Drie bekende webwinkels uit de stal van Axivate Capital zijn failliet verklaard. Het gaat om Bulls & Birds, JeansOnline en Label54. Axivate zag een half jaar geleden zijn webwarenhuis Neckermann.com al failliet gaan. Dat werd vervolgens doorgestart.
Het faillissement van Bulls & Birds Retail B.V., Label54 B.V. en de Blue Company Casuals B.V. (JeansOnline) is gisteren uitgesproken door de Amsterdamse rechtbank, blijkt uit het Insolventieregister. Axivate zette pure player Bulls & Birds begin 2013 zelf in de markt. Afgelopen maart kwamen concurrenten JeansOnline en zuster Label54 onder het management van Bulls & Birds te vallen.
Neckermann.com
Twee jaar geleden blies Axivate Capital nieuw leven in Neckermann.com, dat in het begin van de zomer opnieuw kopje onder ging. Enkele uren nadat het faillissement werd uitgesproken, kondigde Axivate een doorstart aan. Het management werd vervangen en het webwarenhuis ging sterk afgeslankt verder. Geholpen door de merknaam zou Neckermann.com uit moeten kunnen groeien tot een top 5-speler op de Nederlandse e-commerce markt, zei investeerder Bas Rasker destijds namens Axivate.
Curator
De drie nieuwe faillissementszaken zijn overgedragen aan de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Karst Folkerts van het Bredase Lawwise Advocaten is als curator aangesteld. Hij zal de mogelijkheden voor een doorstart onderzoeken, maar hij is vandaag niet bereikbaar voor commentaar.
schandalig dat de websites zonder melding nog steeds verkopen. de consumnet kan fluiten naar zijn geld als er niet word geleverd. de curator is toch niet bereikbaar voor de nomale man.
@Bert, de websites zijn bereikbaar maar verkopen al een week geen spullen meer (zi hun FB pagina waar mensen klagen over error bij het afrekenen).
Vorige week vrijdag nog gewoon kunnen bestellen. Artikel dezelfde dag retour gestuurd en niks meer gehoord
Vorige week iets besteld en betaald. Werd gezegd dat het niet leverbaar was en geld is terug gestort. Enkele dagen later arriveerde het product. Zo snap ik dat je failliet gaat.
Hmm misschien idee om keer nieuw management aan te stellen, als je zoveel concepten met potentie laat klappen? Dat is opzich als best knap.
Lullig voor alle consumenten.
Na het faillissement van jeansandfashion en nu label54 en jeansonline blijven er maar weinig over in dat segment. Volgens mij heeft freshlabelz is inmiddels bijna het alleen recht. Sneu dat ze allemaal niet het hoofd boven water kunnen houden.
Dit bewijst voor de zoveelste keer dat online mode verkoop niet redabel te krijgen is.Wat wel continu geroepen wordt in onze modevakbladen!!!!!
@robbie online verkoop kan zeker wel redabel hoor. Er zijn genoeg gezonde bedrijven online, maar altijd korting geven is niet rendabel en dat is wat dit soort shops al hele seizoen doen! eigen grafgraven.
En een investeringsmaatschappij die iets een half jaar eerder koopt en dan vlak voor kerst laat klappen, verdacht?..... ik vertrouw die Axivate niet, of er zit echt SLECHT management achter. En ach wie gaat er nog (echt) failliet! vimodos is ook nog steeds een kortingshop. #bah
Eerst Neckermann en nu Bulls&Brids. Ik heb 11dec nog een grote bestelling geplaatst en voor 160 euro retour gestuurd. Welke actie kan ik het best ondernemen om mijn geld terug te krijgen?
@ris thuiswinkel organisatie raadplegen, ze waren/zijn lid!
Dat er een 2e neckermannetje aan zou komen was te verwachten.
Voorraden zijn ingekocht via jeansonline en gaan eruit via andere webwinkels.
Bas en Andreas hebben dit zo bedacht. Het is ook zeker lucratief gebleken bij Neckermann. Pre pack is lekker smullen, wel de lusten niet de lasten zeg maar. Geen curator die bedenkt dat een 3e partij en een bod op de boedel beter zou zijn. Laat dat nu eens gebeuren, en rasker/Ezinga misgrijpen... Daarna ook Neckermann terugpakken via een 'claw back ; procedure.
Watskebeurt bij fifth floor:
Personeel decimeren
pensioenlasten hoeven niet meer te worden afgedragen
Achterstallig salaris weg..
INtern is dit besproken en een vooropgezet plan, ..
Wij hebben een zeer slechte ervaring met Rasker en kornuiten.
Wie nog meer? Aub melden bij
www.lawwise.nl
mr. HK Folkerts
Tja ,
een bewijs dat een webshop uitbaten iets anders is dan een ballenbad uit te baten ... spijtig voor het personeel maar je kan geen bedrijf runnen vanuit een " onderbuik gevoel " . hopelijk gaan dhr Rasker en Ezinga enig nederheid voor de dag brengen . Voor Dhr Mensink zal er meer nodig zijn ...
@Julien noem mij één webwinkel die in de kleding branche zwarte cijfers heeft?
@Franc: wie zijn wij?
Allen,
Sorry, maar niet de heren van Axivate voerden het management, maar dat was ik, Robert Jan Visser. Het is me niet gelukt om alles op de rail te krijgen. Ik had geen zin in de afhandeling van dit faillissement. Daarom heb ik een week voor het faillissement alles uit mijn handen laten vallen en heb het bedrijf verlaten.
Laat anderen maar de rotzooi opruimen, daar heb ik echt geen zin in. Sorry.
Beste allen,
Er worden hier op dit forum veel reacties geplaatst onder pseudonieme namen en waarbij mensen persoonlijk worden betrokken.
Misschien is het goed om een korte uitleg te geven. In Q1 van 2014 heeft Axivate een forse kapitaalinjectie in Jeansonline/Label54 gestopt. In ruil voor een deel van de aandelen hebben wij toen het op bedrijf gered van faillissement.
Het management onder leiding van Robert Jan Visser en Erik Mulder heeft daarna geprobeerd om het tij te keren en een positieve businesscase te maken. Helaas bleek dit in een turbulente markt niet zo gemakkelijk. Een paar maanden geleden werd ingezien dat een stand-alone scenario moeilijk zou worden. Wij hebben ons daarom als Axivate toegelegd om een strategische investeerder te vinden. Tot een week geleden leek er zicht op een oplossing, maar helaas is het op de valreep niet gelukt.
Robert Jan heeft zich een week geleden teruggetrokken als bestuurder. Wij betreuren dit ten zeerste.
Zoals bij elk faillissement kent deze ook enkel verliezers. Axivate zal haar best doen om in opdracht van de curator het zo goed mogelijk af te wikkelen.
M.vr.gr. Bas Rasker
Zeg Bas, Das n mooi berichtje maar nu de andere kant Zeg nu eens eerlijk dit is toch ook zo bij neckermann gegaan.
Met een x euro-kapitaal investeer je en krijg je een (minderheids)aandeel. Je laat het boeltje ploffen (bij Neckermann zelfs 2 keer) en gaat daarna praten met de RC en curator over een pre-pack.
Is ook zonde om saldo aan te zuiveren ten bate van Medewerkers/pensioengelden+salarisachterstanden.. Crediteuren hebben het nakijken belastingbetaler betaalt en jij rent weg met de buit.
Idg is het een 1-2tje met Curator Karst en mattie RC: mr. M.L. Trippenzee-Braaksma pre pack en daarmee de 3 bedrijvn+voorraden in de pocket
@visserman (weer zo'n mooie speudoniem),Â
Als het echt zo zou zijn dat wij voor ons plezier of uit winstbejag bedrijven zouden laten "ploffen" dan zou je volkomen gelijk hebben. Neckermann.com stond in jan 2013 ook op de rand van de afgrond en was toen onherroepelijk failliet gegaan als Axivate niet had geïnvesteerd. Bewust zijn wij in dit bedrijf gestapt. Helaas heeft het niet mogen baten. We hebben fouten gemaakt, waaruit we lering trekken. Dat ik "met de buit weg ren� is een mooie oneliner, maar nergens op gebaseerd. Wat dat betreft nodig ik je van harte uit om een keer de feiten te bespreken. Laat maar weten of je dat wil?
Ook ik heb een grote bestelling geplaatst (160 euro), ik heb keurig alles retour gezonden en vervolgens van bulls en birds geen bericht ontvangen.
Pas nadat ik zelf een mail heb gestuurd met wat er met mijns bestelling is gebeurd (ik zie namelijk wel dat ze deze verwerkt hebben in mijn account) krijg ik een bericht dat ze failliet zijn (!).
Niet erg klantvriendelijk.
Wat gebeurt er met mijn spullen, die ik niet wil maar waar ik wel voor betaald heb. Is er uberhaupt een kans dat ik de 160 (!) euro terugkrijg?
grBas
Overigens is mijn bestelling al ruim 10 dagen geleden geretourneerd. Toen was bulls & birds nog niet failliet.
Lijkt mij dat ik recht heb op mijn geld. Ben erg benieuwd naar de oplossing die geboden wordt.
Bedrijven willen allemaal te groot worden, snel marktleider worden. Maar je personeel en kosten groeie mee. Het beeld dat een webwinkel goedkoper is dan een winkel was in 2010 zo, maar tegenwoordig kost een webwinkel meer geld dan een winkel. Niet voor niks gaan Action en Primarkt niet online.
Je zal met deze stratagie toch een bepaade omzet moeten halen om alles te kunnen laten draaien. Net las ik mooie artikel's over de Robert Jan Visser; 'Ik wil een pure player zijn'. Keihard is deze wereld, je heb het toch niet gehaald. en zoals ik het zie verloren van de Primarkt.
Deze partijen krijgen hetvanzelf wel moeilijk, ze moeten de consument toch op een manier verleiden en tevreden houden. Je ziet bij de Action al dat de prijzen omhoog gaan, mooi voorbeeld zijn de Lidel en Aldi. Waren budget spelers, nu zijn we behoorlijk in prijs gestegen. Ook zie je het aantal retourren bij deze keten's stijgen.
Ben benieuwd hoe de toekomst er uit gaat zien, Axivate heeft met neckerman slim ingezet door in geslankte vorm door te gaan. Mogelijk kunnen ze op deze manier weer verder groeien, het blijft alleen de vraag. Komt een consument nog wel terug als ze door een faillissement zo zijn benadeeld. Lijkt me dat ze Bas kwijt zijn als bulls & birds een doorstart maakt.
Wat bulls & birds niet die partij die jaren geleden reclame maakte zonder voorraad te hebben?
Ook ik heb bestelde kleding retour gestuurd op 15 december. hoe groot is de kans dat ik me geld terug krijg.
Ook ik heb een bestelling geplaatst en al betaald. Dit is de 17de al gebeurd en pas een paar dagen later is het faillisement pas uitgesproken. Nooit iets ontvangen terwijl het normaal de volgende dag al in huis is.. Is er nog een mogelijkheid het geld terug te krijgen of alsnog het bestelde artikel binnen te krijgen.
Als je iets retour hebt gestuurd en nog geen geld hebt, dan kun je er naar alle waarschijnlijkheid naar fluiten. Je komt gewoon ergens onderaan de rij schuldeisers.
@Robert Jan Visser . Een week voor het faillisement zeggen " Ik had geen zin in de afhandeling van dit faillissement. Daarom heb ik alles uit mijn handen laten vallen en heb het bedrijf verlaten."
Dat klinkt niet erg netjes, daar moet meer achter zitten want een echte ondernemer maakt wel fouten maar loopt er niet voor weg.
Wat is het echte verhaal hier, wat wordt er niet verteld?
Ik heb op 8 dec een bestelling geplaatst, welke nog steeds niet geleverd is, maar staat nog steeds op gereserveerd. De klantenservice geeft aan dat de curator beslist of het product alsnog opgestuurd wordt, of dat ik mijn geld terug krijg. Is dit waarschijnlijk, of kan ik fluiten naar mijn geld?
Elke keer komen er weer nieuwe bedrijven bij van 5th floor groep. Eerst Neckermann die kopje onder gaat nu weer Buls &Birds , label54 en jeans-online. Wie zijn de volgende in het rijtje van MR BAS ofwel Axivate. Kinderkledingtekoop.nl en het al kwakkelende happybee.nl?
Ik snap niet dat al die fabrikanten zich er nog aan wagen. Als zij nog krediet verstrekken aan de axivate boys dan is het hun eigen schuld en moeten ze niet zeuren als de laatste 2 online speettje van Bas ook nog omvallen.
Het erge is waarschijnlijk nog dat er gemeenschapsgeld gebruikt wordt in het fonds om de de eerste financiering te doen
Beste @Robert Jan Visser,
Spijtig dat je het met Jeansonline het niet gered hebt. Ik ken je uit de Esprit tijd als een bekwaamde en goede ondernemer.
Ik heb veel waarding hoe je Jeansonline heb opgezet. Je was de eerste in het jeanssegment. Helaas staat het jeanssegment enorm onder druk waardoor het moeilijk is te overleven.
Zolang de verzend en retourkosten gratis zijn zal elke online mode aanbieder verliesgevend zijn.
Ik wens je veel sterkte met deze moeilijke tijd.
Met vriendelijke groet,
Aschwin Warps
Ik had op 16 december een bestelling van Label 54 binnengekregen en deze vervolgens op 18 december weer retour verstuurd via mijn Kiala punt omdat de maat niet goed was. Ook ik heb tot heden niets meer vernomen en is het geld ook niet teruggestort. En de telefoon van de klantenservice van Label 54 wordt natuurlijk ook niet meer opgenomen terwijl ik de klantenservice vlak voor kerst nog aan de lijn had. Daar werd verteld dat de retour verzending via Kiala maximaal 6 werkdagen kan duren en dat ik als het langer ging duren zonder ook maar iets te horen contact moest opnemen met klantenservice. Maarja die nemen niet meer op, bedrijf is dicht en ik kan waarschijnlijk fluiten naar mijn geld.
Edwin.
Gewoon schandalig dat je gewoon geen reactie krijgt van de klantenservice,ik heb 4 weekjes geleden een retour gedaan via kiala.Tot op de dag van vandaag nog steeds geen geld retour.Hoe krijg ik mijn geld terug if kan ik erna fluiten
Op 11-12-2014 een bestelling gedaan en kort daarna retour gezonden omdat de maat niet goed was.Tot opheden 1 keer antwoord gehad,dat de retour wel 5 werkdagen kon duren.Daarna nooit meer iets gehoort en ik maar wachten op mijn geld zoals meedere gedupeerden.Bulls and Birds is mij Â?189 schuldig,hoe krijg ik mijn geld terug.
Onwijs vervelend voor de klanten die nog even niet weten wat er met hun geld/spullen gaat gebeuren maar waarom een ondernemer affikken die aantoonbaar ook zoveel goede ecommerce bedrijven heeft en daarmee honderden mensen dagelijks van werk voorziet. Al de namen van mensen die hier lopen te spuien zijn totaal onbekend dus neem aan dat jullie zijlijn spelers zijn zonder legacy. Keer lekker terug naar de zijlijn dan en roep niet ongefundeerd iets naar de spelers in het veld die met eigen geld een business proberen op te bouwen. Iedereen baalt als een stekker als hij geld verliest. Ik denk ook een Axivate en ik ben zelf ook een keer failliet gegaan en geloof me. Dat doe je niet voor de lol en helemaal al niet voor het gewin en wie daar anders over nadenkt gun ik de experience een keer van harte. Ik hoop dat jouw reagluurders dan wel fair en eerlijk zullen reageren.
Manon als je hard werkt komt een faillissement hard aan. Dat kan zeker zielig en onterecht zijn
Als het faillissement ingezet wordt als een instrument om lasten te dumpen, is het een andere kwestie.
Wel de lusten niet de lasten zeg maar, dan is het minder zielig. het dossier van de curator geeft een beeld, een serie dossiers rondom axivate ook.
Investeren stopt toch niet bij het investeringsbedrag/aandeel percentage, daarna moet de voorraad toch ook gefinancierd worden.
Als het niet uit de cashflow komt dan moet er bijgestort worden door de aandeelhouders/investeerders. (of nieuwe aandeelhouders toelaten met vers kapitaal, wat eerdere aandeelhouders niet willen ivm verwatering)
Als dat bijstorten niet gebeurd , kun je excuses zoeken en zeggen tja tot hier en niet verder. Of we kunnen het betitelen als moedwillig/met voorbedachte raden laten ploffen.
Axivate als aandeelhouder had moeten bijstorten.
Nu het scenario in handen is van de curator lijkt het logisch dat de boedel inclusief naam wordt geveild. Echter daar is de pre pack en staan crediteuren, klanten, medewerkers ea buitenspel. En krijgt Bas Rasker de mogelijkheid om te handjeklappen met Karst de man met de macht.
Na Estro, Marlies Dekkers, Schoenenreus en niet te vergeten de casus Axivate- Neckermann, is het nu aan 3 in 1 deal JeansOnline Bulls-Birds Label54
Daar heb je willempie..
Misschien had je zelf moeten bijstorten als je gelooft dat elke investeerder zonder dat het bedrijf rendabel was en/of rendabel te krijgen is ohne ende moet blijven bijstorten.
Of zou het op een keer genoeg zijn? I
Manon wie ben jij eigenlijk? De vrouw van bas of ... ? Er wordt verdacht veel geprobeerd negatieve publiciteit de op in te drukken....
Natuurlijk kan iedereen bijstorten als die wil maar het houd natuurlijk op. Zeker als eerdere investeringen als management fees en dergelijke alweer onttrokken zijn.
Open de boeken en het zal allemaal duidelijk worden maar in deze constructie zal zelfs de curator dat niet doen.
Manon,
Klanten die hun (betaalde) goederen niet geleverd krijgen of hun geretourneerde goederen niet gecrediteerd krijgen kan je niet zo onder de tafel vegen.
Natuurlijk is een faillisement niet fijn maar in dergelijke gevallen doet het vaak het meeste pijn voor de klanten en leveranciers, ook al gaat het om relatief kleine bedragen. Daarnaast is het vertrouwen van de markt in dergelijke organisaties hierdoor natuurlijk ook niet sterker geworden.
Dat risicokapitaal verloren gaat is het risico van het vak maar die hebben veel meer inzicht in de boeken en het ondernemersschap, dat zal hier geen uitzondering zijn lijkt het.
Ik ben dan ook heel benieuwd naar een uitgebreid verslag van Karst Folkerts maar ik heb een sterk vermoeden dat deze niet gaat zoeken naar de oorzaak van deze faillisementen als hij snel kan afronden met een doorstart. En ben ik benieuwd wie dan die doorstart gaat maken en wie uiteindelijk de kosten heeft gedragen want de voorraad gaat vast niet terug naar de rechtmatige eigenaren (klanten en levernaciers)
Ik denk dat ik het al wel weet...
Ik had op 11 december een bedtelling geplaatst, waar ik de maandag erop bevestiging van betaling had gekregen. Na de normale leveringstermijn van 1-5 dagen had ik mijn bestelling echter nog steeds niet. Toen was het bedrijf nog niet failliet! Ik heb veel gemaild met de klantenservice en ze zouden contact opnemen met hun extern magazijn. Wanneer ik later bel, krijg ik te horen dat het bedrijf failliet is. Mijn bestelling is dus niet geleverd wegens te late bezorging en had dus eigenlijk nog biets met het faillissement te maken. Dat is pas schandalig.
En nu maar hopen dat iedereen de ogen open doet en de sterfhuisconstructies van de huidige webwinkelgiganten,die alleen maar snel geld eruit proberen te trekken en lak hebben aan personeel en klant, massaal links laten liggen en ze gewoon weer zoals het hoort naar de winkel in het dorp te gaan(Local hero) om hun eigen omgeving te promoten !!!
@Katrijn arnouts. Als zou blijken dat de order nog niet is geplaatst bij het externe bedrijf dat de eigenaar van de voorraad is dan heb je waarschijnlijk pech. Is deze order wel geplaatst maar door hen nog niet geleverd heb je nog een mogelijkheid.
@Joost Heeft niet veel met online activiteiten te maken maar gewoon met brakke wetgeving en "ondernemers" die daar dankbaar gebruik van maken. Uiteraard is er altijd iemand anders die voor de kosten opdraait.
Geen woord over het failissement op axivate. Missers (met opzet geplofte investeringen) worden niet gemeld. Winkels draaien gewoon door, thuiswinkel garanties worden gewoon afgegeven. Curator Folkers zwijgt...
alles lijkt erop dat het een 2 stappen-regie actie is van bas en de net opgestapte directeur. Stap 2 smullen van de pre-pack deal. Tijd voor optreden ter voorkomen van gedupeerde leveranciers/klanten en belastingbetaler
failliet en doordraaien onder toezicht http://www.bullsandbirds.com/ http://www.jeansonline.nl/info/warranty.html
Schandalig! De website is nog actief, ik krijg nog automatische positieve reply's op mijn verzonden emails, nergens een vermelding van het uitgesproken failliesement......wellicht al druk bezig met de doorstart?!
Op mijn account staan de goederen die medio december terug zijn gestuurd wel als geretourneerd vermeld, maar voor het uitbetalen van het verschuldigde bedrag is geen zorg gedragen.
En dan wel de moeite nemen om op dit forum een pleidooi te houden voor goed ondernemerschap Bas Raskar en het goed afwikkelen van de zaak? Publiceer liever de contact gegevens van de currator en de procedure zodat ik met andere klanten achteraan in de rij kunnen aansluiten in een poging mijn geld terug te krijgen.
Beste Bas Rasker,
Ik wist trouwens niet dat Axivate Capital ook mede-eigenaar van Emerce is. Grappig. Vraagje. Hoe gezond is momenteel FifthFloorFashion met haar Kinderkleding-Tekoop en Happybee als labels? Of staat dat los van deze spijker explosie van de webwinkels JeansOnline, Label54 en Bulls & Birds. FifthFloorFashion is immers onderdeel van Axivate Capital.
Verdorie wij hebben precies het zelfde. In december keurig netjes alles retour gestuurd en nooit meer iets gehoord van Bulls & Birds. Wat nu want het gaat om een hoop geld!
@Casper Als het niet voorbedacht is dan zou je toch verwachten dat Erik Mulder eruit vliegt. Hij heeft immers niet goed op de tent gepast.
Als het wel voorbedacht is dan heeft soldaat Erik zijn taak volbracht. En is het eenvoudig afwachten tot het proces bij Folkerts doorlopen is.
Andreas Ezinga en Hugo Mensink hebben dit zo bedacht. Na het succesvol opkopen,laten ploffen en zonder lasten uit het verleden doorstarten is het minder dan een jaar later tijd voor een nieuwe kraal aan de ketting van axivate. jeansonline, bulls en birds en label54 wordt gerund door erik mulder, een echte soldaat die uitvoert van de brains Andreas, Hugo en Bas bedenken. Folkerts en Trippenzee-Braaksma hahaha, die hebben het te druk om een Met-voorbedachte rade onderzoek te starten. En ach als de facturen van Folkers 'diensten'worden betaald dan is het weer n gesloten dossier erbij... afvinken en naar de volgende
Curator: mr. H.K. Folkerts, Postbus 4795, 4803 ET Breda, tel. 076-5233450. Rechter-Commissaris: mr. M.L. Trippenzee-Braaksma.
http://www.faillissementsverslag.nl/faillissementen-maandag-5-januari-2015
Tjonge,Wellicht toch eens tijd om al je bestelingen online te verzekeren.Weet iemand via welk bedrijf dat kan, en wat het kost?een linkje wordt op prijs gesteld.
Bestaat al: in duitsland heb je bv KauferSchutz:
http://www.trustedshops.de/guetesiegel/kaeuferschutz.html
@Peter,
Betaalmethoden niet-zijnde Ideal gebruiken... (PayPal, Creditcard of achterafbetalen--> Klarna of AfterPay), dan heb je het gezeik niet.
Erik Mulder was mede directeur met Robert jan Visser maar die laatste is er een week voor het klappen van de zaak van tussen gegaan. Scheen alweer een nieuwe kledingzaak heeft geopend te hebben. Dat is wel een rare zaak. Zeker nu een feit is dat Axivate helemaal geen doorstart gaat maken las ik op twinkle. Had ik ook niet verwacht maar is dus wel de waarheid. Curator heeft het zelf bevestigd. Weet iemand welke website die Robert jan Visser is gestart?
Dat Axtivate geen doorstert gaat maken met deze labels lijkt me inderdaad ook wel logisch gezien het rumoer rond deze constructie. Wie een doorstart dan wel gaat maken zal dan ook met argusogen gevolgd gaan worden.
Grote kans dat met een beetje zoeken we ergens wel dezelfde namen op de achtergrond zullen kunnen vinden.