Twinkle | Digital Commerce

‘Kerstpiek voor het eerst groter dan sinterklaaspiek’

2017-05-27
180101
  • 1:12

Nederlandse webwinkeliers boeken in de weken voor Kerstmis minimaal 32 procent meer omzet dan in een gemiddelde week eerder in het jaar, verwacht Thuiswinkel.org. Daarmee beleven webwinkeliers nu drukkere tijden dan in de weken voor Sinterklaas.

In de vijf weken voor pakjesavond boekten webwinkeliers 27 procent meer omzet dan in een ‘gewone week’ tot en met eind oktober. De meeromzet ligt in de huidige periode dus hoger, afgaande op de peiling die Thuiswinkel.org liet uitvoeren door GfK en die mede mogelijk werd gemaakt door PostNL.

Pakketvolumes
De pakketvervoerder bezorgde op dinsdag 2 december voor het eerst meer dan een miljoen pakketten per dag. Het sprak daarbij de verwachting uit dat die volumegrens tussen Sinterklaas en kerst nog een aantal keren zou worden gepasseerd. Ook daaruit blijkt dat ‘de Kerstman’ dit jaar voor meer topdrukte zorgt dan Sinterklaas. De afgelopen jaren (2013, 2012) was de sinterklaaspiek nog hoger dan de kerstpiek.

Verdere verschuiving
Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuisiwinkel.org, zal Kerstmis verder aan belang winnen voor Nederlandse webwinkeliers: ‘We verwachten de komende jaren steeds meer een verschuiving richting kerst’, zegt hij op de site van de belangenvereniging. ‘We zien nu vooral dat consumenten online hun kerstbomen, decoratie en openhaardhout kopen. Verder merken we een duidelijke stijging in de online verkoop van flessen wijn. Een ideaal cadeau voor de feestdagen.’