Twinkle | Digital Commerce

Verzekeraars nog niet klaar voor Twinkle100

2017-05-27
180101
  • 2:06

Verkopen via internet heeft weinig prioriteit bij de gevestigde verzekeraars. Van de 78 Europese verzekeraars, waaronder een aantal Nederlandse, geeft 60 procent aan nog geen digitale of volledig digitale strategie te hebben, zo bleek uit onderzoek van Accenture.

Ook uit navraag van Twinkle ten behoeve van een lijst met online omzetten van Nederlandse verzekeraars in de Twinkle100 blijkt dat verzekeraars online nog niet hoog hebben zitten.

Tekst: Elze van Langen

Niet aan innoveren toekomen
Volgens Ruud Martens, algemeen directeur van vergelijker en financieel dienstverlener Independer, loop de verzekeringsbranche online achter op de reis- en retailbranche. Hij stelt dat bij de grote verzekeraars de meerderheid van de omzet nog via offline kanalen binnenkomt, zoals tussenpersonen en callcenters. ‘Ze zien allemaal het belang in van e-commerce, maar ze komen door de focus op meer regelgeving - zoals het provisieverbod - en rendement op klanten, nauwelijks aan innoveren toe.’

Prijs laag houden
Een van de voorlopers op het gebied van online verzekeren is Brand New Day. ‘Door online aan te bieden kun je besparen op kosten als mensen en gebouwen, waardoor je de prijs van de producten laag kunt houden’, zegt commercieel directeur Bas van Beusekom. Volgens hem is er niet alleen behoefte bij de consument, maar is e-commerce ook noodzaak voor verzekeraars: ‘Om mee te kunnen blijven doen moeten verzekeraars hun tarieven laag houden, online distributie is dan een must.’

Dienstverlening online
Albert Spijkman, directeur marktstrategie bij Achmea, geeft aan dat niet het online aanbieden van de producten een probleem is, maar dat de digitale dienstverlening niet meekomt. Volgens hem lopen Nederlandse verzekeraars met op het aanbodvlak niet heel erg achter op andere branches. Het verschil in de online dienstverlening is veel groter, zegt hij. De online overstap is moeilijk voor verzekeraars vanwege verandering in processen en administratie. ‘Je moet een heel bedrijf ombouwen vanaf de basis.’

Toekomst
De pure online verzekeraars zijn positief over de toekomst. ‘Als de consument geen behoefte had gehad aan online verzekeren, dan waren wij nooit geweest waar we nu staan’, aldus Van Beusekom. Martens: ‘De kunst voor de grote verzekeraars zit hem in de ontwikkeling van een digitale strategie naast de andere verkoopkanalen.’ Elke verzekeraar zoekt hierin zijn eigen weg.

Twinkle100
In de Twinkle100 zijn de honderd grootste online retailers en de 30 grootste online reisverkopers van Nederland in kaart gebracht. Naast omzetcijfers bevat de Twinkle100 ook informatie over toeleveranciers, verzendkosten, betaalmethodes, sociale media-accounts en nog veel meer. U kunt de 7e Twinkle100, ruim 250 pagina’s dik, bestellen op
Twinkle100.nl. Abonnees van Twinkle ontvangen de uitgave volgende week in de bus.