoor zorgen dat hun webwinkel beter zichtbaar wordt op de verzamelsite.

Flavourites Live
Klootsema is momenteel druk met de laatste voorbereidingen op Flavourites Live, het eigen evenement dat van vrijdag tot en met zondag aanstaande wordt georganiseerd in de Amsterdamse Kromhouthal. Circa honderddertig webwinkels die op Flavourites.nl te vinden zijn, presenteren zich daar aan het koperspubliek. Deze editie wordt drukker dan alle vorige, verwacht Klootsema op basis van de kaartverkoop tot nu toe: ‘Ik denk dat we rond de zevenduizend bezoekers zullen uitkomen. Het evenement wordt ook steeds uitgebreider, met demonstraties door designers, inpakworkshops en voor het eerst ook een Flavourites Live restaurant.’

Flavourites.nl
Ondertussen wordt hard gewerkt aan de nieuwe site, die rustiger zal ogen dan de huidige. Klootsema: ‘Behalve visueel zal de site ook inhoudelijk wijzigen. Zo komt er een hele goede zoekfunctionaliteit en, belangrijker, er komt meer aandacht voor de webshops zelf. Ze kunnen al wat eigen tekst en beeld kwijt op Flavourites.nl, maar straks kunnen ze met veel meer beelden gaan werken, interviews plaatsen en meer sociale profielinformatie tonen. Wij zullen zelf ook meer en prominenter gaan bloggen over aangesloten weblogs.’

Hieronder ziet u een impressie van (een deel van) de nieuwe homepage van Flavourites.nl:

Branding
Volgens Klootsema speelt Flavourites in op het toenemende belang van branding, terwijl de focus lange tijd lag op het doorsturen van verkeer naar de webshops. ‘Het is steeds belangrijker voor webshops om hun verhaal te delen, of dat nu op een evenement is, op sociale media, of op onze site.’

Flavourites Store
Bij de laatste editie van Flavourites Live, een jaar geleden, werd de Flavourites Store geopend. In het webwarenhuis zijn producten van ruim honderd webshops te koop via een centraal winkelmandje. ‘Ongeveer 10 procent van onze webwinkelklanten heeft zich ervoor aangemeld’, aldus Klootsema nu, ‘maar ze zijn niet allemaal even actief als verkoper. Onze Store is na een jaar in ieder geval kostendekkend, met ongeveer 45.000 bezoekers per maand. Dat aantal kan en zal zeker nog groeien, want feitelijk zitten we nog in de opstartfase. Er moet nog veel aan gebeuren, maar we zijn nu ook druk met andere projecten.’