DHL Parcel, tot voor kort bekend als SelektVracht, gaat pakketbussen introduceren in Nederland. Webshoppers kunnen zo’n ‘brievenbus voor pakketten’ aan of voor hun huis plaatsen om orders in te ontvangen. De kasten doen ook dienst als afhaalpunt voor retouren.
DHL laat vandaag weten dat de pakketbussen over ongeveer een jaar in ons land beschikbaar zullen komen. Het basismodel kost 99 euro, meldt het AD, maar voor 1,99 euro per maand kunnen de kasten ook worden gehuurd.
Afhalen aan huis
In Duitsland is ‘click & collect aan huis’ in korte tijd succesvol gebleken. Eind 2013 kondigde het voormalige staatsbedrijf een landelijke uitrol van de pakketkasten aan, na een kleinschalig experiment in Bonn. In onderstaande video vindt u een uitleg over de Paketkasten aan onze oosterburen:
Unieke codes
Pakketbussen bieden webshoppers de mogelijkheid om producten afgeleverd te krijgen die niet door de brievenbus kunnen, ook als de kopers niet thuis zijn. De kasten zijn te openen met unieke codes. Logixbox en LockBox bieden ins ons land overigens al soortgelijke oplossingen aan.
Packstations
Deutsche Post DHL investeerde de afgelopen jaren ook al in een andere vorm van orderontvangst, door zo’n drieduizend Packstations te plaatsen voor click & collect in Duitsland. In ons land plaatst DHL eind dit jaar de eerste 25 pakketautomaten.
Lees ook: Vervoerders sluiten pact over pakketkasten in Duitsland (1 juli 2014)
Zijn die pakketkasten "pakketdienst neutraal" of kunnen deze alleen gebruikt worden voor pakketjes die met DHL verstuurd worden? Consumenten bestellen namelilijk veelal bij diverse webshops die vaak gebruik maken van verschillende pakketdiensten.
@Louis Coenders: het is voor zover ik weet niet de bedoeling de kasten open te stellen voor andere vervoerders. In Duitsland gebeurt dat ook niet, maar aangetekend moet worden dat Deutsche Post DHL daar marktleider is. Concurrenten GLS, DPD, Hermes en UPS spannen samen om een open alternatief te bieden, letterlijk en figuurlijk.
Ik vind het een heel slim idee en ben erg benieuwd naar de kosten voor het verzenden van de pakketten.
@Arjsn - dankjewel: ik ben zeer benieuwd hoe de andere pakketvervoerders hierop gaan reageren.
@SaskiaHuisman: natuurlijk is het een slim idee van DHL om zo hun marktaandeel te vergroten en consumenten + webshops aan zich te binden.
De vraag is echter of het voor consumenten - de klanten van julie en andere webshops - niet beter is om een neutrale pakketkast te hebben die door alle pakketdiensten gebruikt kan worden. Zo houden consumenten keuze en wordt je als webshop niet afhankelijk van één pakketdienst waardoor de inwisselbaarheid met andere pakketdiensten beperkt wordt als er (in de toekomst) ontevredenheid onstaat over prijs of service. Het kan ook niet de bedoeling zijn dat consumenten bijv. 5 verschillende pakketkasten aan de muur krijgen?
Zijn we naar decennia van de antennes af, komen er nu van die lelijke zonnepanelen en pakketbussen voor in de plaats terug!
DHL kan zich beter richten op (gekoelde) pakketautomaten in elke plaats ipv pakketbussen bij de voordeur. Die pakketbussen gaan het uiteindelijk toch niet worden, te beperkt. We bestellen wel veel, maar zoveel dat het in verhouding staat voor zo'n ding bij de voordeur...?Neen!
@Ton
Helemaal eens, en daarbij komt : wat vindt de verhuurder c.q. de gemeente van al die bussen op straat?? Straks biedt iedere koerier zo'n oplossing, staat de hele stoep vol. Nee, lijkt me dat daar een meer structurele oplossing voor kan komen die wel kans van slagen heeft.
Ben niet zo blij met dit nieuws, aangezien dit dan een reden voor een DHL of PostNL kan zijn om de verantwoording voor vermiste pakketten af te schuiven op de ontvanger van de pakketten. Hoe zit dit, zodra dit erdoorheen gaat komen?
Nu ik heb al een mooi plekje uitgezocht, Laat maar komen