Twinkle | Digital Commerce

Amazon werft Nederlandse webwinkeliers voor marktplaats

2017-05-27
180141

Amazon is een advertentiecampagne gestart om Nederlandse webwinkeliers in hun eigen taal te interesseren voor zijn marktplaats. Niet eerder richtte Amazon zich specifiek tot webwinkeliers uit ons land.


De campagne van Amazon draait momenteel op de homepage van Twinkle (disclaimer). De advertorial van de grootste webwinkelier ter wereld linkt naar een Nederlandstalige pagina over verkopen in Europa. ‘Toon uw product aan miljoenen extra klanten’, schrijft Amazon daar, om vervolgens duidelijk te maken dat merchants hun geografische bereik drastisch kunnen uitbreiden met een enkel verkoopaccount.

‘Thuismarkt’
Nederlandse online retailers moeten één uit vijf mogelijke landen en een bijbehorende taal kiezen om zich te registreren: Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië of Spanje. In al die landen houdt de e-commerce gigant dedicated verkoopsites in de lucht, die voor Nederlandse webwinkeliers dus ieder het startpunt kunnen vormen voor de verkoopactiviteiten. ‘Het land waarin u zich registreert heet uw thuismarkt en u moet de markt kiezen waar u verwacht de grootste verkoop te realiseren’, stelt Amazon. ‘Dit hangt bijvoorbeeld af van de producten die u wilt aanbieden, de talen waarin u ze kunt laten opnemen en waar uw voorraad zich bevindt.’

Fulfilment by Amazon
Amazon raadt webwinkeliers aan gebruik te maken van Fulfilment by Amazon (FBA), zijn logistieke ontzorgingsprogramma. Marktplaatsverkopers kunnen hun producten in bulk verzenden naar een distributiecentrum in – bij voorkeur – hun ‘thuismarkt’, van waaruit Amazon producten naar de rest van Europa kan verzenden. ‘Amazon zorgt dan voor het orderpicken, verpakken, verzenden en zelfs voor de klantenondersteuning in de lokale taal alsmede voor het afhandelen van retourzendingen’, belooft het Amerikaanse bedrijf.

Amazon.nl
Geruchten over een Nederlandse entree van Amazon werden in de zomer van 2012 steeds sterker, om daarna te verstommen. Toch gaan veel e-commerce ondernemers er van uit dat Amazon een keer zal komen met een Nederlandstalige website. Ons land is gelet op de online koperspopulatie ook wel zo’n beetje aan de beurt. Daar staat weer tegenover dat Nederland beschikt over een dicht netwerk van fysieke winkels, over een wet op vaste boekenprijzen en over sterke lokale spelers als Wehkamp.nl en Bol.com, dat ondertussen hard bouwt aan zijn eigen marktplaats.

Plaza-partners
Inmiddels wordt 20 procent van de aankopen op Bol.com geleverd door zogenoemde Plaza-partners ofwel door externe verkopers. Het is een doelgroep waar Amazon zich voortaan dus ook nadrukkelijk op richt. Anders dan Bol.com neemt Amazon merchants desgewenst en tegen extra kosten dus ook de logistiek uit handen.

Third party sellers
Amazon liet eerder weten dat meer dan twee miljoen third party sellers samen meer dan een miljard producten hebben verkocht op zijn marktplaats vorig jaar. Het totale orderbedrag kwam uit op 'tientallen miljarden dollars', waar Amazon een percentage op pakt.