Twinkle | Digital Commerce

25 tips voor de eerste online verkoop

2017-05-28
180101

Voor een e-commerce ondernemer is de eerste verkoop een mijlpaal. Vooral omdat de eerste klant voor uw webshop genereren nog niet zo gemakkelijk is. In dit artikel voor startende webwinkeliers geeft Mark Hayes, head of communications bij Shopify, 25 tips die helpen om de eerste verkoop te realiseren.

1. Verstuur samples
Verstuur samples van de producten die u verkoopt naar invloedrijke mensen uit uw branche. Dit kunnen bijvoorbeeld bloggers, journalisten of andere ondernemers zijn. Door een gratis sample te versturen naar deze partijen zullen zij wellicht aandacht aan uw product besteden op hun site, wat weer voor traffic zorgt naar uw webshop.

2. Start met bloggen
Bloggen is volgens Hayes bijna essentieel om het beste te halen uit contentmarketing. Door blogs te schrijven over uw producten, zaken die spelen in uw bedrijf of in uw branche wordt u onder andere sneller opgepikt door zoekmachines. Consumenten die bijvoorbeeld zoeken op een onderwerp dat gerelateerd is aan uw webshop kunnen zo via uw blogs sneller in uw shop terecht komen. Shopify heeft in het voorbeeld hieronder een blog gepost over dropshipping. Dat wordt dan door Google opgepikt als mensen googlen op ‘how to dropship.’

3. Maak een e-maillijst
E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van uw business, zo laat Hayes weten. Nieuwsbrieven kunnen huidige klanten terug laten komen naar uw webshop en potentiële klanten informeren over de artikelen die u te koop heeft in uw shop. E-mails hebben ook als voorbeeld dat ze bij consumenten in hun persoonlijke mailbox worden geleverd. Dit is anders bij Facebook en Twitter, waar maar een gedeelte van de te bereiken doelgroep wordt aangesproken.

4. Sponsor een evenement
Het kan helpen om uw webwinkel wat meer in de schijnwerpers te zetten door een evenement te sponsoren. Denk er daarbij om dat u goed uitzoekt welk evenement bij uw shop past en hoe u de bezoekers van dit event kunt triggeren om uw site te bezoeken. Demonstreer bijvoorbeeld een aantal van uw producten en zorg ervoor dat bezoekers met elkaar en met u in gesprek raken over deze producten. Ook kunt u coupons uitdelen voor korting in de webshop. Lees hier meer tips over het sponsoren van een evenement.

5. Interview invloedrijke personen
Voor de blog die u gaat bijhouden kan het volgens Hayes raadzaam zijn om een invloedrijk persoon uit de branche te interviewen. Volgers van deze persoon zullen dit artikel ook opmerken en daarmee direct in uw webshop terechtkomen. Een voorbeeld die Hayes geeft is een interview met Elana Shumilova, invloedrijk persoon in de fotografie, gehouden door een webwinkel voor fotografieproducten.

6. Organiseer een PR-stunt
Een PR-stunt kan, als deze goed is uitgevoerd, voor veel exposure zorgen voor uw shop. De stunt zorgt daardoor op korte termijn voor meer traffic naar de site en op lange termijn voor een betere vindbaarheid in Google. Lees hier, ter inspiratie, over tien succesvolle marketingstunts.

7. Experimenteer met AdWords
AdWords is Google’s pay per click adverteernetwerk waarmee u meer traffic kunt genereren naar uw site. Experimenteer met de campagnes die u via dit netwerk lanceert. Over AdWords is al veel geschreven, The Next Web heeft een handleiding voor beginners samengesteld die u kunt raadplegen voor uw eerste stappen in dit netwerk.

8. Affiliatemarketing
Waarom zou u in uw eentje proberen om kopers naar uw webshop te krijgen als u ook met andere partijen kunt samenwerken? Bij affiliatemarketing adverteren andere sites uw producten, maar worden de artikelen nog altijd in uw eigen webshop verkocht. Een Nederlands voorbeeld daarvan is het modeplatform Fashionchick.nl. Hierop staan onder andere producten van Zalando, De Bijenkorf en Otto naast elkaar. Het succes van affiliatemarketing hangt volgens Hayes sterk van het product af dat u verkoopt en de hoeveelheid commissie die u dient te betalen bij elke verkoop via een affiliatepartner. Lees hier de affliaitehandleiding van QuickSprout.

9. Verkoop producten aan andere retailers
Naast de verkoop aan consumenten kunt u ook de bekendheid van uw merk vergroten door uw artikelen te verkopen aan andere retailers. Zij verkopen de producten vervolgens weer door aan consumenten. Indirect werkt dit dus ook weer in uw b2c-omzet door.

10. Verstuur een persbericht
Door een persbericht aan journalisten of bloggers te versturen kunnen uw producten ook bijvoorbeeld via landelijke media of magazines worden opgepikt. Zorg er wel voor dat het persbericht interessant is en goed geschreven. Alleen de nieuwswaardige persberichten worden namelijk door de media meegenomen in de dagelijkse nieuwsstroom.

11. Besteed veel aandacht aan statistieken
Aan de statistieken van uw webshop in Google Analytics kunt u onder andere zien wat bezoekers op uw site doen en hoeveel tijd zij op elke pagina doorbrengen. Het is volgens Hayes erg belangrijk om direct na de lancering van de webshop de statistieken in de gaten te blijven houden. Er valt een hoop te leren uit deze gegevens voor de toekomst.

12. Maak een enquête
Consumentenenquêtes zijn een handige tool om feedback te verkrijgen van uw (toekomstige) klanten. Dankzij de resultaten van een enquête kunt u verbeteringen doorvoeren die tot meer verkopen kunnen leiden.

13. Netwerk op fora
Gebruik Google om fora te vinden die gerelateerd zijn aan uw webshop. Discussieer mee over allerlei onderwerpen en geef consumenten tips over producten die zij eventueel bij u kunnen kopen. Zorg er daarbij wel voor dat u zich houdt aan de adverteerregels van het forum. Houd het professioneel. De meeste fora verwijderen reacties die teveel duidelijke reclame bevatten.

14. Werk samen
Zet een groep op met andere (niet-concurrerende) retailers waarin de deelnemers elkaar helpen bij het promoten van de online business. Als u bijvoorbeeld kleding verkoopt, kunt u een groep vormen met een juwelier of schoenenwinkel.

15. Bouw de juiste relaties
Zorg ervoor dat u relaties opbouwt met de juiste bedrijven en personen. Een netwerk onderhouden is in elke branche belangrijk en kan handig zijn voor toekomstige projecten. Ook is een goede relatie met uw leverancier een aandachtspunt.

16. Organiseer een weggeefactie
Om de producten uit uw webshop te promoten kunt u voor consumenten een weggeefactie organiseren. Ook kan een kortingsactie voor meer traffic en eventueel verkopen leiden. Een weggeefactie hoeft volgens Hayes niet per se groot te zijn. De shop Tease Tea organiseerde bijvoorbeeld een wedstrijd via Facebook:

17. Start met tweeten
Om ook aanwezig te zijn op social media kunt u een Twitter-account aanmaken voor uw webshop. Via dit account kunt u onder andere direct contact leggen met uw doelgroep of potentiële klanten vinden die in eerste instantie niet naar uw online winkel op zoek zijn. De eigenaar van Wine Library zocht bijvoorbeeld op ‘Chardonnay’ op Twitter en discussieerde met Chardonnay-liefhebbers over dit type wijn. Deze liefhebbers konden hierdoor zijn wijnwebwinkel sneller vinden.

18. LinkedIn
LinkedIn is handig om ook professionals uit de branche van uw webshop te volgen. Via LinkedIn Groups kunt u bijvoorbeeld discussiëren over onderwerpen uit het vakgebied en hier ook nieuwe, relevante, informatie vandaan halen. Twinkle heeft ook een LinkedIn-groep waarop dit soort content te vinden is.

19. Pinterest, Instagram, Vine
Pinterest, Instagram en Vine zijn beeldende social media waarop u uw producten online kunt etaleren. Gebruik de platformen om uw merk neer te zetten of behind the scenes-foto’s te plaatsen van uw bedrijf.

20. Facebook
Een van de belangrijkste social media is Facebook. Creëer een bedrijfspagina voor uw webshop en inspireer consumenten met diverse soorten content. Ook kunt u overwegen om te adverteren bij Facebook, zodat u aan de rechterzijde van de pagina te vinden bent voor een groot publiek. De bestaande advertenties in de tijdlijn zullen op termijn verdwijnen, besloot Facebook onlangs.

21. Vergelijkingssites
Om beter vindbaar te worden kunt u zich aanmelden op vergelijkingssites. Google Shopping, Beslist.nl of Vergelijk.nl tonen een lijst met retailers die hetzelfde product verkopen. U kunt proberen om op te vallen in deze lijst door bijvoorbeeld een andere prijs te hanteren.

22. Maak een infographic
Een infographic is een collage van informatie of een visuele representatie van feiten of statistieken. Volgens Hayes zijn consumenten dol op infographics, omdat ze gemakkelijk te delen zijn op social media. UnBounce maakte een handleiding over het in de markt zetten van een infographic.

23. Eerste indruk telt
De eerste indruk van een bezoeker van uw webshop telt. Zorg er dus voor dat uw online winkel vanaf het moment van lanceren ‘klaar’ is. Dat wil zeggen dat de website onder andere een goede usability kent en dat de site responsive is voor mobiele apparaten.

24. Open een pop-up store
Waarom zou u alleen online uw webshop promoten? Dankzij een pop-up store kunt u, relatief goedkoop, opvallen in de winkelstraat. Zorg er wel voor dat u de juiste locatie uitkiest voor uw tijdelijke fysieke winkel. In de pop-up store kunt u onder andere coupons uitdelen voor korting in uw webshop.

25. Reddit
Als u ook producten verkoopt aan consumenten in de Verenigde Staten, dan is het volgens Hayes goed om u aan te melden bij Reddit. Reddit is een social gedreven nieuws- en entertainmentsite waar gebruikers zelf de content verzorgen. U kunt de lancering van uw webshop hier bijvoorbeeld bekend maken.

Bron: Kissmetrics.

Foto: Perfect day - happy young business woman, Shutterstock.