Jumbo heeft zijn langverwachte webshop Jumbo.com geopend. De supermarktketen verkoopt zo’n twintigduizend artikelen online die afgehaald kunnen worden bij diverse soorten afhaalpunten. Een mobiele app is in de maak.
Drie soorten afhaalpunten
De bestelde boodschappen kunnen nu al afgehaald worden bij de eerste zes zogenoemde Jumbo Pick Up Points: in Tilburg, Schijndel, Raamsdonksveer, Nieuwegein en twee in Utrecht. In de komende weken komen er ‘enkele tientallen’ punten bij. De afhaallocaties hebben de vorm van drive-throughs naast bestaande winkels of afhaalbalies ín winkels. Ook verschijnen er stand alone Pick Up Points ('solo') op locaties waar geen Jumbo-supermarkt in de buurt is.
Tot in de auto
‘Na het bestellen van de producten krijgen klanten een e-mail met daarin een code die zij bij een Pick Up Point kunnen scannen’, vertelt directeur e-commerce Roland van den Berg aan Twinkle. ‘Een medewerker krijgt vervolgens op zijn tablet een seintje dat de klant aanwezig is. Hij overhandigt de boodschappen aan de afhaalbalie in de winkel en desgewenst direct in de auto bij de drive-through of het solo Pick Up Point. Betalen gebeurt met pin bij het afhalen zelf. We oriënteren ons nog op mobiel betalen.’
Multi-device
Jumbo introduceert binnenkort een mobiele applicatie waarin de acties van klanten op Jumbo.com gesynchroniseerd worden, zegt Van den Berg. ‘We zetten multi-device in. Klanten kunnen in de app ook een plek bij een Pick Up Point reserveren, recepten opzoeken, informatie lezen over de verschillende winkels en productinformatie vinden.’
Bezorging
Jan Heuving, directeur vastgoed en ondernemerszaken van Jumbo, zei in september op een congres van Deloitte dat bezorging van boodschappen ook in Jumbo's logistieke plaatje past: ‘Ik denk dat er nog wel twee jaar overheen gaan eer we home delivery gaan aanbieden, maar het is zeker onderdeel van onze strategie. Hoe we bezorgen logistiek mogelijk gaan maken is vooralsnog onduidelijk.’ Jumbo laat nu weten dat het ‘de mogelijkheden onderzoekt om dit op termijn aan te bieden zonder dat het ten koste gaat van de lage prijzen en goede kwaliteit’.
100 miljoen euro online
Jumbo hoopt eind volgend jaar zeshonderd winkels in zijn bestand te hebben, die zo goed als allemaal geschikt moet worden voor click & collect. Dan moet 2 tot 3 procent van de Jumbo-omzet uit e-commerce komen, zei Heuving eerder, wat neerkomt op al gauw 100 miljoen euro op jaarbasis.
Jammer dat het alleen nog niet werkt: om te bestellen moet je invoeren bij welke winkel je boodschappen doet, alleen de site kan in geen enkele stad een winkel vinden.... Dus je komt niet verder de webshop in....
@Ronald: dat zal in de loop van de dag wel mogelijk zijn, anders in de loop van de week. Het belangrijkste feit is dat ze online zijn, de kinderziektes moeten er de komende weken/maanden nog worden uitgehaald.
Maar de AH krijgt er nu langzaam een echte online-concurrent bij! Hopelijk dat dit elkaar gaat versterken om nog beter te worden. Een voorbeeld voor kleinere supermarktketens die waarschijnlijk ook al maanden aan het proberen zijn online te komen!
Jumbo in ieder geval veel succes!!!
@Ronald Ik heb hetzelfde, geen enkele postcode in Amsterdam lijkt in ieder geval te werken. Zou wel mooi zijn als er iets meer diversiteit ontstaat in waar mensen hier hun boodschappen doen. Het is toch een beetje jammer dat er elke 50 meter een AH te vinden is, maar ik 10 minuten moet fietsen om een Dirk of Lidl te vinden. Hopelijk dat de online concurrentie zich zal doortrekken naar meer afhaalpunten!
Ook hier geen enkele Jumbo afhaalpunt in de buurt. Hopelijk breiden ze snelmuit!