Steeds meer winkeliers stoppen met hun participatie in Het Nieuwe Winkelen, dat de binnensteden weer bruisend moest maken. Jan-Willem Janssen, die namens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) aan de wieg stond van het concept, erkent dat er fouten zijn gemaakt.
De NOS meldt dat tientallen winkeliers in onder andere Arnhem, Den Bosch, Waalwijk, Alkmaar en Enschede hun deelname aan Het Nieuwe Winkelen hebben beëindigd, omdat het concept niet heeft gebracht wat ze ervan hadden gehoopt.
Veel te technologiegedreven
Een belangrijke oorzaak van het achterblijvende succes is dat Het Nieuwe Winkelen ‘veel te technologiegedreven’ is, aldus initiator Janssen tegen de NOS: ‘Ondernemers zeggen: “Ja, als je de techniek centraal stelt, en je vergeet je klant, dan heb je een probleem.” En ik denk dat ze daar helemaal gelijk in hebben.’ Bij veel initiatieven die onder de vlag van Het Nieuwe Winkelen zijn gestart, stonden volgens Janssen de middelen, de tools, centraal.
Kassa
‘De fout die we wel gemaakt hebben is dat we toch de verwachting gewekt hebben van: als je nu mee gaat doen, dan gaat ook meteen de kassa heel hard lopen. Dat duurt langer’, vervolgt Janssen tegen de NOS. ‘We hebben ook geleerd dat het niet zo makkelijk is om die ondernemers meteen en masse in beweging te krijgen. Dus daar liggen wel een paar uitdagingen.’
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Het Nieuwe Winkelen werd 2011 geïntroduceerd door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), dat binnenkort ophoudt te bestaan. Janssen, destijds innovatieadviseur bij het bedrijfschap, ontwikkelde het concept samen met het bedrijf ‘Ik Onderneem!’ van Rob Weiss. Het basisidee is dat (mobiel) internet wordt betrokken in het aankoopproces bij fysieke winkels, met gratis Wi-Fi en collectiviteit als belangrijke pijlers.
Veenendaal
Meer traffic, meer klantenbinding, hogere conversie en een hoger bonbedrag, waren de doelstellingen die projectleider Weiss begin 2011 deelde met Twinkle. Veenendaal, dat ruim drie ton beschikbaar stelde voor gratis internet en een online warenhuis voor deelnemende winkeliers, fungeerde als pilot-stad. Later werd het concept ook in andere steden uitgerold. Nu het aantal deelnemende winkeliers terugloopt, neemt de aantrekkelijkheid voor de overgebleven retailers af. Onduidelijk is hoe het platform De Nieuwe Winkelstraat, de naam waaronder de activiteiten zijn doorgezet, het tij wil keren.
Lees ook:
- Via internet de binnenstad in (Twinkle nummer 7-2012)
- Het oude winkelen is dood (4 november 2011, blog van Martin Bongers)
Volgens mij heb ik dat gezegd bij de eerste meeting. Maar werd toch beetje vreemd aangekeken. Het gaat te snel. Eerst zorgen dat ze de bedrijfsvoering helemaal op orde hebben. Voorraad onder controle hebben. Samenwerkingsverbanden kunnen dan ook op een simpele manier tot stand komen. Zijn kleinere stapjes voor nodig.
Het Nieuwe Winkelen is meer dan alleen wifi en een website. Innovatie in het retaillandschap is hard nodig. 80% loopt inmiddels met een mobieltje shoppen en gebruikt het onder andere tijdens het aankoopproces, Hotels en campings worden juist geboekt door de aanwezigheid van WIFI. Het juist anticiperen en ondernemers meenemen in deze nieuwe trend zorgt wel voor omzetstijgingen echter: ik geloof veel meer in mobiel. Zeker met de komst van Amazon en Alibaba richting Europa/Nederland is innovatie in mijn optiek meer dan wenselijk. Zelfs Google is bezig om mobiel meer te integreren. Vanuit de optiek van Prof.Dr. C.N. Molenaar die ik van harte deel moet winkelen een beleving worden, een feestje zijn met daarbij (naast de vanzelfsprekende goede service) behulp van enige innovatie zoals loyaltie ed. Letop: dit zijn hulpmiddelen. Het ondernemerschap ligt nog altijd bij de ondernemer zelf. Ik geloof dus absoluut in het Nieuwe Winkelen maar wel conform de routemap uitgezet door Prof.Dr. C.N. Molenaar.
Wat een verrassing..... Mensen die al in de winkelstraat zijn een digitaal speeltje geven heeft mijns inziens weinig met het nieuwe winkelen te maken. Wij hebben ook met het HBD gesproken en voorstellen gedaan om stapsgewijs de integratie te zoeken tussen online en offline (tegenwoordig noemen ze dat Omnichannel :-) ) maar daar was weinig interesse in.
Een blog hier op http://www.twinklemagazine.nl/weblog/2011/11/het-oude-winkelen-is-dood/index.xml van Martin Bongers voorspelde het overigens 3 jaar geleden al.
In het eind van het artikel geeft Twinkle aan dat de activiteiten van HBD onder de naam van Platform De Nieuwe Winkelstraat wordt voortgezet. Dit klopt niet, en dat zou juist Twinkle moeten weten, want dit Platform komt voort uit het Shopping 2020 programma dat door Thuiswinkel.org is georganiseerd.
Het Platform De Nieuwe Winkelstraat is een voortzetting van een van de expertgroepen van Shopping 2020, en heeft als doelstelling om de fysieke (winkel)omgeving aantrekkelijker te maken voor de 'digitale' consument. Daar is veel meer voor nodig dan uitsluitend het lanceren van een app, gratis wifi of een website door een winkelgebied.
@Jan-Willem Janssen: op de site van het HBD staat letterlijk: 'De activiteiten in het kader van Het Nieuwe Winkelen worden doorgezet, onder de naam De Nieuwe Winkelstraat. Daarvoor wordt een nieuwe stichting opgericht door brancheorganisaties en andere betrokkenen zoals gemeenten en vastgoedpartijen.'
Ik weet dat er een expertgroep 'De Nieuwe Winkelstraat' is opgericht in het kader van Shopping2020 en het lijkt me goed dat die wordt voortgezet. Maar hoe moet ik die info op de HBD-site dan beoordelen?
@Arjan - Redactie Twinkle - Je hebt gelijk, ik zie het ook staan. Hiermee wordt echter onterecht de indruk gewekt dat het project "Het Nieuwe Winkelen" wordt voortgezet en dat alleen de naam anders is. Het project is vanuit HBD echt gestopt. HBD heeft haar aanjaagfunctie invulling gegeven, veel steden zijn aan de slag gegaan, en er is veel geleerd van wat er allemaal goed en slecht is gegaan. Het Platform De Nieuwe Winkelstraat is door genoemde partijen opgericht om gebruik te maken van alles wat er geleerd is en ook van de onderzoeksresultaten van de expertgroep De Nieuwe Winkelstraat om zodoende lokale partijen te ondersteunen bij het aantrekkelijk maken en houden van hun winkelgebieden.
Ik zal nagaan bij oud-collega's of de tekst wat genuanceerder op de site van HBD kan worden gezet.
Gelukkig zijn er ook voorbeelden van projecten die wel bijdragen in dit kader van wat men Het Nieuwe Winkelen noemt. Zo heeft Bazaroo inmiddels in 5 winkelgebieden succesvolle projecten lopen waarbij het bezoekersaantal groeit, de online omzet groeit, bezoekers door de acties naar de winkel komen en winkeliers zo worden geholpen om een stap verder te komen. Een lokale benadering dus. Daarbij worden lokale partners ingezet en bijvoorbeeld ook scholen aangehaakt om enerzijds winkeliers te helpen maar ook het lokale karakter vorm te geven. Het lokale platform zou iets voor de lokale consument moeten zijn in een nieuwe veranderende wereld waar je heel goed moet kijken wie je doelgroep is en hoe deze zijn weg vindt.
In de door de NOS genoemde steden is men blijkbaar vergeten dat Het Nieuwe Winkelen veel breder is dan een site en een App. In menig dorp of stad wordt 'even' een site gebouwd door de Cowboys van de wereld van nu en komt men er later achter dat het toch wat ingewikkelder ligt. Gelukkig zijn er, zoals hierboven genoemd, ook voorbeelden van projecten die wel goed lopen, waar nog altijd meer ondernemers aanhaken en men blijft mee profiteren van nieuwe ontwikkelingen. Het Bazaroo platform en de aanpak is gewoon voor elke stad beschikbaar en bijna voor niks Overigens zien wij dat actieve ondernemers daarin meer worden beloond dat ondernemers die blijven afwachten en denken dat het wel over waait en zo hoort het ook. Zo is Facebook als bedrijf en applicatie een regelrecht succes, daar kan niemand omheen. Alleen misschien niet voor jou doe je er niks mee dan heb je er niks aan. Heb je geen mensen in jouw omgeving die je op weg helpen dan wordt het waarschijnlijk ook nooit wat. Krijg je de verkeerde adviezen, dan zal het waarschijnlijk ook niks worden. Is Facebook dan mislukt? Ik dacht het niet
Het kan ook anders zonder grote investeringen en subsidie. Het concept http://www.wimpelcentrum.nl bewijst het. Rustig flexibel en een echte samenwerking tussen winkeliers, bedrijfsleven en gemeente. http://www.wimpelcentrum.nl minder beleving, meer omzet en lokaal gemak. De winkelier blijft doen waar ze goed in is. Maar zorgt er wel voor dat de omzet niet verdwijnt via de grote online giganten.
@Wim: zoals je al had begrepen, kun je een link naar je eigen organisatie plaatsen onder je naam. Dan hoef je dezelfde link dus niet nog eens twee keer in je reactie te plaatsen ..
@Arjan excuus voor de link. Goed dat je mij er op gewezen hebt.
@Wim
Meen je dit nu serieus? Dat concept bewijst het? Waar ik ook klik, het enige dat ik zie zijn een paar producten van Blokker met een affiliate link erachter...
@Raymond,
Ja zeker werkt het, kijk maar in Lochem. Hier zijn allemaal verschillende partijen aan het samenwerken en dat gaat goed.
Modern winkelen is veel meer dan alleen een webshop.
Het gaat om slim samenwerken, online en offline combineren.
En ja het klopt, er zijn nog veel plaatsen in ontwikkeling. Daar wordt al goed samengewerkt en vindt de uitrol nu plaats richting het online gedeelte.
Dat er nog slagen te maken zijn is zeker een feit en dat is ook niet erg. Dit concept is niet afhankelijk van subsidie, lokale politiek en kan dus echt de wens van de klant én de huidige trends volgen.
Met als doel de lokale winkels te versterken en de online giganten minder kans te geven. Er zijn zoveel voordelen aan deze combinatie voor de consument! Alleen worden deze pas werkelijkheid als alles goed bij elkaar komt en de verschillende partijen echt overtuigd raken van deze prachtige kans.
Dat is wat wimpelen realiseert en dat is dus veel meer dan een stukje techniek.
Oplossing: orgels, overal orgels, creert sfeer IN de winkelstraten
Laat die orgels aub achterwege, snoep gewoon van twee walletjes.
Als restauranthouden trekken we ook mensen die eerst online besteld hebben en omgekeerd. Het gaat de om de kwaliteit, dat laat klanten online en offline terugkomen.
Inderdaad verspilling van geld, stoppen met die onzin. Laat ondernemers het aub zelf regelen.
Inderdaad kappen met die onzin
het idee van het nieuwe winkelen is wel goed, maar de uitvoering laat zwaar te wensen over, dat ligt ook grotendeel aan de mensen die het uitvoeren. Ik ben er zelf bij betrokken geweest.
Je kunt beter zorgen voor gratis en makkelijk bereikbare parkeerplaatsen ipv wifi. Wifi heb ik thuis daarvoor hoef ik niet naar een winkel.
@henk je gebeden zijn gehoord, een aantal steden wil gratis parkeren (blauwe zones) weer meer gaan toestaan in de binnenstad om de winkeliers te helpen.Ik ben VOOR!