Twinkle | Digital Commerce

‘Nederlander besteedt 22 cent van iedere euro online’

2017-11-08
317279
  • 1:49

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van dit jaar voor 3,63 miljard euro gekocht op internet. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, waarvan vandaag de eerste rapportage nieuwe stijl is verschenen.


In totaal deden 10.468.532 Nederlanders van 15 jaar en ouder in de eerste drie maanden van dit jaar 26 miljoen bestellingen online, becijferde GfK. Bij ruim driekwart van de orders ging het om producten, maar door een veel hoger gemiddeld bonbedrag kwam de online verkoop van diensten hoger uit, op 58 procent van de totale online bestedingen. Vooral losse vliegtickets en accommodaties (700 miljoen euro) en pakketreizen (677 miljoen euro) zorgden weer voor grote online omzetstromen.

Omzetaandeel
Het online omzetaandeel van diensten – althans in de gepeilde categorieën – kwam uit op niet minder dan 66 procent. Dat wil zeggen dat Nederlandse consumenten bijna tweederde van hun budget voor diensten op internet uitgeven. Het online omzetaandeel voor producten ligt volgens GfK op 11 procent. Omdat de productenmarkt groter is dan de dienstenmarkt, komt het overall gemiddelde uit op 22 procent. De Nederlander spendeert dus ruim een vijfde van zijn budget op internet.

Nieuwe opzet
In mei werd bekend dat Thuiswinkel.org de Thuiswinkel Markt Monitor voortaan vier keer per jaar zal uitbrengen. De opdrachtgever werkt voor de totstandkoming alleen nog samen met onderzoekspartner GfK en niet langer met Blauw Research. GfK heeft continu de beschikking over marktgegevens (dankzij data tracking en retailonderzoek) en het bureau neemt deze als uitgangspunt. Daar bovenop wordt ad hoc onderzoek onder 7.500 personen uitgevoerd.

Trendbreuk
Door de nieuwe opzet is een trendbreuk onvermijdelijk, liet Thuiswinkel.org twee maanden geleden weten. ‘Dat komt doordat er andere marktsegmenten als basis zijn genomen en er een andere methodiek is gebruikt. Trends op basis van de nieuwe opzet zullen vanaf het eerste kwartaal van 2014 worden opgebouwd.'

Totale bestedingen
Het cijferrapport over e-commerce in Nederland verschijnt niet alleen vaker, ook worden de online consumentenbestedingen gerelateerd aan de totale bestedingen, zoals u hierboven heeft kunnen lezen.
Geretourneerde orders en verzendkosten vallen overigens buiten de genoemde bedragen, waarin wel de btw is verwerkt.

Infographic
Hieronder vindt u enkele belangrijke resultaten uit de vandaag gepubliceerde rapportage in een infographic.