Twinkle | Digital Commerce

Hema ‘test’ nieuwe markten via Amazon

2017-05-27
180101
  • 1:14

Hema timmert hard aan de weg om ook internationaal door te breken. Om nieuwe markten te testen gebruikt het marktplaatsen als Amazon als springplank. ‘We willen de klant eerst verleiden voor we een eigen shop in dat land openen.’

Joke Vink van Hema sprak vanmiddag tijdens Logistiek & E-commerce over Hema’s uitrol naar het buitenland. In 2014 heeft Hema meer dan 650 winkels, waarvan er onlangs een eerste voor de Britten werd geopend. Daarnaast heeft het diverse dedicated webshops voor onder andere Nederland, Duitsland en Frankrijk waar jaarlijks dertigduizend producten worden verkocht.

Apart eDC
Om de internetbestellingente verwerken en de winkels te blijven bevoorraden heeft Hema een distributiecentrum en een apart ‘eDC’. ‘Deze laatste hebben we in 2010 geopend, omdat de fulfilment van online orders een geheel andere aanpak vergt’, zegt Vink. ‘Het proces is bijvoorbeeld veel klantspecifieker.’

Testen van nieuwe markten
Voor de komende tijd heeft Hema de lancering van webshops in Spanje en Groot-Brittannië op de planning staan. Het bedrijf test nieuwe internationale markten door eerst producten te verkopen via marktplaatsen als Amazon. Vink: ‘We doen de fulfilment dan zelf en hopen zo nieuwe klanten aan te trekken uit nieuwe landen. Op een gegeven moment besluiten we dan daar live te gaan met eigen winkels en een shop.’ Dit jaar wil Hema zo uitbreiden naar ‘andere marktplaatsen in Europa’ en zijn assortiment online vergroten.