Futurumshop investeert in de verkoop van eigen merkproducten. Met Futurum heeft oprichter en eigenaar Harmen van der Meulen een eigen fietskledinglabel op de markt gezet. Uiteindelijk wil hij dat private labels voor de helft van de omzet gaan zorgen.
Dat zegt Van der Meulen vanochtend in Het Financieele Dagblad. De krant noemt hem een idealistische ondernemer en citeert: ‘Ik heb een verantwoordelijkheid jegens ons personeel, niet ten opzichte van mezelf. Als de omzet vandaag halveert, kunnen we zonder problemen doordraaien.’
Helft meer omzet
Van teruglopende omzet is echter geen sprake, integendeel. Van der Molen vertelt dat zijn bedrijf, waarvan hij sinds vorig jaar weer de enige eigenaar is, harder groeit dan hij zelf had verwacht. ‘De snelle groei heeft ons dit jaar overvallen.’ Volgens de ondernemer zorgde een marketingcampagne niet voor de beoogde 30 procent, maar voor 50 procent meer omzet. Hij noemt een jaaromzet van rond de 20 miljoen euro, waarvan een steeds groter deel in Duitsland wordt geboekt.
Zonder de bank groeien
Artikelen die niet voldoende bijdragen aan de omzet haalt Van der Meulen uit het assortiment van Futurumshop.nl, waaronder bijvoorbeeld elektronicaproducten. Hij nam in korte tijd afscheid van 20 procent van het aanbod, vertelt hij aan het FD. ‘Zonder de bank groeien houdt soms in dat je een stapje terug moet. Als je het mij vraagt, zouden meer bedrijven dat moeten doen. Veel bedrijven worden geregeerd door de bank. Ze maken op korte termijn een groeistuip door en daarna begint het leed.’
Eigen merken
Als het aan Van der Meulen ligt, wordt een steeds groter deel van de omzet straks gemaakt met eigen merkproducten. Met dat doelde introduceerde hij Futurum, dat op de fietskledingmarkt moet concurreren met merken als Castelli, Craft en Mavic en dat op termijn voor 50 procent van Futurumshops omzet moet gaan zorgen. Van der Meulen speelt in op de trend dat veel merkfabrikanten het retailkanaal overslaan en producten direct online aan de man brengen: ‘Onder het oude huis bouwen we een nieuw fundament. Ik wil niet afhankelijk zijn van merken die ons over tien jaar niet meer willen leveren.’
Fietsverkoop
Vorig voorjaar startte Futurumshop met de verkoop van fietsen op zijn site. De nummer 54 van de Twinkle100 brak destijds de markt open met same day delivery, wat tot de nodige commotie leidde.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Futurumshop komt met eigen kledinglijn
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.