Bol.com, Wehkamp.nl en Coolblue zullen geen conversiepixels van Beslist.nl plaatsen op hun sites. Het webwinkelplatform zou daarmee te veel data van klanten in handen krijgen. Eerder al liet Fonq.nl weten de samenwerking met Beslist.nl op te zeggen als de pixel verplicht wordt gesteld.
Beslist.nl is bezig met de migratie naar een nieuw businessmodel. Het wil helemaal af van klikvergoedingen (cpc) en alleen nog verkoopcommissie (cps) innen van klanten. Om de verkopen te kunnen registreren, zo zegt Beslist.nl, moeten adverteerders een conversiepixel op de bedankpagina’s van hun websites plaatsen. Daarmee krijgt het bedrijf inzicht in alle orders van aangesloten webwinkeliers, ook als die niet via Beslist.nl zijn binnengekomen.
Dat online retailers niet onverdeeld enthousiast zijn over de methodiek, bleek al. In een ingezonden stuk op deze site verweerde Beslist.nl zich tegen de klachten van onder meer Jeremiah Albinus, online marketing manager van Fonq.nl. Maar de vragen bleven.
Trojaans paard
Albinus noemde de conversiepixel onder het verweer ‘een Trojaans paard’. Hij schreef onder meer: ‘Met de koopdata kan Beslist niet alleen zijn eigen platform optimaliseren, maar voornamelijk ook heel gericht verkeer inkopen via Google Adwords om zich sterker tussen de zoekmachine en de retailers te positioneren dan het nu al doet en kliks af te vangen in plaats van meer organische leads te genereren.’ Fonq.nl liet weten de samenwerking met Beslist.nl op te zeggen als de nieuwe voorwaarden voor het bedrijf gaan gelden.
Geen pixels van derden op Bol.com
Een rondvraag van Twinkle leert dat Fonq.nl daarin niet alleen staat. Ook Twinkle100-topspelers Bol.com, Wehkamp.nl en Coolblue zullen de nieuwe voorwaarden niet accepteren. ‘Primair is dit een kwestie tussen Beslist.nl en de verschillende handelspartijen’, reageert Michel Schaeffer, marketingdirecteur van Bol.com. ‘Maar ik kan wel zeggen dat het niet ons beleid is om pixels van derde partijen op onze site te plaatsen.’
Wehkamp.nl: ’Alsof je met jezelf concurreert’
Alexander van Slooten, marketing technology director bij Wehkamp.nl, is explicieter: ‘Als Beslist.nl vasthoudt aan het nu voorgelegde cps-model, zullen wij met ze stoppen.’ Hij wijst erop dat Beslist.nl met de data gerichter kan targeten: ‘Het begint al op Beslist.nl zelf: de ranking van zowel de producten op de overzichtspagina’s als van de retailers op de productpagina zal bepaald worden door de conversie. Daarnaast weet Beslist.nl bijvoorbeeld precies wat de conversie is van een productpagina en wat het als optimum kan bieden in Google. Voor grotere retailers is het dan alsof je met jezelf aan het concurreren bent.’ Van Slooten wijst er daarnaast op dat de voorgestelde tarieven (een percentage over de bruto verkopen) voor veel categorieën ‘veel te hoog’ zijn en dat de marges bij eventuele retouren al snel ‘verdampen’.
‘Niet in het belang van klanten Coolblue’
Ook Nick Lenten, directeur tevreden klanten bij Coolblue, noemt zowel de conversiepixel als de voorgelegde verkoopcommissies onoverkoombaar. ‘Deze conversiepixel is niet in het belang van onze klanten. En de commissies staan niet in verhouding tot de meerwaarde die wordt geleverd. Als ze dit bij Beslist.nl doorzetten, dan gaan we niet met ze door.’
NB: Beslist.nl was vanochtend niet in de gelegenheid te reageren op de uitspraken van genoemde grote klanten.
De grote bovengenoemde webshops plaatsen toch ook pixels van affiliate networks op hun site of weigeren ze dat ook?
Quote van Jeramiah Albinus "We hopen met Beslist te blijven samenwerken in de toekomst. We zien het namelijk in potentie als een krachtig medium waarvan we weten dat het in bepaalde productgroepen waarde toevoegt als touch point in customer journeys. Ook vinden we het positief dat er naast Google een concurrerend medium ontstaat waar een consument terecht kan voor een winkeloverstijgend aanbod. We zien Beslist als een prijsvergelijker met extra shoppingfeatures, een plek waar wij als adverteerder gericht en relevant verkeer kunnen inkopen en optimaliseren."
Waarom staat er geen auteur bij dit artikel???
Pieter, het verschil in de pixel van beslist en affiliate-pixels is dat beslist met hun pixel inzicht krijgt in alle transacties van de webshop, ook die niet via beslist zijn gegaan.... affiliate-partijen zien volgens mij alleen de orders die via hun kanalen zijn verlopen. Ik zou ook stoppen.
@anoniem: Twinkle plaatst (nog) geen namen van auteurs bij nieuwsartikelen. Die plaatsen we als redactie. De tekst is overigens van mijn hand en dat is geen geheim. En jij bent?
Je haalt een deel van Jeremiah's reactie aan. De hele reactie is hier te lezen.
Waarschijnlijk zal er uiteindelijk met de grote jongens andere afspraken gemaakt worden zoals er ook afspraken zijn over een verlaagde cpc.
Overigens ben ik het er mee eens dat zoals het nu werkt niet de manier is.
Ik hoop echt dat er nu wat aan gedaan wordt bij Beslist.nl De reacties zijn her en der zeer hard, en als het zo doorgaat met beslist, dan wordt het een aflopende zaak. Tenzij ze het gaan herzien, maar dat moet nog blijken...
@Pieter
Wij roepen de affiliatepixels alleen aan als er al een affiliatecookie is. Daarnaast sturen wij alleen het orderbedrag door. Niet om welk product of hnoeveelheid het gaat. Het affiliatenetwerk kan er dus niet zoveel mee.
Ik denk dat Beslist de reacties van webwinkels hierop toch onderschat hebben. Ik denk dat er terecht erg veel weerstand ontstaan. Zoiets zou je enkel als opt-in moeten aanbieden. Niet als vereiste.
Overigens wel raar dat Google Trusted Stores die hetzelfde doet niet dezelfde kritiek over zich heen krijgt...
Google Trusted Stores is nog niet beschikbaar in Nederland, maar dat lijkt een kwestie van tijd. Als het hier actueel wordt, zal daarover zeker ook discussie ontstaan.
Voor een klein aantal veelal de grotere shops geldt, dat al die online marketing activiteiten die wij ontplooien, soms als onprettig worden ervaren. Op veel plekken waar je kunt adverteren op internet wordt het veelal duurder om dat te doen, naarmate er meer concurrentie is.
Dit is ook wat we lezen in de reacties van bijvoorbeeld Fonq.nl. Die aangeven dat we eigenlijk al tijden hopeloos in de weg zitten. Zie;
traffic partners zoals Beslist.nl zitten in de weg met hun ad
http://www.webanalisten.nl/friends-of-search-de-belangrijkste-internationale-ontwikkelingen
En naarmate wij door verbeterde inzichten in staat zijn om voor de concurrerende webshops van Fonq (indirect) de online marketing nog verder te verbeteren, dan zit beslist.nl nóg meer in de weg.
Het grappige is overigens dat we in een ver verleden (2006) voor een groot aantal partijen op basis van CPS werkten. Destijds liepen we tegen een vergelijkbare discussie aan bij de overgang naar CPC. Ook dat ging niet bij iedereen zonder slag of stoot. Er waren enkele partijen die zo teleurgesteld en boos waren dat ze niet langer met ons wilden samenwerken. Gelukkig kwam dat kort na de stopzetting weer goed. Het frappante is dat de grootste tegenstanders van CPC destijds, nu de grootste tegenstanders van CPS zijn.
We willen de mogelijke bezwaren die gezien worden niet bagatelliseren, maar stel voor jezelf goed vast zonder de emotie de boventoon te laten voeren of het zakelijk goed is om op beslist.nl te staan.
End-of-the-day geldt dat - of we nu nog beter worden in online marketing of niet - we voor je als webshop op een performance based manier met je afrekenen. Hoe slecht kun je het treffen.. :)
In ieder geval hebben we sinds begin juni al enkele honderden shops kunnen verblijden met de CPS dienstverlening, en daarvan zijn er talloze die inmiddels verdubbeld zijn in omzetvolume. En dat nu binnen een veilige, controleerbare verhouding tot de kosten.
Als Beslist zich blijft houden aan zijn voorwaarden dan is het einde nabij voor Beslist.nl. Zonder shops heeft Beslist.nl geen inhoud. Een (nieuwe) slimme speler kan hier wellicht goed op inspelen.
Lees ik eroverheen of reageerd Dhr Verpalen met heel veel worden maar laat hij het belangrijkste bezwaar, te weten de meetpixel, volledig achterwege in zijn reactie?
Beste heer Verpalen,
Ik ben absoluut pro jullie keuze om via CPS te adverteren. Maar wat me daarin absoluut tegenhoudt is dat jullie een conversiepixel wensen die bij elke sale afgaat, wat jullie een enorme inzage geeft over de sales van alle verschilende webshops.
Via welgekende tools is het mogelijk deze salespixel enkel te laten afgaan indien de sale ook werkelijk via jullie is gekomen, maar dat accepteren jullie dan niet. Bizar...
Daarnaast staat er in de Algemene Voorwaarden van het contract voor CPS ook niets vermeld over enige garantie dat de data die jullie binnenkrijgen ook daadwerkelijk bij jullie blijft. Jullie zijn ook niet bereid hierin enige wijziging aan te brengen of toevoegingen te doen... Jammer
Voor mij een beetje doorzichtig in wat jullie toekomstplannen zijn. Nice try, maar mij krijgen jullie tot zover en onder deze voorwaarden dus niet overtuigd om over te gaan tot het voor mij ideale CPS model.
Beste heer Verpalen,
Een hoop woorden, maar het enige wat u zegt is:
"Toen we van CPS naar CPC gingen was er een hoop kritiek, en degene die toen kritiek leverden, leveren nu kritiek op de overgang naar CPS. Dat zou raar zijn, omdat deze eerst pro-CPS waren."
Waar het de markt echter om gaat is niet de overgang naar CPS, maar de manier waarop. Dus dat wij, als webshops, al onze productprestaties aan jullie moeten geven. 'Vroeger' zaten wij op Beslist via een affiliate netwerk. Toen wisten jullie het aantal kliks, hoeveel verkopen er via Beslist plaats vonden, en wat de orderwaarde was. Ik vind teruggaan naar CPS op deze manier geen enkel probleem. Maar wij gaan geen gegevens doorsturen naar WAT er is verkocht via Beslist, en al helemaal niet wat er is verkocht via andere kanalen.
Ik vind het overigens raar dat er nog geen enkele sterke reactie vanuit Beslist is gekomen. Er worden een hoop woorden getypt, maar allen zonder inhoud. Dit is voor mij bewijs dat Beslist ervan baalt dat de webwinkels jullie al voor de livegang door hebben.
Beste allemaal, stop toch met dat beslist.nl, hebben we een tijd geleden al gedaan, dan weer dit, dan weer dat en de kosten/clicks rezen de pan uit. We hebben een beslist niet nodig, en al helemaal niet met die conversiepixel. Je bent echt achterlijk als je daar in mee gaat als partij.
<cite>@Peter
</cite>
Een hoop woorden, maar het enige wat u zegt is:
"Toen we van CPS naar CPC gingen was er een hoop kritiek, en degene die toen kritiek leverden, leveren nu kritiek op de overgang naar CPS. Dat zou raar zijn, omdat deze eerst pro-CPS waren."
>> ja, ja, ja en ook exact welke producten er verkocht werden (wel verschil per affiliate pakket; ik weet niet wie je bent @Peter, maar voor div. grote partijen hadden we echte concrete verkochte producten haarfijn in beeld)
Ik vind teruggaan naar CPS op deze manier geen enkel probleem. Maar wij gaan geen gegevens doorsturen naar WAT er is verkocht via Beslist, en al helemaal niet wat er is verkocht via andere kanalen.
>> Wij proberen in te zetten op een nieuwe manier van zakendoen met elkaar die een stuk opener is, dan wat in het verleden de gewoonte was. Ik denk dat deze tijd van technologische vooruitgang en transparantie die deze technologie ons biedt daarom vraagt.
Wij vragen in deze om meer info met ons te delen met als doel dat we er beiden beter van worden.
En ja, we pionieren op dat vlak; we steken onze nek nu uit in deze. Er zijn verder weinig partijen te vinden, waarmee je als shop op deze manier zaken kunt doen. En dat is nieuw en voor sommigen eng; en voor sommigen zo eng dat ze denken 'Wat zit hier achter? Word ik straks gepakt? En op welke manier?'.
Kortom: als je denkt 'Die gasten zijn niet te vertrouwen', dan moet je vooral niet ingaan op het voorstel wat we je nu te bieden hebben. Maar we beloven je dat we de komende jaren aan je zullen bewijzen dat je het mis had!!
Iemand de knop al gevonden om je van beslist af te melden of moet dat via een e-mailtje?
"Wij proberen in te zetten op een nieuwe manier van zakendoen met elkaar die een stuk opener is, dan wat in het verleden de gewoonte was. Ik denk dat deze tijd van technologische vooruitgang en transparantie die deze technologie ons biedt daarom vraagt. Wij vragen in deze om meer info met ons te delen met als doel dat we er beiden beter van worden. "
Als beslist.nl een onafhankelijke partij was geweest (zonder winstoogmerk) en dit verder geen invloed (100% garantie) zou kunnen hebben op de verkopen van de aangesloten webshops, dan zou dat inderdaad geen probleem zijn. Maar nu de ranking van de prijs bij een product al diverse vraagtekens oproept, zal dit er in de toekomst allemaal niet duidelijker c.q. transparanter op worden!
Wat let het je om de Beslist pixel alleen in te laden bij een conversie? Net zoals al vaak bij de affiliate pixels gebeurd? Daarmee heeft Beslist toch genoeg informatie?
Ik word net op de hoogte gesteld van het feit dat het dus verplicht is om de pixel ALTIJD te tonen.
Dat betekent dat wanneer je bezoekersaandeel vanuit beslist 3% is je toch aankoopinformatie van de overige 97% moet delen met beslist...?
Ik snap dat beslist bepaalde data van hun 'eigen' bezoekers wil meten/weten, maar ze hebben toch helemaal niets met de rest te maken?
Ik zou als affiliate ook wel al die info vanuit Fonq, Coolblue, Wehkamp en Bol willen hebben. Dan weet ik precies op welke producten ik me moet richten en waar de marges dusdanig zijn dat ik er zelfs voor kan adverteren...
@Beslist: jullie snappen toch zelf ook wel dat dit geen serieuze oplossing is?
Helemaal eens met <cite>Andre Scholten.</cite>
Goed om te lezen dat er meerdere partijen tegen de nieuwe plannen van beslist.nl zijn. In voorgaande berichten heb ik ook al aangegeven dat ook wij zullen stoppen met beslist.nl indien ze dit echt doorzetten.
Tot opheden nog geen enkele goede reactie gezien vanuit beslit op onze terechte kritiek. Een groot deel van de twinkle 100 klanten gaan ze verliezen en dan gaan ze echt wel merken.
Het CPS model is prima, maar limiteer die tracking pixel, stel de commissies naar beneden en hou rekening met retouren/annuleringen. Dan kom je al een heel eind.
We optimaliseren een substantieel aantal Beslist accounts voor onze opdrachtgevers. Veelal naar tevredenheid, echter als Beslist dit doorzet verwacht ik dat een aantal accounts zullen gaan opzeggen.
Zodra dudielijk is wat er gaat gebeuren zullen we onze opdrachtgevers moeten gaan voorlichten en de keus laten om dit wel of niet te accepteren. De eerste signalen die we nu al krijgen zijn zeker niet positief voor Beslist. Ik hoop dan ook dan ook dat zij n.a.v. de kritiek/feedback het besluit heroverwegen.
Persoonlijk snap ik de hele ophef over de conversiepixel van Beslist.nl niet. Beslist.nl heeft vor ons na de overgang van CPC naar CPS wat wij vrijwillig hebben gedaan voor een nog betre ROI op de beszoekers gezorgd. Tuurlijk heef het ook niet onze voorkeur alle orders inzichtelijk te maken voor grote prtijen als Beslist.nl en Bol.com (via Plaza). Echter de praktijk is dat deze grote jongen nu al zoveel data hebben van orders in Nederland dat dit toch niet te stoppen is. Tot die tijd is Beslist.nl voor ons een goed en rendabel portaal die de afhankelijkheid van Google nog enigsinds doet verminderen. Voorts is Beslist.nl een partij die zich niet mengt en mi gaat mengen in de core zaak van de online shops. Dit in tegenstelling tot Bol.com waar wij als shops laten zien wat goed loopt om vervolgens de handel helemaal aan Bol.com te geven (eigen ervaring). Onze mening blijft dat Beslist.nl een sterk kanaal blijft om mooie ROI op te halen zonder dat je bang moet zijn dat Beslist zelf de producten gaat leveren. Mochten de grote partijen alsnog stoppen zal dit een groot verlies aan omzet zijn voor deze partijen en een winst voor partijen als wij zelf. Benieuwd naar het vervolg.
Voorts is Beslist.nl een partij die zich niet mengt en mi gaat mengen in de core zaak van de online shops. Dit in tegenstelling tot Bol.com waar wij als shops laten zien wat goed loopt om vervolgens de handel helemaal aan Bol.com te geven (eigen ervaring). Onze mening blijft dat Beslist.nl een sterk kanaal blijft om mooie ROI op te halen zonder dat je bang moet zijn dat Beslist zelf de producten gaat leveren. Mochten de grote partijen alsnog stoppen zal dit een groot verlies aan omzet zijn voor deze partijen en een winst voor partijen als wij zelf. Benieuwd naar het vervolg.
Uhm, begrijp ik het niet helemaal?
Data is handel en brengt (veel) geld op! Wie weet verkopen ze de gegevens wel door. En deze pikt de krenten uit de pap. Net als Bol.
Simpel toch.
Dit soort partijen is de doodsteek voor de kleinere webshop, deze kunnen de absurd hoge bedragen die prijsvergelijkers vragen nooit opbrengen.
Onafhankelijke prijsvergelijkers bestaan niet, het gaat alleen om omzet draaien en wie het meest betaald die komt het hoogst in de vergelijkingen.
Kleinere webshops zijn zo kansloos, en het is slecht voor de consument want die heeft niet altijd de beste deal, heel veel webshops met een beter aanbod zijn namelijk niet vindbaar.
Een erg interessante discussie.
Is de essentie niet gewoon dat mensen gemak willen en vergelijken? Oftewel alles op 1 website en binnen 1 klik prefereren boven een online zoektocht?
Beslist.nl en bol.com proberen allebei die website te worden en dat is hun goed recht.
Mijn vraag, als iemand dit nog leest, iemand enige idee wat er gebeurt als Amazon straks naar Nederland komt? Zij hebben in principe toch ook bijna een monopoly op online sales, vergelijkbaar zoals beslist.nl en bol.com dat nastreven?
Iemand enig idee hoe daar tegenaan wordt gekeken door webshophouders in UK of VS? Mijn ervaring is dat ze het wel prima vinden maar ik heb er maar een paar gesproken.