Daniel Ropers ziet de concurrentiestrijd met Amazon op de digitale leesmarkt met vertrouwen tegemoet. De managing director van Bol.com verwacht niet dat Amazon hier snel een brede webwinkel zal openen: ‘Dat is niet rationeel. Nederland is een ontzettend goed e-commerce land.'
Vanochtend gingen de digitale deuren van Amazon.nl open. Op de site komen twintigduizend Nederlandstalige e-books te koop, minder dan Bol.com te bieden heeft. Amazon’s aanbod in andere talen is wel groter.
E-books in Nederland
Ropers ligt niet wakker van Amazon, zegt hij zelf. Hij heeft eerder andere grote Amerikaanse internetbedrijven hun entree op onze digitale leesmarkt zien maken: ‘Er zijn ruim al ruim honderdvijftig aanbieders van e-books in Nederland, waaronder Apple en Google. Toch kiest 60 procent van de digitale lezers voor Bol.com. Al een kwart van de fictie die we verkopen gaat als e-book over de toonbank.’
Leesfeestje
Tegen Twinkle herhaalt Ropers zijn uitspraak op de NOS-radio van vanochtend: Amazon komt laat op het digitale leesfeestje dat hier al door ruim honderdvijftig partijen wordt gevierd. Hij vraagt zich hardop af hoe welkom een nieuwe partij is die werkt met een gesloten systeem in een open markt. Hij wijst op de fijnafstemming van Bol.com’s digitale leesaanbod op de Nederlandse consument, op investeringen in het gebruiksgemak en op een test van de Consumentbond waaruit Amazon’s Kindle slecht en de Kobo (die Bol.com verkoopt) goed naar voren kwam.
Gallisch dorpje
Behalve digitale boeken zijn er op Amazon.nl alleen e-readers te koop. Ropers denkt niet dat Amazon snel werk zal maken van een brede Nederlandse webwinkel: ‘Aandeelhouders verwachten van Amazon een rationele strategie. Daarin past het streven om succes te halen op grote markten als China en India. Niet de bestorming van een Gallisch dorpje als Nederland. Zeker niet in een tijd waarin de barbaren, om de analogie met Asterix en Obelix door te trekken, elders hun slag slaan.’
Hoge servicegraad
Technisch hoeft het voor Amazon niet moeilijk te zijn om in Nederland te beginnen, aldus Ropers: ‘Dan gaat het om een vertaalde kopie van het Duitse aanbod, bijvangst. Amazon heeft nog nooit de ambitie getoond om dingen in ons land beter te doen dan ze nu voor elkaar zijn. Dat valt ook niet mee, want Nederland is een ontzettend goed e-commerce land. We hebben een hele hoge servicegraad, met leveringen binnen 24 uur, heel veel afhaalpunten en achteraf betalen.’
Plaza
Amazon is nog nooit in zo’n ontwikkelde markt gestapt, aldus Ropers. Ook op prijs zal het Amerikaanse bedrijf het volgens hem niet winnen van het aanbod dat Bol.com met zijn Plaza-partners te bieden heeft. ‘Wij bundelen de energie en creativiteit in onze markt. Op jaarbasis tekenen onze Plaza-partners al voor een omzet van ruim 100 miljoen euro, wat goed zou zijn voor een plek in de top van de Twinkle100. We doen er alles aan om samen het beste te bieden voor de klant.’
er is altijd gezegd dat bol het amazon van de benelux wilde worden en dan gaat het niet over boeken. Amazon verkoop alles wat los en vast zit. daar is BOL ook in mee gaan doen, van speelgoed tot producten van andere aanbieders.Feitelijk kopieert BOL het "amazon" model, uiteraard gaan ze dat merken als het grote voorbeeld zelf uit gaat pakken in de NL markt.
Hoe harder iemand zegt dat iets niet gaat gebeuren, hoe groter de kans is dat dat wel het geval is. Dat gevoel bekruipt me bij de uitspraken van deze man.
Wanneer ik kan kiezen uit Amazon en Bol, dan kies ik voor Amazon. Bol heeft me vaak teleurgesteld met te late leveringen en slechte communicatie. Iets dat me met Amazon nog nauwelijks gebeurd is.
Dan snapt hij de strategie van Amazon totaal niet. Amazon heeft als voornaamste doel een zo groot mogelijk marktaandeel in zoveel mogelijk productcategorien te hebben. Dat heeft Jeff Bezos al zovaak de afgelopen 20 jaar aangegeven. Het merendeel van de kwartalen maken ze flink verlies en dat kan Amazon geen fuck schelen zolang ze maar groeien.
Daarnaast is het duidelijk dat bol zich wel zorgen maakt, gezien de markteting acties die samenvielen met de launch van Amazon.nl.
Ik heb niks tegen bol.com, maar ben wel heel erg blij als amazon een waardig alternatief of zelfs de grootste spelen wordt.
Het gevecht zal uiteindelijk draaien om service.
In functionaliteit van het eCommerceplatform zullen de grote spelers elkaar niet veel ontlopen maar met service kan je jezelf echt onderscheiden van de concurrent; wellicht niet bij de verkoop van digitale boeken maar wel zeker als je ook fysieke producten gaat verkopen.
Onderschat je concurrenten nooit, dat bol.com zo luchtig doet over amazon is alleen omdat ze er als de dood voor zijn.
Weet dat achter de schermen de alarm bellen luid klinken bij bol.com, bol.com krijgt een koekje van eigen deeg!
Overschat maar ONDERSCHAT je concurrent niet!
BOL (Bertelsman Online) is een aantal jaren op de Europese markt ooit ontstaan door de komst van Amazon.com! Als een verlaat antwoord om als media gigant Bertelsmann ook via het instrument Internet zijn aandeel te verwerven. Daniel Ropers is hier vanaf het begin af aan in opdracht van Bertelsmann en ondersteuning Boekenclub ECI bij betrokken geweest.
Kwestie van tijd voordat Amazon in Nederland gaat opschalen en zal dan de partij worden die Bol en bijvoorbeeld Coolblue flink zal doen krimpen.
Ook voor de huidige Bol Plaza-partners is Amazon een bedrijf met veel betere condities. Wanneer Bol de absuurd hoge condities niet zal matchen of verbeteren zal Amazon ze met open armen ontvangen.
Met wat inzet van Amazon ligt er in Nederland voor honderden miljoenen omzet op ze te wachten.
De grote webwinkels zijn denk ik als de dood voor amazon, en terrecht. Wanneer ze gaan opschalen en de consument weet de winkel te vinden zal dat flink wat omzet gaan kosten voor de grote jongens. Maar dat is niet erg, een beetje concurentie is allemaal goed voor de consument.
Zal Amazon in Nederland gaan worden wat Facebook was voor Hyves?
Reken er maar op dat Nederland écht niet alleen bijvangst is (en blijft) voor Amazon.
@Hans Cijs Bertelsmann heeft nimmer het resultaat bereikt om een europese speler neer te zetten. Buiten Nederland (en een beetje Belgie) is Bol.com totaal onbekend. Ik ben het wel met Ropers eens dat Amazon echt niet veel zal investeren in de Nederlandstalige, en dus qua volume onbeduidend, klanten en specifieke producten. Een toegevoegde waarde aan het bestaande online landschap kunnen ze ook nauwelijks leveren. Potentiele klanten kunnen nu nl ook al gewoon bij Amazon bestellen als ze dat zouden willen.
Denk ook dat Bol een beetje zenuwachtig is geworden toen dit bekend werd. Amazon is zeker een speler om rekening mee te houden. Zeker met de strategie die ze hanteren om zoveel mogelijk omzet te generen.