Twinkle | Digital Commerce

Bol.com kiest voor 'verticale navigatie'

2017-05-27
206106
  • 1:20

Na uitgebreide tests heeft Bol.com vanochtend een nieuwe navigatiestructuur in gebruik genomen voor al zijn bezoekers. De verschillende productcategorieën worden niet horizontaal, maar verticaal getoond op de homepage. Elders op de site zijn de categorieën uitklapbaar.

De nieuwe ‘navigatiebalk’ is vanochtend rond negen uur de nieuwe standaard geworden op Bol.com, dat daar zeker al sinds afgelopen najaar mee experimenteerde. Een woordvoerster laat Twinkle weten dat de testfase is afgegrond en dat definitieve keuzes zijn gemaakt. Meest in het oog springend is het verticale menu, waarin de categorieën van Bol.com onder in plaats van naast elkaar zijn gerangschikt:

Dieper op de site verdwijnen de productgroepen onder een uitklapbare button met de tekst ‘Kies een categorie’.

Beter uit de verf
De woordvoerster zegt dat de nieuwe navigatie ruimte schept voor andere boodschappen, zoals acties en nieuws. Bovendien komt de winkel beter uit de verf op tablets en is Bol.com beter ‘schaalbaar’. De merkuitstraling is gebleven, terwijl het ontwerp effectiever en overzichtelijker is geworden. ‘De test met de nieuwe navigatiebalk liet een positief resultaat zijn, ook bij tablets’, aldus de zegsvrouw.

Personalisatie
Bol.com investeerde de afgelopen periode flink in personalisatie, ook op de homepage. De Ahold-dochter schotelt persoonlijke suggesties voor en ingelogde klanten krijgen ieder hun ‘eigen’ webwinkel in beeld. De succesvolle inzet op big data bezorgde Bol.com dit voorjaar de winst van de belangrijkste Thuiswinkel Award en een nominatie voor de European E-commerce Awards; vorige week werd Bol.com in Barcelona onderscheiden met de prestigieuze Entrepreneurial Award. Daarmee mag Bol.com zich officieus Europa’s beste webwinkel noemen.