De herpositionering van Mexx wordt offline langzamerhand zichtbaar door onder andere de sluiting van het vlaggenschip in de Kalverstraat. Ook is de webshop al enige tijd uit de lucht voor een redesign. ‘De beste beslissing die we konden maken.’
Chief creative officer Julia Hansen geeft dit een half jaar na het sluiten van de webwinkel aan in een gesprek met FashionUnited. ‘Tegelijkertijd was dit ook een ontzettend moeilijke beslissing’, voegt ze toe. ‘We zijn erg blij dat we vanaf “nul” weer kunnen opbouwen met Mexx, zonder lastenposten.’
Na twintig jaar weg uit de Kalverstraat
Eén van de lastenposten was de flagship store in de Amsterdamse Kalverstraat, een pand dat Mexx al twintig jaar huurde. Deze vestiging is gesloten ‘wegens huurbeperkingen’. Ook past de Kalverstraat, met al zijn toeristen, niet meer bij het nieuwe imago van de retailketen, meent Hansen. In een van de Negen Straatjes opende Mexx een pop-up store met de naam ‘Four’ om de Amsterdamse roots van het bedrijf te tonen. ‘De Negen Straatjes is een high street locatie. Dat past beter bij ons imago van nu’, aldus Hansen.
Tassen en denim
Mexx heeft het assortiment uitgebreid met een eigen tassenlijn en het heeft plannen om ook een denim-lijn te ontwikkelen. ‘Mexx moest weer brutaal en fun worden’, zegt Hansen. ‘Dat is echt Amsterdams. Het merk Mexx is weggelopen van zijn roots en is weer terug. En we doen het nu ook goed: de sales gaan omhoog.’
Reacties op sluiten van webshop
Mexx zorgde voor een hoop reacties toen het begin dit jaar bekendmaakte dat het zijn webshop uit de lucht wilde halen voor een herpositionering. Het bedrijf had net een paar maanden een nieuwe webwinkel online, maar wilde hier niet meer mee verder. Hansen vertelde Twinkle toentertijd in 2015 met een amazing nieuw online platform te willen komen.
Lees ook:
- 5 vragen over Mexx’ gesloten webshop (3-3-2014)
In ieder geval een beslissing die duidelijkheid geeft voor de koers. De spagaat van online/off line is geen makkelijke. Maar natuurlijk moet Mexx wel goed nadenken over de internetstrategie (maar dat hoeft niet via een webshop).
Succes!
Hetverhaal dat ik van enkele technisch betrokkenen hoorde was als volgt: Er was helemaal geen nieuwe webstore online. Deze zou komen, en stond compleet gebouwd klaar. Maar door allerlei interne agenda's hadden de partners er genoeg van en liep het contract van de oude store gewoon af. Dat was een gevolg. Geen beslissing. Nu zit Mexx zonder webstore en geen partner die het aandurft.
Ik mis een beetje de uitleg over waarom dit de beste beslissing was...