Twinkle | Digital Commerce

De online plannen van Ahold

2017-05-27
360191
  • [nieuws]
  • 2:24

Ahold wil zijn online omzet in drie jaar tijd met een kleine 80 procent verhogen, tot 2,5 miljard euro in 2017. Bol.com moet voor ruim de helft van de webinkomsten tekenen. Albert Heijn breidt zijn online verzorgingsgebied uit, ook naar België.

Dat blijkt uit presentaties die de lijstaanvoerder van de Twinkle100 gisteren en vandaag geeft aan analisten. ‘Meer klanten, meer plaatsen, meer keus’, zo vat Ahold de digitale groeiambities samen.

Bol.com goed voor 680 miljoen euro
Uit de presentatie van topman Dick Boer blijkt dat Bol.com de meeste online omzet genereert voor Ahold. Het gaat dit jaar naar verwachting om 680 miljoen euro (inclusief de verkopen van Plaza-partners). Albert Heijn is goed voor 240 miljoen euro, de Amerikaanse websupermarkt Peapod voor 590 miljoen euro:

Bol.com brengt niet alleen de meeste online omzet in het laatje, het webwarenhuis groeit ook het hardst van Ahold’s online merken. In de afgelopen vijf jaar namen de inkomsten met gemiddeld met 22 procent toe, zoals hierboven is te zien.



Bol.com: verdubbeling in drie jaar
Van Bol.com wordt ook de komende jaren de meeste groei verwacht. Uit onderstaand taartdiagram spreekt de verwachting dat de omzet van de webwinkel ongeveer zal verdubbelen in drie jaar tijd. In 2017 tekent Bol.com voor ruim de helft van Ahold’s voorziene 2,5 miljard euro online omzet:
 

Plaza en nieuwe categorieën
Plaza-partners krijgen een steeds grote aandeel in de omzet van Bol.com. Dit jaar tekenen zij voor 16 procent van de bestedingen, volgend jaar voor 20 procent en in 2019 moeten zij meer dan drie op de tien verkopen genereren. Tegen die tijd zijn ‘nieuwe categorieën’, het assortiment buiten media en elektronica, naar verwachting goed voor het leeuwendeel van alle inkomsten:





 
Bol.com als media- en marketingplatform
Uit de presentatie van Daniel Ropers bleek vandaag dat Bol.com veel nieuwe omzet verwacht van marketing- en mediaservices, onder andere in de vorm van banners en merkwinkels op het platform:




  
Albert Heijn breidt uit
Twinkle schreef vanochtend al over de ambitie van Bol.com om afhalen op de dag van bestelling te faciliteren bij Albert Heijn. De supermarktketen zelf zal zijn online diensten de komende tijd uitbreiden naar het zuiden en noorden van Nederland, waarmee de dekking oploopt tot 95 procent van de Nederlandse huishoudens. Adriaan Thierry, die de digitale activiteiten van Albert Heijn aanstuurt, sprak voor 2020 de verwachting uit dat 7 procent van de Nederlandse huishoudens zal kopen in AH’s webwinkel, versus circa 2,5 procent nu. Daartoe werd en wordt het productaanbod op het onlangs vernieuwde Ah.nl steeds uitgebreid:

 
Albert Heijn opent webwinkel in België
Volgend jaar wil Albert Heijn online bestellen mogelijk gaan maken voor Belgische webshoppers, liet Thierry weten:





Bezorging de kracht van Albert Heijn
Volgens Ahold leert de ervaring dat home delivery van boodschappen uitkan op volwassen markten. Dick Boer zei vorige week dat in bezorging ook de kracht zit van Albert Heijn online.

 
De presentaties van vandaag en gisteren zijn te vinden op Ahold.com.