De multishop voor jonge gezinnen Qoony is failliet verklaard. Door onder andere financiële tegenvallers en teruggeschroefde leverancierskredieten moest begin september de stekker uit de webshopactiviteiten.
Mede-oprichter Johan Smits zegt in een gesprek met Twinkle de afgelopen periode met veel investeerders om de tafel te hebben gezeten om de groei van Qoony verder te kunnen financieren. ‘We konden helaas niet tijdig nieuw groeikapitaal aantrekken ’, zegt Smits. ‘We waren met een strategische partij in gesprek om de volgende stap te zetten met Qoony, maar op het laatste moment ging de transactie niet door.’
Stabiel platform
'Aan de online strategie en de marketing heeft het niet gelegen', geeft Smits aan. ‘We hebben in een krappe tweeënhalf jaar een explosieve groei doorgemaakt met een omzet van 2,8 miljoen euro in 2013. We hadden een stabiel platform, mooie conversieratio’s en een klantenstroom die zich goed ontwikkelde.'
Klanten op de hoogte
Smits benadrukt dat het faillissement voortkomt uit liquiditeitsproblemen. ‘Als je mij eind augustus had gebeld, toen de deal zo goed als rond was, dan had ik je gezegd dat het goed met ons ging.’ Qoony heeft inmiddels zijn bestaande klanten en leveranciers op de hoogte gesteld van de situatie.
Doorstart
De directie van Qoony is al door ‘verschillende partijen’ benaderd voor een eventuele doorstart van het bedrijf. Over de vorm hiervan kan Smits niets zeggen: ‘Er wordt op dit moment gekeken naar de diverse mogelijkheden.’ Als curator is Marcel Groen van GCM Advocaten in Almere aangesteld.
Nichewebshops en Experience Center
Qoony, het merk achter vijfentwintig nichewebshop als Loopfietsstore, Speelhuisstore en Poppenwagenstore, fuseerde vorig jaar met De Geboortewinkel, een online specialist op het gebied van babyartikelen. Naast de webshops heeft Qoony een 1700 vierkante meter groot Experience Center met buitenruimte in Nijkerk.
Lees ook:
- Qoony.com: van proef tot multishop (4-11-2013)
Het faillissement van Qoony (The Growth Company) is te volgen op http://www.faillissementsverslag.nl/the-growth-company-b-v
Johan Smits en Rik van den Wijngaard hebben in ieder geval nog hun andere bedrijf campagnecompany.nl
Altijd heftig als een bedrijf failliet gaat. Dan zit het misschien toch niet helemaal goed in elkaar. Ik zou er als investeerder mijn handen niet aan branden.
2,8 miljoen omzet in een webwinkel en dan niet genoeg geld overhouden overeind te blijven. Geeft te denken.....
Wat ik niet snap is dat het al maanden klachten regent over het uitblijven van leveringen of het niet nakomen van opgegeven levertijden en dat geld niet terug wordt gestort bij annuleringen of retouren.
Dat én het feit er vanaf Augustus al niemand meer op de klantendienst zat en dat bestellen via de website gewoon nog mogelijk was kun je beide heren m.i. bijzonder kwalijk nemen en valt voor mij onder de noemer; laten we d'r nog effe uittrekken wat er uit te trekken valt want dit is een zinkend schip - dan ben je gewoon een boef want die mensen zijn er de dupe van. Er zijn nu tientallen, misschien wel een paar honderd mensen die gewoon naar hun centen kunnen fluiten. Een diepgaand onderzoek van de curator naar wanbeleid en/of paulanieus handelen zou hier op zijn plaats zijn
Begin Juli hebben we een order geplaatst en betaald voor een speelhuisje. Qoony beweerde na uitblijven van de levering en nadat ik hun hier zelf over gemaild had dat de leverancier het huisje niet op voorraad had en deze later geleverd werd. Na nog meerdere mails gestuurd te hebben en nooit een reactie terug ontvangen te hebben kunnen we fluiten naar ons geld. Navraag gedaan bij de leverancier zelf en ze hebben het huisje wel degelijk op voorraad. We zijn dus eigenlijk gewoon ordinair opgelicht. Ook zijn wij nooit op de hoogte gesteld van het faillisement van de firma zoals hierboven wordt beweerd.
Ook wij zijn opgelicht door geboortewinkel.nl. Ik vind het pure oplichting als je mensen nog steeds laat bestellen én betalen als je weet dat je niet kunt leveren. We Willen onze â?¬150 terug zoals ons ook beloofd is. We hebben ook aangifte bij de politie gedaan van oplichting maar helaas nog geen reactie gehad.Â
Qoony heeft mij willens en wetens opgelicht ,ik heb namenlijk eerst gebeld voor ik bestelde en die vent die ik aan de lijn had ,zei dat het wel wAt langer zou duren maar ik zou mijn loop auto zeker krijgen.ik heb op 24 augustus besteld .ik eis direct mijn geld terug 70€ .die curator mag eerst wel geld uit dat bedrijf halen dat ze nu nog hebben,en als die john smits fatsoen heeft dan betaald hij de klanten die besteld hebben terwijl hij wist dat er niks geleverd zou worden eerst hun geld terug .mocht er nog ooit een winkel van die oplichters komen dan ga ik personlijk mijn geld daar terug halen. Dit is weer echt iets dat in dit klote land kan gebeuren ,de rotte appels zullen er altijd blijven want gestraft wordt hier geen mens van dat klote qoony gedoe ,wel de eerlijke klanten die zijn de dupe .
Ook ik ben gedupeerd / opgelicht door Qoony (trampolinezaak.com) voor ruim 250 euro.
Ik vind het idd schandalig dat mer in mijn ogen bewust mensen geld afhandig is gemaakt! Toen ik mijn bestelling plaatste op 3 september stond op de website dat het artikel voorradig was en daags later zou worden afgeleverd, niets natuurlijk...
Ongeveer 3 weken hiervoor had ik ook al naar deze trampoline gekeken maar deze was toen ongeveer 75 a 80 euro duurder, dus ook nog aanbiedingen doen terwijl ze wisten dat ze niet meer gingen leveren! Pure diefstal!
Trouwens de curator zal zijn werk wel doen maar iets verwachten is overbodig... ik heb een mail gekregen met informatie en moest een vorderingsformulier insturen met alle benodigde stukken zoals bevestiging van bestelling en betaling. Toen ik deze had ingezonden kreeg ik al na 1,5 uur het volgende bericht: "Uw vordering zal worden geplaatst op de lijst van concurrente crediteuren. Zoals het er thans naar uitziet zal er geen bedrag kunnen worden uitbetaald of de bestelling alsnog geleverd worden."
Lekker hoopgevend dus...
Ook in heb mijn ruim 120 euro van een geannuleerd product niet terug ontvangen. Dit is zeker laakbaar gedrag. Terwijl al bekend was dat een faillisement er aan zat te komen toch klanten vooruit laten betalen. Hier moeten we wel stappen tegen ondernemen.
@LAr daar is natuurlijk geen beginnen aan.
ik bedoel dat het wellciht wel terecht zou zijn maar dat er uiteindelijk niets te halen is. (Vor de duidelijkheid)
Als al bekend was dat het faillisement er aan zat te komen, moeten de bestuurders dan niet aangepakt worden? Blijkbaar hebben ze de schade willens en wetens groter laten worden...
En hier gaat het weer verder met qoonyhttp://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2014/11/etrias-koopt-domeinnamen-qoony/index.xml
Altijd jammer als een mooi bedrijf failliet gaat. Ook heel vervelend voor de consumenten die nu gedupeerd zijn...
Vreemd toch dat bij de reacties altijd vreemde urls opgegeven worden. Linkspam noemen ze dat?
Hoe kan de directuer nu zeggen dat alles goed ging en dat het enkel een liquiditeits probleem was, ik heb niet het idee dat je daamee een bedrijf kunt laten omvallen. uiteraard als het slecht gaat ligt het altijd aan een ander.....
Gedupeerden kunnen bij curator Marcel Groen van GCM Advocaten in Almere terecht (voor de liefhebber)
Een doorstart is voor dit soort bedrijven bij voorbaat kansloos. Ze kunnen beter stoppen.
Marcel, waarom? Er zijn toch ook bedrijven die na een doorstart wel succesvol zijn? OAD gaat nu volgens mij ook prima, net als een Peter Langhout...
Hoi Freek. OAD is helemaal uitgekleed en is weinig van over. Vimodos heeft ook een doorstart gemaakt en hoor je niets meer van, net als Neckermann. Ok ben wel benieuwd hoe jij er bij komt dat OAD en PL wel goed gaan na de herstart.
<p>Bewust bestellingen laten binnenkomen en betalingen accepteren terwijl er tig verschillende artikelen zijn die niet meer geleverd werden. Gewoon schandalig handelen van de heren.&nbsp;</p>
Zoals jullie kunnen zien is het over en uit met Qoony.
Bovenstaande link kan je gebruiken om je geld proberen terug te krijgen.
wat als je een kapot product hebt nog ruim in de garantieperiode?