Beslist.nl maximeert het verkeer dat webwinkeliers met een gratis account naar hun sites gestuurd krijgen. Volgende week start de vergelijker met het tellen van de kliks. Na vijfduizend gratis kliks moeten webwinkeliers een betaald account nemen voor bereik via Beslist.nl.
Op de dag dat Google Shopping werd geïntroduceerd in ons land, alweer ruim drie jaar geleden, presenteerde Beslist.nl de mogelijkheid gratis te adverteren op zijn website via het zogenoemde Starters Account. Zo wist de vergelijker vele duizenden nieuwe webwinkeliers voor zich te winnen, waardoor het aanbod op Beslist.nl enorm groeide.
Van gratis naar betaald
In een recente e-mail aan adverteerders, waar Webwinkel Weblog aan refereert, laat het bedrijf weten dat het gratis account voortaan eindig is. ‘Op het moment dat uw webshop vijfduizend gratis clicks heeft behaald, eindigt uw Starters Account. Als u na deze vijfduizend clicks zichtbaar wilt blijven op beslist.nl kunt u de overstap maken (naar een betaald account, red.)’. Ook op Beslist.nl is te lezen dat het aantal kliks bij het kosteloze account is gemaximeerd op vijfduizend.
Van cpc naar cps
Twinkle schreef eerder over de ambitie van Beslist.nl om uit te groeien tot ‘het grootste online winkelcentrum’ van ons land. Eind vorig jaar werd duidelijk dat de klikvergoeding in alle productcategorieën zullen worden vervangen door verkoopcommissies; adverteerders in om te beginnen de speelgoedcategorie moesten akkoord gaan met een afrekenmodel op basis van cost per sale (cps), waar ze gewend waren aan cost per click (cpc).
Conversiepixel
Het performance based model zou beter aansluiten bij de wensen van webwinkeliers. Om vast te kunnen stellen dat een verkoop heeft plaatsgevonden, moeten verkopers een conversiepixel (pdf) in hun sites opnemen, wat tot de nodige discussie heeft geleid. ‘We streven ernaar dat consumenten straks zo veel mogelijk producten van verschillende aanbieders direct bij ons kunnen afrekenen. Een cps-model sluit daar in onze ogen goed bij aan’, motiveerde chief operating officer Casper Keller-Arroo de wijziging van het afrekenmodel.
Met hun "ALLES" valt het dan wel tegen, het is dus niet meer het winkelcentrum van nederland hoe ze zich nu zelf noemen... Gezien er fikse bedragen moeten worden afgestaan... Webshops moeten nu hun prijzen verhogen om nog op Beslist te willen staan. Velen zullen weggaan lijkt me. Voor mij houd het vergelijken daar ook op, gezien niet het hele aanbod meer zichtbaar is. Jammer dat het zo commercieel wordt uitgebuit. Als iemand slim is komt er een nieuwe "Voor iedereen gratis" beslist, nu is de tijd om dat in de markt te zetten ;)!
@Silver
Beslist propositioneerd zich al tijden niet meer als vergelijken, dus dat voor jou het vergelijken daar op houdt is logisch.
Wil je vergelijken, dan ga je naar Kieskeurig of Tweakers. Overigens betaal je daar ook geen zuinige bedragen, maar zijn dat toch al jaren de beste en populairste vergelijkers.
Het grote nieuws hier is de conversiepixel die de klanten van beslist.nl moeten voeren op hun site.
Door deze 'conversiepixel' heeft beslist.nl inzicht in ALLE verkopen van de desbetreffende shop.
Dit houdt dus in dat beslist.nl inzicht heeft in: Het ip-nummer, gekochte product, tijdstip van aankoop, het betaalde bedrag en het ordernummer van IEDERE klant die wat koopt bij die shop.
Hierdoor zal beslist.nl in ongeevenaarde mate inzicht krijgen in het koopgedrag van individuele consumenten. Een zeer slechte zaak naar mijn mening.
Volgens mij mag deze Conversiepixel niet eens van de huidige privacy-waakhonden. En als hij wel zou moeten dan moet de klant er minstens toestemming voor geven:
Klik op het vinkje als wij uw bestelling ook naar beslist mogen doorsturen....
Kramer zei dat de conversiepixel nu eenmaal nodig is om de verkopen goed te kunnen registreren. Ik heb Beslist.nl (n.a.v. de kritiek van Bastiaan hierboven) gevraagd om een reactie vanochtend. Die is nog niet binnen.
Dat de pixel nou eenmaal nodig is om de verkopen goed te registreren is natuurlijk geen argument.
Waar het om gaat is dat er gigantische hoeveelheden persoonlijke data richting beslist.nl zal verdwijnen.
Uit hun privacy policy haal ik ook niet veel gemoedsrust:
"Het kan voorkomen dat BESLIST.nl algemene statistieken verstrekt aan derden om op deze manier trends in kaart te brengen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om gemiddelden van verkoopcijfers, bezoekers en omzet. Deze algemene cijfers bevatten uiteraard geen persoonlijke informatie en worden alleen verstrekt aan betrouwbare partijen waarmee BESLIST.nl samenwerkt. "
Hoe algemeen zijn deze statistieken? Is het verkoopvolume van een specifieke shop een algemene statistiek? Deze tekst geeft daar geen uitsluitsel over.
Ik zou niet heel blij zijn als een (potentiele) concurrent van mij gegevens over mijn omzet, bestsellers of dergelijken zou ontvangen.
De conversiepixel geeft inderdaad een overzicht van alle bestellingen van de webshop. Doordat we een totaalbeeld krijgen is het mogelijk om producten die vaak worden besteld, beter te positioneren. Beslist.nl kan namelijk deze verkoopinformatie nu volautomatisch verwerken, zodat goed lopende producten een betere ranking krijgen. Hiermee zijn we in staat om juist de best verkopende producten beter onder de aandacht van de consument te brengen, dit bevordert sterk de conversie van de webshops. Daarnaast wordt zo duidelijk in kaart gebracht welke bestellingen via beslist.nl zijn gerealiseerd (inclusief het bestelbedrag) en dus over welke bestellingen commissie kan worden berekend en hoeveel commissie berekend mag worden. De verkregen gegevens worden uitsluitend voor deze doeleinden gebruikt.
@Carla: de verkregen gegevens mogen dus gebruikt worden om de best verkopende producten beter onder de aandacht van de consument te brengen. Betekent dit dan ook dat verkoopstatistieken gebruikt gaan worden voor Beslist's eigen biedingstrategie in advertentiecampagnes via bijvoorbeeld AdWords?
Indien dat namelijk het geval is zou Beslist van alle verkoopstatistieken gebruik kunnen maken om via dat soort advertentiekanalen te concurreren met haar eigen klanten binnen de marge van de commissie die zij vraagt. Dat zou de kosten per order voor de webwinkels alleen maar verder kunnen opdrijven...