Twinkle | Digital Commerce

Kiala-punten worden UPS Access Points

2017-05-27
180101
  • 1:22

UPS gaat langzaam afscheid nemen van het merk Kiala. Op termijn worden alle Kiala-punten in Europa omgedoopt tot UPS Access Points. Ook de internationale verzendopties worden uitgebreid; UPS knoopt zijn pakketnetwerken aan elkaar.

UPS nam het Belgische Kiala twee jaar geleden over om een positie te claimen in de snel groeiende Europese e-commerce markt. Daarnaast bouwde de Amerikaanse gigant zelf aan pakketnetwerken op de Britse en Duitse markt.

Rebranding
In ons land zijn er vele honderden Kiala-punten, waar webwinkeliers  pakjes laten afhalen en retourneren door klanten. Na een aanstaande periode van co-branding, waarin de namen Kiala en UPS Access Point samen worden gebruikt, volgt een ‘volledige rebranding’, die in 2016 voltooid moet zijn. Dan is het merk Kiala verleden tijd.  

Internationaal pakketnetwerk
UPS laat vanochtend weten dat afzenders voortaan bestellingen naar alle aangesloten pakketpunten over de grens kunnen laten brengen: ‘Om te kunnen voorzien in de toenemende internationale handel in e-commerce kunnen retailers en consumenten uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk nu hun bestelling direct laten afleveren bij een UPS Access Point/Kiala-punt in al deze landen, als alternatief voor een thuisbezorging.’

Afhaalnetwerken
Behalve UPS beschikken onder meer PostNL, DHL Parcel, GLS en DPD over afhaalnetwerken in Nederland. Ook De Buren, overgenomen door Sannd, positioneert zich op de Nederlandse afhaalmarkt, met kluisjeswanden.

White label
V&D, de Bijenkorf en Ahold werken op white label basis samen met Kiala om click & collect aan te kunnen bieden. Afgelopen oktober was er sprake van dat de afhaalpunten van Bol.com in de Albert Heijn algemene Kiala-punten zouden worden, maar dat werd door Ahold ontkend.