Bol.com en Wehkamp.nl hebben aanpassingen gedaan aan de prijscommunicatie op hun websites. Bezoekers wordt voortaan duidelijk gemaakt dat de doorgehaalde prijzen (in beginsel) adviesprijzen zijn, niet de tarieven die de webwinkels eerder zelf hanteerden.
Na eigen onderzoek communiceerde de Consumentenbond vorige week dat 73 procent van de speelgoedaanbiedingen op Bol.com ‘nep’ was, omdat de webwinkel nooit de doorgestreepte prijs voor producten had gevraagd. Misleiding, volgens de belangenorganisatie, omdat die indruk wel werd gewekt.
Prinsessenkasteel
Onderstaand prinsessenkasteel van Playmobil, dat de Consumentenbond als voorbeeld nam, heeft bij Bol.com bijvoorbeeld nooit de doorgehaalde 169 euro gekost:
NB: screenshot van vorige week
Wehkamp.nl
Wehkamp.nl, met 59 procent nepaanbiedingen de nummer 2 op het beklaagdenlijstje van de Consumentenbond, beloofde vorige week direct zijn prijscommunicatie aan te passen (per gisteren). Inmiddels laat Wehkamp.nl bezoekers weten dat de doorgehaalde prijzen adviesprijzen betreffen:
Bol.com
Daniel Ropers noemde de kritiek van de Consumentenbond op de prijscommunicatie van Bol.com aanvankelijk ‘zwaar onterecht’. Toch zou de webwinkel zijn prijsvermeldingen tegen het licht houden, liet de managing director later weten. Sinds een aantal dagen krijgen bezoekers via een mouseover enige tekst en uitleg over de doorgestreepte prijs: ‘Dit is de consumentenadviesprijs van onze leverancier. Als de adviesprijs onbekend is, tonen we de in de markt gehanteerde verkoopprijs.’
Saillant is dat de prijs waar Wehkamp.nl aan refereert bij het Prinsessenkasteel liefst 29,01 euro lager ligt dan de referentieprijs van Bol.com; hoewel die laatste webwinkel een voordeel van 40 euro suggereert en Wehkamp.nl slechts van 20 euro, is de consument bij het bedrijf uit Zwolle goedkoper uit.
Grappig, nu doen ze het wel eerlijk omdat ze op hun vingers zijn getikt.
Goed om te zien dat ze onder druk de misleidende prijscommunicatie hebben aangepast!
Ik mis nog een UTM-code in het linkje naar het Prinsessenkasteel op Wehkamp :p
Wie weet waarom Bol en Wehkamp hiervoor op hun vingers worden getikt en ibood dit dagelijk kan blijven doen? Vandaag ook weer een deal met muizen van 69.95 voor 24.95. Deze muizen zijn nooit zo duur geweest en hebben ook niet deze verkoopadviesprijs. Ik begrijp niet dat ibood niet een keer op de vingers wordt getikt, want zij doen niet anders.
@Martijn Dirkx: Bol.com is onder de Wehkamp-prijs gedoken. Het bedrijf vraagt inmiddels nog maar 109,99 euro voor het Prinsessenkasteel (linkje, wederom zonder UTM-code). Nu dus wel 59,01 euro korting! ;-)
niet enkel iBood zou op de vingers getikt moeten worden, het zogenaamde wijnvoordeel ten opzichte van de 'normaal' prijs klopt ook voor geen meter.. Normaal is niet normaal.. Maar ja, de consument koopt graag veel korting, dus wil zichzelf ook graag voor de gek houden..