Kieskeurig.nl gaat zijn klikvergoedingen helemaal afhankelijk maken van de prijs van producten. Vanaf 1 oktober komen er vaste cpc-tarieven (cost per click) in staffels van 50 euro. De vergoeding hangt niet langer af van de productgroep.
Dat heeft Kieskeurig.nl zijn adverteerders deze week laten weten. De nieuwe tarieven gaan gelden voor zowel Kieskeurig.nl als Kieskeurg.be. Volgens de vergelijker van Sanoma voorziet het nieuwe model in een eerlijker manier van afrekenen, waarbij de waarde die het bedrijf aan leads toekent ‘in lijn ligt met de reële waarde ervan’.
Hieronder ziet u de kliktarieven per verkoopprijs op een rij:
1. 0 - 49,99: 0,11 euro
2. 50 - 99,99: 0,21 euro
3. 100 - 149,99: 0,31 euro
4. 150 - 199,99: 0,41 euro
5. 200 - 249,99: 0,51 euro
6. 250 - 299,99: 0,54 euro
7. 300 - 349,99: 0,57 euro
8. 350 - 399,99: 0,60 euro
9. 400 - 449,99: 0,63 euro
10. 450 - 499,99: 0,66 euro
11. 500 - meer: 0,69 euro
Marge
Door de vaste kliktarieven wordt buiten beschouwing gelaten hoeveel marge er doorgaans zit op producten binnen een bepaalde categorie. Een enkele webwinkelier heeft Twinkle al laten weten veel duurder uit te zijn door de tariefswijziging, al zullen de precieze gevolgen per adverteerder verschillen.
Cost per sale
Behalve op basis van kliks en vertoningen kunnen klanten van Kieskeurig.nl ook afrekenen op basis van verkopen. Daartoe werd vorig najaar een directe koopoptie op de site geïntroduceerd: Checkout. De vaste commissie die Kieskeurig.nl daarvoor rekent bedraagt 2 procent. Daarnaast wordt standaard 0,99 euro aan handling-kosten in rekening gebracht.
Vergelijk.nl en Beslist.nl
Eerder deze maand haalde Vergelijk.nl het winkelmandje van zijn website, waarmee bij die partij een voorlopig eind komt aan cost per sale (cps). Beslist.nl streeft er ondertussen juist naar al zijn adverteerders om te zetten naar dat afrekenmodel.
Lees ook:
Kieskeurig.nl breidt uit met miljoenen producten én diensten (1 augustus 2014)
Goed punt wat betreft marges. Op een TV van 600,- zal aanzienlijk minder marge zitten dan op een chique paar schoenen van 600,-.
Ontzettend slechte zaak dit. Vooral de elektronicazaken (die al weinig marge hebben) zijn nu veel meer geld kwijt per bezoeker.
Terug naar vroeger. Toen hadden ze ook CPC op basis van verschillende prijsranges. (Alleen niet zo veel als nu....)
Fashionchick heeft ook de cpc tariever verhoofd van 0.23 --> 0.28 cent