Twinkle | Digital Commerce

Beslist.nl stelt grenzen aan gratis account

2017-05-27
180101
  • 1:39

Beslist.nl maximeert het verkeer dat webwinkeliers met een gratis account naar hun sites gestuurd krijgen. Volgende week start de vergelijker met het tellen van de kliks. Na vijfduizend gratis kliks moeten webwinkeliers een betaald account nemen voor bereik via Beslist.nl.

Op de dag dat Google Shopping werd geïntroduceerd in ons land, alweer ruim drie jaar geleden, presenteerde Beslist.nl de mogelijkheid gratis te adverteren op zijn website via het zogenoemde Starters Account. Zo wist de vergelijker vele duizenden nieuwe webwinkeliers voor zich te winnen, waardoor het aanbod op Beslist.nl enorm groeide.

Van gratis naar betaald
In een recente e-mail aan adverteerders, waar Webwinkel Weblog aan refereert, laat het bedrijf weten dat het gratis account voortaan eindig is. ‘Op het moment dat uw webshop vijfduizend gratis clicks heeft behaald, eindigt uw Starters Account. Als u na deze vijfduizend clicks zichtbaar wilt blijven op beslist.nl kunt u de overstap maken (naar een betaald account, red.)’. Ook op Beslist.nl is te lezen dat het aantal kliks bij het kosteloze account is gemaximeerd op vijfduizend.

Van cpc naar cps
Twinkle schreef eerder over de ambitie van Beslist.nl om uit te groeien tot ‘het grootste online winkelcentrum’ van ons land. Eind vorig jaar werd duidelijk dat de klikvergoeding in alle productcategorieën zullen worden vervangen door verkoopcommissies; adverteerders in om te beginnen de speelgoedcategorie moesten akkoord gaan met een afrekenmodel op basis van cost per sale (cps), waar ze gewend waren aan cost per click (cpc).

Conversiepixel
Het performance based model zou beter aansluiten bij de wensen van webwinkeliers. Om vast te kunnen stellen dat een verkoop heeft plaatsgevonden, moeten verkopers een conversiepixel (pdf) in hun sites opnemen, wat tot de nodige discussie heeft geleid. ‘We streven ernaar dat consumenten straks zo veel mogelijk producten van verschillende aanbieders direct bij ons kunnen afrekenen. Een cps-model sluit daar in onze ogen goed bij aan’, motiveerde chief operating officer Casper Keller-Arroo de wijziging van het afrekenmodel.