Na uitgebreide tests heeft Bol.com vanochtend een nieuwe navigatiestructuur in gebruik genomen voor al zijn bezoekers. De verschillende productcategorieën worden niet horizontaal, maar verticaal getoond op de homepage. Elders op de site zijn de categorieën uitklapbaar.
De nieuwe ‘navigatiebalk’ is vanochtend rond negen uur de nieuwe standaard geworden op Bol.com, dat daar zeker al sinds afgelopen najaar mee experimenteerde. Een woordvoerster laat Twinkle weten dat de testfase is afgegrond en dat definitieve keuzes zijn gemaakt. Meest in het oog springend is het verticale menu, waarin de categorieën van Bol.com onder in plaats van naast elkaar zijn gerangschikt:
Dieper op de site verdwijnen de productgroepen onder een uitklapbare button met de tekst ‘Kies een categorie’.
Beter uit de verf
De woordvoerster zegt dat de nieuwe navigatie ruimte schept voor andere boodschappen, zoals acties en nieuws. Bovendien komt de winkel beter uit de verf op tablets en is Bol.com beter ‘schaalbaar’. De merkuitstraling is gebleven, terwijl het ontwerp effectiever en overzichtelijker is geworden. ‘De test met de nieuwe navigatiebalk liet een positief resultaat zijn, ook bij tablets’, aldus de zegsvrouw.
Personalisatie
Bol.com investeerde de afgelopen periode flink in personalisatie, ook op de homepage. De Ahold-dochter schotelt persoonlijke suggesties voor en ingelogde klanten krijgen ieder hun ‘eigen’ webwinkel in beeld. De succesvolle inzet op big data bezorgde Bol.com dit voorjaar de winst van de belangrijkste Thuiswinkel Award en een nominatie voor de European E-commerce Awards; vorige week werd Bol.com in Barcelona onderscheiden met de prestigieuze Entrepreneurial Award. Daarmee mag Bol.com zich officieus Europa’s beste webwinkel noemen.
Erg subtiel, ook werkt het uitklappen d.m.v. een mouseover en ook de achtergrond donker faden is inspiratie.
Misschien nog wat mouseover vertraging erin, want het blijft zenuwachtig bij het schakelen.
begint ook steeds meer gewoon op amazon te lijken
Het karakter van Bol.com maakt dit ook mogelijk, veruit de meeste bezoekers zullen de zoekfunctie gebruiken bij het navigeren. Daarnaast speelt Bol.com in op de mobiele trend, waarbij het uitklapbare 'hamburger' menu al gemeengoed is. Verwacht niet dat deze oplossing toepasbaar is voor de doorsnee webshop.
Leuke variant en ik zag inderdaad ook meteen de vergelijking met amazon.com (wat overigens niet verkeerd is). Ik zie op sommige plekken zelfs de ruimte om dezelfde plaatjes op te nemen en acties te maken in het menu net als Amazon.com.