Twinkle | Digital Commerce

In 5 stappen de teksten in uw webshop optimaliseren

2017-05-28
180101
  • 4:50

Content marketing is hot. Er is van alles over geschreven in de afgelopen jaren en eerlijk is eerlijk: content is enorm belangrijk. Naast afbeeldingen, video’s en dergelijke, is de kern van content tekst. Aan u als webshopeigenaar of werknemer van een webshopbedrijf is ongetwijfeld weleens het belang van tekst verteld. In dit startersartikel leest u waar u aan moet denken om goede teksten voor uw webshop te schrijven.

Tekst: Jaap Melchels

Het kost nogal wat tijd, maar het is zeker de investering waard om goede teksten te schrijven. Niet alleen is tekst van invloed op het conversiepercentage, ook heeft tekst invloed op de posities van uw pagina's in de niet-betaalde zoekresultaten van zoekmachines. Met tekst haalt u bezoekers naar uw webshop en met tekst helpt u ze te converteren. Aan de slag dus!

Waardevol voor bezoekers én goed ingericht voor zoekmachines
Bij het schrijven van een tekst moet u in gedachte houden dat de tekst waardevol is voor de bezoeker. Daarnaast moet de tekst goed ingericht worden voor zoekmachines. Tekst komt voor op diverse plekken in uw webshop, zoals op de homepagina, categoriepagina's en productpagina's. Hoewel de inhoud en de lengte van de tekst op deze plekken sterk zal verschillen, is onderstaand algemeen stappenplan toe te passen op alle pagina's.

Stappenplan
Doorloop de volgende vijf stappen om tot een goede tekst te komen. Zorg er altijd voor dat u unieke teksten schrijft om duplicate content te voorkomen.

Stap 1: ken uw doelgroep
De demografische gegevens van uw doelgroep, die u bijvoorbeeld uit Google Analytics kunt halen, vertellen u lang niet alles over uw doelgroep. Als u echt wilt schrijven voor uw doelgroep, dan moet u (veel) meer weten. Waar houdt men zich mee bezig? Hoe staan ze in het leven? Waar houden ze van en wat vinden ze leuk om te lezen? Leer uw doelgroep kennen (als dat nog niet het geval is) en bedenk welke stijl van schrijven het beste aansluit bij deze doelgroep. U kunt ervoor kiezen om op uw blog wat informeler te schrijven dan op de andere pagina's van uw webshop.

Stap 2: schrijf in voordelen voor de bezoeker
Waarom zou men een aankoop bij u doen? En waarom juist dat product? Dit zijn vragen die u uzelf dient te stellen om de voordelen voor de bezoeker te benadrukken. Deze voordelen kunt u vervolgens opnemen in de tekst. Een voorbeeld hoe u dit op een productpagina zou kunnen doen vindt u hieronder.

Productpagina
Hoewel (potentiële) klanten producten op eigenschappen zullen vergelijken, zijn ze vooral geïnteresseerd in de voordelen van uw product. De eigenschappen zijn slechts een middel om de voordelen te bereiken. Zet eerst alle eigenschappen van het product op een rij en vertaal deze in concrete voordelen. Bekijk onderstaand voorbeeld voor een Samsung-smartphone type x.

Hebt u ook een lijst met voordelen opgesteld? Dan kunt u deze uitstekend verwerken in de tekst op de productpagina. Ook op andere pagina's dan productpagina’s kunt u schrijven in voordelen voor de bezoeker, waarbij u tevens aanspoort tot actie. Daarbij kunt u uw unique selling points (usp's) herhaaldelijk terug laten komen.

Stap 3: Maak een scanbaar geheel
Uit onderzoek is gebleken dat mensen slechts 20 tot 28 procent van de woorden op een pagina lezen. Zorg er dan ook voor dat u een tekst schrijft die goed scanbaar is.

- Maak gebruik van een duidelijke kop en subkoppen en verdeel daarmee de tekst in alinea's;
- Zorg voor een duidelijk lettertype en tekengrootte;
- Gebruik opsommingtekens om de belangrijkste zaken uit te lichten;
- Benadruk belangrijke woorden of zinnen door de tekst vet, cursief of onderstreept te maken;
- Creëer voldoende witruimte;
- Voeg visuele inhoud (foto's en video's) toe. Mensen kunnen afbeeldingen erg snel verwerken.




Stap 4: herschrijf de tekst
Na een eerste concept, waarin u hebt geschreven in de juiste toon voor de doelgroep, de voordelen voor deze doelgroep hebt benadrukt en dit gevormd hebt tot een scanbaar geheel, herschrijft u de tekst. Geen tekst is in één keer perfect en herschrijf de tekst dan ook om de leesbaarheid te verhogen. Vraag u daarbij ook af of u uw doelgroep voldoende hebt overtuigd om de door u gewenste actie (dit is meestal een aankoop, maar kan ook bijvoorbeeld een contactmoment zijn) te bewerkstelligen.

Stap 5: optimaliseer de tekst / pagina voor zoekmachines
Niet zonder reden denkt u pas bij de laatste stap aan de zoekmachines. U zult merken dat het schrijven van een tekst een stuk sneller gaat als u niet gefocust bent op het herhaaldelijk gebruik van een zoekwoord in de tekst. Bovendien, wanneer u schrijft voor een bepaalde categorie of een bepaald product gebruikt u vaak automatisch het juiste zoekwoord. Toch is het verstandig een aantal zaken na te lopen, zodat uw tekst daadwerkelijk goed is ingericht voor de zoekmachines.

On-page factoren
Onderzoek met behulp van de zoekwoordplanner in Google AdWords het zoekvolume op zoekwoorden gerelateerd aan uw tekst. Zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord (of de zoekwoordcombinatie) is verwerkt in de titel van de pagina (het liefst vooraan), de URL, de meta description, de kopjes en in de tekst. Indien mogelijk kunt u het zoekwoord ook verwerken in de omschrijving en in de alt tag van afbeeldingen op de pagina. Omdat zoekmachines steeds beter verbanden tussen zoekwoorden en synoniemen herkennen, is het aan te bevelen te schrijven in concepten, waarbij u zoekwoorden die bij elkaar passen verwerkt in één geheel.

Lengte en positie van de tekst
De lengte en de plaats van de tekst is ook van belang. Tekst bovenaan de pagina heeft meer waarde voor zoekmachines dan onderaan de pagina. In principe geldt bij elke pagina: hoe meer tekst, hoe beter. Echter is het wel belangrijk dat de pagina gebruiksvriendelijk blijft. Ook wilt u niet dat andere belangrijke informatie naar onderen wordt gedrukt. Op een categoriepagina kunt u ervoor kiezen te werken met een tekstblok boven de producten en een tekstblok onder de producten. Op deze manier kunt u voldoende tekst kwijt en voorkomt u dat de producten niet in het oog springen.

Natuurlijk is het belangrijk dat uw pagina goed gevonden gaat worden in de zoekmachines, maar neem bij het schrijven en optimaliseren van uw teksten altijd uw doelgroep als uitgangspunt.

Jaap Melchels is is online marketeer bij Evoworks.

Foto: SEO in Text, Shutterstock.