Twinkle | Digital Commerce

Een eigen webwinkel? Niet doen!

2017-11-08
180101

Veel winkeliers worstelen met de vraag hoe ze hun klanten online kunnen bedienen. Webwinkelen heeft de toekomst, maar waarom hebben detailhandelaren dan niet allemaal een eigen webwinkel? Het antwoord is eenvoudig.

Door: gastblogger Johan Keurentjes

De meeste winkeliers werken van maandagmiddag tot zaterdagavond in hun zaak. Zondag is een dag om bij te komen en de maandagochtend wordt besteed aan de administratie. Dus blijft er geen tijd over om een webwinkel te (laten) bouwen, productfoto’s en productteksten te maken en te plaatsen, Google AdWords campagnes in te richten, deals te maken met affiliatepartners, e-mails te sturen, pakketjes naar de post te brengen en de klantenservice te bemannen. Het runnen van een succesvolle webwinkel is net zoveel werk als het runnen van een gewone winkel, maar dan met allemaal activiteiten waar je als winkelier (nog) geen verstand van hebt.



Mijn stelling is dan ook NIET DOEN als je de volgende vragen met nee moet beantwoorden:

  • Heb je meer dan 1 winkel?
  • Heb je in je bedrijf tenminste 40 uur per week beschikbaar voor de webwinkel?
  • Heb je minimaal 1000 euro per maand te besteden aan online marketingactiviteiten? 

Het bovenstaande betekent overigens niet dat je online niet aanwezig moet zijn. Klanten moeten weten dat je er bent, wat je verkoopt, wat de openingstijden zijn en welk nummer ze kunnen bellen als ze vragen hebben. Dit kan al met een eenvoudige website.

Gaat die groeiende online omzet dan volledig aan de neus van de kleine winkelier voorbij? Het antwoord hierop is nog niet met 100 procent zekerheid te geven, maar mijn stellige overtuiging is dat de fysieke winkels een belangrijke rol gaan spelen in de toekomst. Google Shopping, Amazon, Alibaba maar ook Bol.com zullen in toenemende mate de mogelijkheid bieden om je assortiment via een zogenaamde productfeed via hun platform te verkopen. Dat gebeurt nu al, maar de aanbieders zijn veelal fabrikanten of grote retailers die op een centrale plek voorraad houden.

In de toekomst maken productfeeds van retailers van ieder formaat het voor Amazon en Alibaba mogelijk om de enorme voorraad aan producten, die nu in duizenden winkels ligt, te ontsluiten en via hun enorme online warenhuizen te verkopen aan consumenten die in de buurt wonen. Vergelijk het met wat Thuisbezorgd.nl voor het bezorgen van eten is.

Omdat je als kleine winkelier nooit met deze partijen kunt concurreren, is het verstandig om een gedeelte van je marge in te leveren om mee te liften op de enorme concurrentiekracht die zij online hebben. Als winkelier ben je belangrijk omdat:

  • je in staat bent om de gekochte producten nog dezelfde dag of zelfs binnen het uur uit te leveren binnen een straal van 10 kilometer;
  • de consument een winkel in de buurt heeft om het product af te halen of te retourneren;
  • je de voorraad financiert en gratis in opslag houdt. 

In plaats van het runnen van een webwinkel ben je dus druk met de dingen waar je goed in bent, namelijk het samenstellen van een aantrekkelijk assortiment en persoonlijk contact met je klanten.  Daarnaast is het belangrijk om de grote platformen continu te voorzien van de juiste data, zodat ze jouw producten online kunnen verkopen. Mijn advies is om met name tijd te investeren in het op orde krijgen van de productdata. De toegang tot deze platformen wordt steeds laagdrempeliger, maar dat betekent niet dat u niets hoeft te doen. De belangrijkste activiteiten zijn:

  • het op orde brengen van productinformatie en voorraadinformatie
  • processen inrichten om orders snel te kunnen verwerken en verpakken voor verzending aan de consument
  • zorgen voor een koppeling tussen uw product- en voorraadinformatie en het e-commerce platform.
Het laatste punt is welllicht de grootste uitdaging, maar zowel de e-commerce platformen zelf als de leveranciers van bijvoorbeeld kassasystemen zullen de komende jaren fors investeren om het de winkelier zo makkelijk mogelijk te maken.
 
Wat betekent dit voor de grote retailers?
De impact voor de grote retailers is groot. Zij kunnen deze online handelsplatformen gebruiken om overtollige voorraden te verkopen. Veel belangrijker is echter dat deze platformen een mogelijkheid bieden tot internationalisatie. Het ‘unieke’ assortiment ligt al in het magazijn, dus waarom zou je dit niet aanbieden aan een veel groter publiek? Internationale expansie is duur en ingewikkeld, zeker voor fysieke retailers die in het buitenland geen winkels hebben. Door gebruik te maken van internationale platformen als Amazon, Alibaba of eBay, kun je het bestaande assortiment waarvoor de productfotografie en de productteksten beschikbaar zijn internationaal verkopen. Een omnichannel-strategie in de thuismarkt(en) is dan ook prima te combineren met internationale expansie via deze handelsplatformen.

Johan Keurentjes is directeur en mede-eigenaar van e-commerce bureau De Nieuwe Zaak.