Ecommerce Europe, de koepel van nationale belangenverenigingen over e-commerce, lanceert uiterlijk op 1 januari 2015 een waarborg voor webwinkeliers in Europa. ‘Voor alle bedrijven, tegen lage kosten en op basis van non-profit en zelfregulatie.’
Die aankondiging deed Wijnand Jongen vanochtend op de Global E-commerce Summit in Barcelona. Behalve directeur van de Nederlandse belangenvereniging Thuiswinkel.org is Jongen ook bestuurder van het vanuit Brussel opererende Ecommerce Europe. Bij de belangenkoepel zijn inmiddels vijftien nationale belangenverenigingen voor e-commere aangesloten.
Webwinkelwaarborg
Ecommerce Europe koestert al enige tijd de wens om een pan-Europees webwinkelwaarborg te lanceren. Bij de oprichting van Ecommerce Europe zei Jongen dat de belangenkoepel kan worden gezien als de opmaat daartoe. ‘Zo’n waarborg, met geschillenbeslechting et cetera, is iets voor de langere termijn’, zei hij begin 2012. ‘Dat is niet zomaar geregeld.’
Neelie Kroes
Inmiddels is de tijd rijp. Jongen verbond vandaag de deadline van 1 januari 2015 aan zijn aankondiging, Hij zei erbij dat eurocommissaris Neelie Kroes blij zal zijn met de komst van het waarborg vanuit de markt. Het moet niet alleen voor grote e-commerce bedrijven, maar ook voor kleinere en middelgrote bedrijven beschikbaar komen, zei Jongen. Kosteloos en op non-profit basis. Zelfregulering ligt aan de basis van het waarborg, waarover later nadere details beschikbaar komen.
Emota
Eerder dit jaar introduceerde een andere Europese koepel van belangenverenigingen, Emota, een keurmerk voor leden van aangesloten associaties. In Emota is geen belangenclub uit ons land vertegenwoordigd.
Da's goed nieuws! We verkopen relatief veel naar 5 verschillende landen (en minder naar nog meer landen). Het is voor ons niet te doen om voor elk land lid te worden van een organisatie (en daarvoor te betalen). Ik hoop dan ook dat Ecommerce Europe er non-profit prijzen op gaat nahouden.
Eindelijk!!! We hebben er lang op moeten wachten, maar 1 januari 2015 is het dan zover! Dit kan voor veel consumenten dé doorslag zijn om eens over de landsgrenzen heen online te kopen. Benieuwd wat dit met de e-commerce in Nederland gaat doen!
Thuiswinkel "waarborg" is geen waarborg, maar alleen een keurmerk. Consumenten kunnen hun geld niet terug krijgen van Thuiswinkel "waarborg" als een ondernemer de bestelling niet levert. Trusted Shops (welke overigens reeds een internationaal keurmerk is) heeft wel een echte waarborg: als de ondernemer niets levert dan krijgt de consument van Trusted Shops tot 2.500 vergoed.