Twinkle | Digital Commerce

Het recept voor succes

2017-05-26
180101
  • 1:40

Wat is nou de truc om succesvol een online winkel te runnen? Wat is het bepalende element dat leidt tot succes? Wat is de blauwdruk van een optimale e-business?


Vragen die iedereen die ook maar enigszins betrokken is bij een jonge e-commerce organisatie bezig lijken te houden. Het begint al met de zoektocht naar het perfecte platform. Hybris, Intershop, Magento of toch WebSphere? Welk bureau gaat ons helpen? Hoe moet ik mijn organisatie inrichten? En als het antwoord op zich laat wachten ontstaat de zoektocht naar die ene goeroe, consultant of dat ene boek dat de verlossing moet brengen.

Het moge duidelijk zijn, geen van bovenstaande aspecten biedt succesgarantie. Sterker nog, eigenlijk kunnen alle genoemde elementen en nog vele andere succes alleen maar remmen of zelfs tegenhouden. Een ongelukkige keuze voor een bureau of een te duur of niet geschikt platform is niet zelden aanleiding geweest voor een investering met een bedroevend lage ROI.

Maar als dat het allemaal niet is, wat dan wel? Als ik iets zou moeten aanwijzen als meest doorslaggevend element voor succes, dan is het werkwijze. Ofwel: hoe ga je met je team dagelijks te werk. Het runnen van een shop is immers een nooit ophoudend optimalisatieproces. Daarom is vooral de methodiek die u gebruikt voor deze dagelijkse optimalisatieroutine bepalend voor het succes van uw winkel. Raak dan ook niet gefrustreerd of teleurgesteld als iets niet gelijk, of misschien zelfs na tien keer nog niet werkt. Of het nou om een samenwerking gaat of een nieuwe feature in de in shop; zoek een methodologie die bij je past om te helpen bij het prioriteren en te kiezen wat je elke periode weer aan gaat pakken.

Mijn conclusie is dan ook dat er niet één ding bepalend is voor succes. Het gaat om de zoektocht naar het juiste evenwicht in de som der delen. Maar goed, juist die dynamiek maakt het zo mooi om in de online wereld actief te zijn.
 
Deze bijdrage verscheen eerder als column in Twinkle 10-2014.