Twinkle | Digital Commerce

Praxis start met Plaza-model

2017-05-27
180101
  • 1:56

Praxis zet een volgende stap in wat het bedrijf noemt 'het klussen leuker en makkelijker maken'. Leveranciers, maar ook andere webwinkels in het doe-het-zelf-segment kunnen via Praxis.nl hun spullen verkopen. 'We willen een breder, maar vooral dieper assortiment', zegt Roy van Keulen, directeur Klant bij het bedrijf tegen Twinkle.

Met dit model wil Praxis dé DIY-portal van Nederland worden. 'Zelf was ik op zoek naar een roestige haak', aldus Keulen in gesprek met Twinkle. 'Die verkopen wij niet, maar die vond ik wel bij een kleine papa-en-mama-winkel. Ik wil graag een link hebben met zo'n website.'

Dropshipping
Behalve concurrerende winkels bindt Praxis voortaan ook leveranciers aan zich, die door middel van dropshipping grote partijen bij de klanten thuis kunnen afleveren. Er zijn al enkele tientallen leveranciers die laminaat, tuinhuisjes, schuttingplaten en dergelijke rechtstreeks kunnen bezorgen. Van Keulen: 'Praxis bestaat 36 jaar en we zijn een vertrouwd adres. De service en garantie liggen bij ons. De bezorging wordt door de partner geregeld. Dit is een efficiënte manier om "alles" te kunnen verkopen.'

Online betalen
Ondertussen heeft Praxis ook het online betalen mogelijk gemaakt, via payment service provider Buckaroo. Vooralsnog is de online betaalmogelijkheid alleen beschikbaar voor de plaza-partners. Voor Klik & Haal Af  - Praxis' eigen aanbod wordt niet bezorgd - biedt de bouwmarkt de online betaaloptie niet aan. 'We willen geen drempels opwerpen', zegt Van Keulen. 'Klanten kunnen betalen als ze de spullen komen halen.'

Het aanbod van de partners is te vinden op de reguliere productpagina's van de bouwmarkt. Op termijn komt er een overzichtspagina waarop de consument precies kan zien welke producten thuisbezorgd kunnen worden.

Multichannel
Praxis is goed op stoom om zijn multichannelpropositie vorm te geven. Offline en online – de webshop is sinds begin vorig jaar live – worden steeds meer in elkaar geschoven.  Eerder al maakte het bedrijf de voorraadinformatie per winkel inzichtelijk via de website en ging het aan de slag met social media waaronder Pinterest.

Afgelopen mei haalde retailadviseur Arjen Boning in het FD nog hard uit naar de online prestaties van bouwmarketen als Praxis. ‘Wat jullie doen, lijkt nergens op en jullie maken geen fundamentele keuzes’, tekende het dagblad uit zijn mond op. Welke keuzes Praxis heeft gemaakt, worden langzaam maar zeker zichtbaar.
 
Het hele interview met Roy van Keulen leest u in Twinkle 6, die morgen -  24 juni -  op de mat ligt.