Twinkle | Digital Commerce

Twinkle Jaaroverzicht 2010

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 10:20

Het failliet van Vivendo, de certificering van Thuiswinkel.org, de prijzenoorlog tussen vergelijkingssites, de staking van TNT Post en de Dag van de gratis bezorging. Dat en veel meer vindt u terug in het Twinkle Jaaroverzicht 2010.

Tekst: Arjan van Oosterhout

Twinkle beleefde onlangs zijn vijfde verjaardag. Wat opvalt aan het laatste levensjaar is, afgezien van de ontwikkeling van social commerce en mobiele toepassingen, de hoeveelheid nieuws over internationale expansie. Webwinkeliers krijgen er, waar ook ter wereld, nieuwe concurrenten bij.

Een klik op een maand hieronder leidt u direct naar de samenvatting van de ontwikkelingen in die periode. Om het héle jaaroverzicht van bovenaf aan te lezen, kunt u gewoon doorscrollen. Direct naar de best gelezen items van 2010? Klik hier.

Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December
 

Januari
Januari 2010 begint met de bekendmaking van goede online-verkoopcijfers in de laatste maand van 2009, toen leden van Thuiswinkel.org 45 procent extra omzet boekten. Mede door de opkomst van e-commerce - 7 op de 10 grote winkelketens verkopen inmiddels online - komt op de fysieke retailmarkt ondertussen een ‘tijdbom tot ontploffing’, aldus onderzoeksbureau Locatus. In de eerste maand van dit jaar steekt Twinkle zich in het nieuw, steunen webwinkeliers Haïti en blijkt Daisycon het populairste netwerk onder Nederlandse affiliates. Hardware.info faciliteert mobiele prijsvergelijkingen met Streepjescodescanner.nl, Fredhopper gaat over in Britse handen en Vivendo vraagt surseance van betaling aan. Onder meer Amazon, Bol.com en iDeal maken in januari grote omzetstijgingen bekend. Free Record Shop koopt de Belgische online-entertainmentwinkel Mediadis.com en de Paradigit Group wordt de nieuwe eigenaar van Komplett.nl. Eurocommissaris Neelie Kroes laat weten dat de bevordering van crossborder e-commerce hoog op Europa’s Digitale Agenda staat, waar de Consumentenautoriteit oneerlijke webpraktijken tot speerpunt van zijn beleid maakt.
 

Februari
Veel politieke en juridische verwikkelingen in februari. De Europese Unie stelt voor dat merkfabrikanten de levering aan pure internetverkopers mogen weigeren, een achterhaalde gedachte volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Tjingo, dat reisagenten een platform biedt om reizen tegen gereduceerd tarief te slijten, krijgt twee juridische tikken te verwerken. Belangenclub EUSTA stelt dat de voorgestelde Nederlandse ‘ticketwet’ in de praktijk niet te handhaven zal blijken. Maar er gebeurt meer: Vivendo, dat veel reacties losmaakt, wordt overgenomen en is volgens de nieuwe eigenaar iMerge ‘niet meer voor de bakker op de hoek’. Februari is ook de maand waarin RTL in flash sales stapt met Vanvoordeel.nl en Marktplaats steeds meer op iBood begint te lijken met zijn Slimme Deals. Nieuw zijn de mobiele scantoepassing die Scantastic bouwt voor Bol.com en de overeenkomst die PayPal sluit met Facebook. Het Nederlandse Chatventure laat weten te bouwen aan ShopWithYourFriends, dat social commerce een impuls moet geven.
 

Maart
Op het Online Betaal Congres kondigt Luke Olbrich aan dat online-pinnnen met Maestro nog in 2010 beschikbaar komt in Nederland, een belofte die niet is ingelost. Op een ander Twinkle-evenement, SES Amsterdam, wordt de Nederlandse zoekmachinemarkt geschat op 480 miljoen euro en krijgt Landal Greenparks De Speld 2010 overhandigd. Maart is traditioneel de maand waarin ook de Thuiswinkel Awards worden uitgereikt. De grote winnaars van dit jaar waren 123inkt.nl volgens het publiek en Coolblue volgens de vakjury. De webwinkelomzet over 2009 is uitgekomen op 6,38 miljard euro, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor die Blauw Research presenteert. Daarmee zou het web tekenen voor 7 procent van de totale retailbestedingen in ons land. Vanuit Brussel komt het cijfer dat één op de twaalf Europeanen inmiddels online shopt over de grens. Meer maarts nieuws: de Amerikaanse kledingreus Gap kondigt een Europese webwinkel aan, Beslist.nl toont reviews van Kieskeurig.nl en Kleertjes.com belooft een kijkje in de keuken.

April
Op 1 april komt de aap van Kleertjes.com uit de mouw. Ook ander nieuws uit maart krijgt een vervolg in april: de ‘ticketwet’, die de doorverkoop van kaartjes voor concerten en andere evenementen reguleert, wordt aangenomen door de Tweede Kamer en luxemerken zijn blij met nieuwe Europese regelgeving over eisen aan online-verkopers. Minister van der Hoeven zorgt voor nieuwe beroering door beperkingen te suggereren in het gebruik van cookies. Media Markt start in april met de verkoop van elektronica in zijn Nederlandse webwinkel, Wehkamp.nl komt met een agressieve mobiele kortingsactie en Twitter kondigt een advertentiemodel aan, waarin Best Buy en Starbucks vroege participanten zijn. Op de Thuiswinkel Vakbeurs bouwt Cailin Kuit aan haar gratis webwinkel Lakuit.nl. In het Thuiswinkel Theater aldaar zegt Guido de Wit dat TNT Post Sjopze wil uitbouwen tot ‘funshopping platform’ en Pieter Zwart dat Coolblue een merk moet worden.
 

Mei
De meimaand is memorabel voor Bol.com: de pure player opent een mobiele winkel, wint de Usability Award 2010 en breidt zijn tweedehands assortiment uit met muziek, films en games. Ook twee trending topics van het jaar halen de virtuele Twinkle-kolommen: de iPad, waar Amazon een winkelapplicatie voor lanceert en Groupon, dat met de overname van MyCityDeal actief wordt in Nederland. TNT Post neemt Kowin over, Independer mikt op nieuwe doelgroepen met een herpositionering en Wehkamp.nl wordt launching partner van ShopWithYourFriends. Internationaal laat Google weten e-books te gaan verkopen, kondigt Asos een marktplaats voor fashion aan en wordt Best Buy als webverkoper actief in de UK. Ook cookies zijn een veelbesproken onderwerp in mei. Nederlandse belangenclubs komen met alternatieven voor het voorstel waar minster Van der Hoeven eerder mee kwam. Mogelijkheden voor een nieuwe belangenclub, voor Nederlandse affiliates, worden verkend. Op de Affiliatedag komt ook naar buiten dat affiliatemarketing in ons land goed zou zijn voor een jaaromzet van 1,3 miljard euro.

Juni
Uit een onderzoek dat begin juni op het Webanalytics Congres wordt gepresenteerd, blijkt dat veel Nederlandse bedrijven zich onwetend voelen over webanalytics. Het ministerie van Economische Zaken geeft te kennen dat het vereiste van de ondubbelzinnige toestemming is geschrapt uit de ‘cookiewet’, die voor rumoer blijft zorgen. De opmars van het mobiele oriëntatie- en verkoopkanaal manifesteert zich in nieuws over een aanstaande mobiele betaaloptie van Pathé, de lancering van een iPhone-app met store locator door Tweakers en verkennende gesprekken over een mobiele variant van iDeal. Juni is verder de maand waarin TNT Post de eigen webwinkel ZoSjopze opent, Wizbizz de folderverspreiding van Webwinkelaanbod staakt en Tupperware start met online-verkoop in Nederland. Waar Reed Business de stekker trekt uit boekenshop Boox.nl, verruilt Ako zijn ‘Turkse bazar’ voor een nieuwe webwinkel. Amazon zegt zich meer te zullen richten op mode, een bloeiende productcategorie op het web. Ondertussen is voor reizen het verzadigingspunt van internetverkoop wel bereikt, aldus GfK Retail & Technology.
 

Juli
Na een mislukt avontuur enkele jaren eerder, kondigt Free Record Shop in juli 2010 een nieuw downloadplatform aan. Waar Plutopsport.nl stopt met verkoop via fysieke winkels, bouwt Kieskeurig.nl een mobiele brug naar het fysieke kanaal. Amazon gaat dagelijkse boodschappen bezorgen in Duitsland en de UK, het sluit een opzienbarende deal met Facebook en maakt in eigen land de overname bekend van Woot!, waarmee het een belangrijke stap zet in het groeiende segment van dagaanbiedingen online. Ook de Like-button van Facebook wint snel aan populariteit. Google, een andere internetgigant, maakt bekend zijn populariteit niet te zullen inzetten om vliegtickets te verkopen na de overname van ITA Travel Software. Twitter stap met ‘gouden eieren’ in e-commerce. Dichter bij huis blijkt dat hotelkamerboekingen via veilingsites snel terrein winnen en dat webwinkeliers de dupe worden van liegende klanten. In juli kondigen Zanox, Affiliate Window en Buy.at een krachtenbundeling en de DNP Groep de Webshop Giftcard aan. Cool-prices.nl gaat failliet, Topclick vraagt surseance van betaling aan.

Augustus
Met Smaak.nl kondigt de Newco Food Group een nieuwe Nederlandse websupermarkt aan, die het moet gaan opnemen tegen Albert Heijn. Eelco Simon verlaat TNT Post om leiding te gaan geven aan De Versbezorger, de logistieke poot van Newco. Ondertussen bouwt ondernemer Bert van Arnhem naar eigen zeggen aan een afhaalsysteem voor een landelijke supermarktketen. Bol.com opent een digitale boekwinkel en kondigt aan zich nadrukkelijker te gaan richten op de Belgische markt, terwijl het Belgische Vente-Exclusive een kantoor opent in Amsterdam. Wizbizz wordt in augustus overgenomen door Q4Group, Kleertjes.com krijgt groeigeld en een nieuwe CEO en Google investeert met de acquisitie van Like.com in visueel zoeken. Neelie Kroes pleit in een Twinkle-interview voor de komst van een Europees meldpunt voor e-commerce. Directeur Wijnand Jongen laat eind augustus weten dat twee maanden later, op 31 oktober, de ‘heilige deadline’ ligt voor de certificering van leden van Thuiswinkel.org.

September
In de maand waarin Booking.com de best beoordeelde website van Nederland blijkt, wint Boekvandaag.nl een zilveren E-mail Marketing Award (EMMA) en krijgt Zoover’s Stephan Bosman als eerste de LOEY-award uitgereikt. Waar Brussel heil ziet in de komst van een Europees webwinkelkeurmerk, komen Nederlandse grootbanken en mobiele operators met een intentieverklaring om mobiel betalen te bevorderen. La Place kondigt aan bestellingen te gaan bezorgen, Worldticketshop.nl zegt ‘nog transparanter’ te zijn dan voor de dwangsom van de Consumentenautoriteit en Twitters Earlybird krijgt met Vroege Vogel een Nederlandse equivalent. Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de groei van de Nederlandse webwinkelbranche afneemt. Op de Thuiswinkel Update wordt de tweede Multichannel Monitor gepresenteerd, die inzichtelijk maakt dat het internet vaker de doorslag geeft bij aankoopbeslissingen. RFS Holland Holding, eigenaar van Wehkamp.nl, prijkt op de eerste plaats in de derde editie van de Twinkle100. Buiten Nederland opent Ikea een marktplaats voor tweedehands producten en Zara zijn langverwachte webwinkel.

Oktober
Behalve kleding verkoopt ook schoeisel steeds beter op het web. De ‘Duitse Zappos’ Zalando opent daarom even na de zomer een Nederlandse website, terwijl met Sjoez.nl een nieuwe pure player van eigen bodem zijn entree maakt. Amazon start in Frankrijk met schoenensite Javari. De concurrentie van ’s werelds grootste online-retailer wordt ook voor Nederlandse webwinkeliers langzamer groter, nu Amazon gratis gaat bezorgen in ons land. Het miljardenbedrijf meldt zich daarnaast als koper voor BuyVip, een Spaanse shopping community die ook in Nederland actief is. Ondertussen start de Britse kledingverkoper Asos de verkoop in Frankrijk, Duitsland en de VS, terwijl het Amerikaanse label Gap in Nederland te koop komt via Gap.eu. Google test vergelijker Google Shopping in ons land, hoewel het zoekbedrijf dat niet wil bevestigen. Oktober is ook de maand waarin Twinkle-uitgever BBP de overname van de marketingtitels van Lenthe Publishers aankondigt en waarin Beslist.nl een prijzenoorlog tussen vergelijkingssites wil ontketenen.

November
De internationale ambities van Amazon, dat begin november Diapers.com opkoopt, komen duidelijk naar voren in een vacature van het bedrijf. Daarin wordt gevraagd om een software development engineer international retail. ‘A huge job’, volgens het bedrijf. Net voor het Amerikaanse holiday shopping season lanceert zowel Amazon als eBay een mobiele prijsvergelijker. In ons land wordt iBood opnieuw gekozen tot e-commerce site van het jaar en ontvangt Expert de ING Retail Jaarprijs voor ‘beste bricks & clicks’. Neckermann.com krijgt met Kurt Staelens een nieuwe CEO, Sanoma komt met de nieuwe vergelijker Makkie.nl, het Franse Vente-privee bereikt de Nederlandse grens en Thuiswinkel.org royeert 27 leden na het verstrijken van de deadline voor de certificering. De cookie-soep lijkt minder heet te worden gegeten dan die eerder werd opgediend. Wehkamp.nl zet nieuwe stappen in social commerce en kondigt aan zijn productaanbod in 2011 ook via Facebook en Hyves te zullen ontsluiten. In directe Facebook-verkoop, zoals pionier Eye-wear.nl faciliteert, ziet het Zwolse webwarenhuis vooralsnog geen schot. Hyves wordt in deze roerige novembermaand verkocht aan de Telegraaf Media Groep, dat ook een belang neemt in Groupon-concurrent Groupdeal. Google ten slotte opent fashion portal Boutiques.com.
 

December
ComScore maakt bekend dat Amerikaanse webwinkeliers samen voor het eerst meer dan 1 miljard dollar op één dag hebben omgezet. De grootste webwinkels groeien het hardst. EBay, dat de Europese shopping community Brands4friends koopt, komt met hoge mobiele verkooppcijfers naar buiten en zet de techniek van overnameprooi Milo in om met GiftsNearby lokale winkelvoorraden in beeld te brengen. In ons land trekt de Dag van de gratis bezorging, waaraan 563 webwinkeliers deelnemen, ongeveer vijftigduizend bezoekers naar de actiesite. Roald Tichelaar stelt in een MBA-scriptie dat fabrikanten het kanaalconflict vaak als excuus gebruiken om niet te starten met online-verkoop, terwijl daarvoor andere, grotere obstakels zijn. Een kanaalconflict bij Media Markt in Duitsland kost de bestuursvoorzitter van het overkoepelende concern de kop. In de maand waarin stakende postbodes voor veel schade onder webwinkeliers zorgen deelt de Consumentenbond de eerste boetes uit aan ticketsites. Tot een overnamedeal tussen Groupon en Google komt het niet. Wel kondigt Google de Europese entree van Google eBooks aan. Niet onvermeld mag blijven dat Twinkle in december 2010 zijn eerste lustrumnummer uitbrengt.

Meest gelezen op Twinklemagazine.nl  

NIEUWS

Bol.com, Coolblue, Replacedirect.nl of Score.nl? (8 maart)

Kassa stelt eenmalige machtiging aan de kaak (19 januari)

Omstreden veilingshops winnen terrein (17 maart)            

Vivendo vraagt surseance van betaling aan (15 januari)         

Tupperware opent webwinkel (16 juni)

Kleertjes.com brengt track & trace in beeld (1 april)

Webwinkel Media Markt volgend kwartaal open (12 februari)        

Zara opent langverwachte webwinkel (2 september)

Cool-prices.nl failliet, Topklick in surseance (16 juli)                    

Babypark winnaar Baby & Kids Website Awards 2010 (18 februari)        
  
WEBLOG

Waarom is er geen iDeal voor leveringen? (25 april)

Hebben grote webwinkels hun beste tijd gehad? (7 juli)                  

Girl Powerrr (18 juni)                                                                                     

Belgische fiscus in btw bij Nederlandse wijnshops (26 augustus) 

Het profiel van de e-commerce manager (1 september)     
 
PRAKTIJK

In 10 stappen naar online-succes (14 mei)

10 vuistregels voor social meda marketing (22 april)                

9 consumentenverwachtingen bij een webwinkel (30 juli)

Van betaalde search naar organic search (13 augustus)

Wanneer zijn algemene voorwaarden van toepassing? (25 augustus)

ACHTERGROND

Trends in e-commerce voor 2010 (21 januari)

Michiel Alting van Gesau (Docdata) over retouren en foto’s (16 april)                

Thuiswinkel Vakbeurs: beelden van de vloer (28 april)

Social commerce in een notendop (21 juni)

‘Steeds meer webwinkels’ (23 juli)
 

Klik voor de Twinkle Jaaroverzichten van 2009 en 2008.

De redactie wenst u een gezond en twinkelend 2011!