Webwinkeliers kijken met een roze bril naar de toekomst, terwijl in de praktijk slechts één op de vijf ondernemers momenteel goed kan rondkomen van zijn online winkel. Bijna één op de drie webwinkeliers heeft zelfs nog nooit een euro winst geboekt.
Dat blijkt uit onderzoek van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020. De expertgroep, onder leiding van de Hogeschool van Amsterdam en Marktplaats Zakelijk, vroeg vijfhonderd online ondernemers naar hun zaken. Daarbij maakte het onderscheid tussen vier type winkeliers; ‘spare time’ winkeliers die een webshop runnen naast de fulltime baan of studie, parttime webondernemers die ook parttime in loondienst werken of voor een gezin zorgen, fulltime ondernemers en bedrijven met twee eigenaren.
Webwinkel als hobby
In de groep van de parttime ondernemers met daarnaast een parttime baan werd het vaakst geen winst geboekt (38 procent), terwijl van de bedrijven met twee eigenaren 20 procent nog nooit een euro winst heeft gedraaid. ‘Voor veel mensen is een webwinkel een uit de hand gelopen hobby of bijverdienste’, zegt Stanja Mau-Sjoe, strategy- & marketingmanager van Marktplaats Zakelijk en gastvrouw van de expertgroep. ‘Succes wordt veelal gedreven door persoonlijke motieven, winstgevendheid is vaak niet het hoogste doel.’
80 procent geen modaal inkomen
Bijna de helft van alle ondervraagden geeft aan minder dan tienduizend euro omzet te hebben geboekt in 2012. Daarbij heeft slechts 18 procent van de ondernemers sinds de oprichting van de webshop minimaal een modaal inkomen verdiend. De fulltime webwinkeliers verdienen meer met hun webshop dan de parttimers. Mau-Sjoe: ‘Het onderzoek bevestigt de aloude wijsheid “hard work does pay off”. Hoe meer tijd, geld en denkwerk men in de webwinkel investeert, hoe succesvoller.’
Overlevingskansen
De overlevingskansen van webwinkeliers is verhoudingsgewijs klein, concludeert de expertgroep. 41 procent van de gestarte webwinkels bestaat na vier jaar nog. Voor het gehele bedrijfsleven ligt dit percentage op 59 procent.
Positiviteit
Ondanks de lagere overlevingskansen en de weinige opbrengsten van de shop is meer dan de helft (51 procent) van de webwinkeliers positief over de toekomst. Zij achten de kans namelijk groot tot zeer groot dat hun bedrijf in 2020 nog bestaat. Een meederheid van de ondernemers heeft daarbij weinig tot geen behoefte aan ondersteuning bij het zaken doen. Er heerst een sterk doe-het-zelfmentaliteit onder webwinkeliers, concludeert de voorzitter van de expertgroep, Jesse Weltevreden.
Ik geloof het graag, helaas zit het gros ook met veel te lage verkoopprijzen te werken om nog 'iets' te verkopen. Wordt wel meegenomen in de vergelijking van prijzen door de consument. En dan word je voor het blok gezet, met de prijs mee of nee zeggen. Kiezen steeds vaker voor het laatste, anders ga je op den duur bij die 1 op de 3 horen....
Wij sluiten ons bij deze enquete aan; full time operation pays of: onze omzet is in 2013 tov 2012 verdubbeld, pakket aantal en euro's.
Daarbij klopt het dat als je investeert in je winkel en de "mode" bijhoudt, je een beter bestaansrecht hebt als webwinkelier.
Trends & Vision, webwinkeliers sinds 1999
Voor die websites lijkt het mij erg nuttig om ook op die overkoepelende websites als beslist.nl en shopital.nl te staan. Dat zijn de websites die je telkens tegenkomt in Google als je zoekt.
Mensen denken er veel te makkelijk over. We starten een webshop en dan wordt er geld verdient. Je moet intensief te werk gaan wil je geld verdienen van je webshop
In beslist staan is dermate duur dat je zeker weet dat je geen rooie cent meer verdiend.
Je vindt er alleen dure aanbieders, dat kan ook niet anders, je hebt nogal wat marge nodig om die gasten te betalen.
Veel consumenten beginnen ook wakker te worden en hebben ook in de gaten dat de goedkopere aanbieders dus niet op beslist zitten.
Vergelijk de resulataten van een google shopping maar eens met beslist dan zie je gelijk al het verschil.