Twinkle | Digital Commerce

Bol.com en Wehkamp.nl wijzen nu op adviesprijzen

2017-11-11
180101
  • 1:21

Bol.com en Wehkamp.nl hebben aanpassingen gedaan aan de prijscommunicatie op hun websites. Bezoekers wordt voortaan duidelijk gemaakt dat de doorgehaalde prijzen (in beginsel) adviesprijzen zijn, niet de tarieven die de webwinkels eerder zelf hanteerden.

Na eigen onderzoek communiceerde de Consumentenbond vorige week dat 73 procent van de speelgoedaanbiedingen op Bol.com ‘nep’ was, omdat de webwinkel nooit de doorgestreepte prijs voor producten had gevraagd. Misleiding, volgens de belangenorganisatie, omdat die indruk wel werd gewekt.

Prinsessenkasteel
Onderstaand prinsessenkasteel van Playmobil, dat de Consumentenbond als voorbeeld nam, heeft bij Bol.com bijvoorbeeld nooit de doorgehaalde 169 euro gekost:
NB: screenshot van vorige week


Wehkamp.nl
Wehkamp.nl, met 59 procent nepaanbiedingen de nummer 2 op het beklaagdenlijstje van de Consumentenbond, beloofde vorige week direct zijn prijscommunicatie aan te passen (per gisteren). Inmiddels laat Wehkamp.nl bezoekers weten dat de doorgehaalde prijzen adviesprijzen betreffen:





Bol.com
Daniel Ropers noemde de kritiek van de Consumentenbond op de prijscommunicatie van Bol.com aanvankelijk ‘zwaar onterecht’. Toch zou de webwinkel zijn prijsvermeldingen tegen het licht houden, liet de managing director later weten. Sinds een aantal dagen krijgen bezoekers via een mouseover enige tekst en uitleg over de doorgestreepte prijs: ‘Dit is de consumentenadviesprijs van onze leverancier. Als de adviesprijs onbekend is, tonen we de in de markt gehanteerde verkoopprijs.’
 

 
Saillant
Saillant is dat de prijs waar Wehkamp.nl aan refereert bij het Prinsessenkasteel liefst 29,01 euro lager ligt dan de referentieprijs van Bol.com; hoewel die laatste webwinkel een voordeel van 40 euro suggereert en Wehkamp.nl slechts van 20 euro, is de consument bij het bedrijf uit Zwolle goedkoper uit.