Affiliatemarketing lijkt een prachtig middel om uw sales aantallen relatief goedkoop te vergroten. U betaalt immers per conversie, no cure no pay. Hoe kunt u daar nu verlies op draaien? In dit artikel bespreekt Alicia Valenzuela van Easy Internet Marketing waar u als startende webwinkelier echter op moet letten als u begint met affiliatemarketing.
Tekst: Alicia Valenzuela
Vaak wordt vergeten dat bij affiliatemarketing nog een hoop andere kosten bovenop de prijs per conversie moeten worden geteld. Daarnaast is affiliatemarketing één van de meest tijdrovende online marketingkanalen; er komt veel geregel en communicatie bij kijken. Ook wordt niet altijd de potentie van een campagne goed ingeschat.
Om te bepalen of affiliatemarketing het juiste afzetkanaal is voor uw webshop, is het belangrijk om met de volgende zaken rekening te houden.
Doelgroep: b2b of b2c?
Affiliatemarketing werkt het beste voor b2c. Als uw website zich richt op de zakelijke markt is affiliatemarketing hoogstwaarschijnlijk niet het geschikte kanaal om uw product of dienst aan de man te brengen. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar over het algemeen zijn b2b-campagnes minder succesvol. Simpelweg omdat de meeste affiliatewebsites mailbestanden hebben die gericht zijn op consumenten.
Branche
Niet alle branches zijn even geschikt. ‘Travel’ en ‘fashion’ zijn twee branches die zich uitstekend lenen voor affiliatemarketing. Maar ‘food’ is bijvoorbeeld een heel ander verhaal. Ook niches in de ‘travel’ en ‘fashion’ kunnen lastig zijn. Zo zijn vliegtickets niet aan te slepen, maar is het lastig om natuurreizen te verkopen. Ook in dit geval komt het doordat er te weinig affiliates zijn die zich op die bepaalde producten of diensten richten.
Conversieratio
Soms zoeken ondernemers, als AdWords niet blijkt aan te slaan en de posities organisch ook niet willen stijgen, hun heil in affiliatemarketing. Maar het is belangrijk om te realiseren dat affiliates alleen bezoekers aanleveren. Net als Google dus. Vanaf het moment dat de bezoeker op uw website komt is het úw taak deze bezoekers te laten converteren. Affiliates leveren verkeer, geen kant en klare sales. Als de conversieratio op uw website slecht is, rendeert affiliatemarketing ook niet.
Productaanbod
Is uw productaanbod interessant en groot genoeg? We maken weer even de vergelijking met AdWords. Wanneer iemand zoekt op Nespresso DeLonghi EN660R is het duidelijk waarnaar iemand op zoek is. Al zou u een webshop hebben met alleen dit Nespress- apparaat en niets anders, denkt u waarschijnlijk dat dit niet uitmaakt omdat de persoon alleen op zoek is naar dit specifieke apparaat. Affiliatemarketing werkt niet zo. Een affiliate heeft bijvoorbeeld een website over koffiezetapparaten.
En deze website trekt dus mensen aan die een koffiezetapparaat willen kopen. Deze mensen weten meestal nog niet precies waar ze naar op zoek zijn. De kans dat de bezoekers specifiek op zoek zijn naar de Nespresso DeLonghi EN660R is minimaal. Om de kans op een sale te vergroten nemen affiliates daarom graag webshops op met een ruim aanbod. Het is een kwestie van het vergroten van de winkans.
Concurrentie
Voordat u begint is het belangrijk om te weten wat uw concurrent doet. Zijn uw prijzen concurrerend? Is uw aanbod net zo groot? Hoe ziet de website van de concurrent eruit? Wanneer uw concurrent dezelfde producten aanbiedt voor een lagere prijs, dan kan dat een negatieve invloed hebben op uw conversiepercentage. Kijk bij het bepalen van de commissies ook altijd even naar de concurrent. Stel, u kunt 5 procent commissie weggeven en uw concurrenten geven 10 procent commissie. Dan staat u bij voorbaat al met 1-0 achter.
Bijkomende kosten
Zoals eerder verteld, bestaat affiliatemarketing niet alleen uit de affiliatevergoeding. Naast commissies betaalt u in de meeste gevallen ook eenmalig opstartkosten, maandelijkse netwerkkosten en in alle gevallen marge over de affiliateomzet.
De opstartkosten bedragen vaak enkele honderden euro's. De maandelijkse netwerkkosten vaak enkele tientjes. Voor de tracking en support betaalt u netwerkmarge, deze ligt meestal op de 43 procent opslag. Dit houdt in dat als u de affiliate 10 euro betaalt, u het netwerk 4,30 euro betaalt. In totaal bent u dan dus 14,30 euro kwijt.
Daarnaast heeft u voor het starten van een campagne een bannerset en in veel gevallen ook een productfeed nodig. Ook de tracking pixel moet geplaatst worden. Als u intern geen designers en developers heeft, komen hier vaak ook nog een hoop extra kosten bij kijken.
Tijd
Er worden veel campagnes opgestart met het idee: ‘dat loopt vanzelf wel door’. Dat is vaak ook zo, maar vergelijk het maar eens met een huwelijk. Een huwelijk loopt ook door zolang u geen scheiding aanvraagt. Maar om de volledige potentie uit uw campagnes te halen, moet er aan gewerkt worden. Een affiliatecampagne vergt veel aandacht. Niet alleen standaard taken zoals affiliates en sales of leads keuren, zijn tijdrovend, ook recruitment, het promoten van acties, beantwoorden van vragen en onderhouden van contacten neemt veel tijd in beslag.
Onderzoek
Bovenstaande is absoluut niet bedoeld om te demotiveren. Maar het is wel belangrijk realistisch te zijn. Als uw campagne winstgevend moet zijn, staar uzelf dan niet blind op het no cure no pay principe. Met een marge van 8 procent en een affiliatecommissie van 5 procent lijkt er niets fout te kunnen gaan. Maar met de vaste maandelijkse kosten en netwerkmarge er bovenop houdt u zelf misschien niets over. Wat uiteraard tot grote teleurstelling kan leiden.
Kortom, denkt u eraan om te starten met affiliatemarketing? Zorg dan voor goed vooronderzoek. Het is zeker de moeite waard om even uit te zoeken wat affiliatemarketing voor u kan betekenen. Het blijft een heel mooi afzetkanaal en kan onder de juiste omstandigheden zeker rendabel zijn.
Alicia Valenzuela is affiliate marketing specialist bij Easy Internet Marketing.
Duidelijk en verhelderend stuk voor marketeers die een affiliate programma willen starten en er nog geen ervaring mee hebben. Op de inhoud van alinea 'Branche' heb ik een aanvulling. Naast 'travel' en 'fashion' zijn er meer branches die zich goed lenen voor affiliatemarketing. Telecom, electronica, beauty, verzekeringen, thuisstudies en dating zijn bijvoorbeeld al zeer volwassen segmenten. Home & living is momenteel sterk in opkomst en de verwachting is dat 'food' niet zal achterblijven. De foodbranche is juist zeer geschikt voor affiliate marketing. Thuisbezorgd en HelloFresh beschikken al geruime tijd over affiliate programma's. De grootste bottleneck op dit moment is zijn de logistieke processen. Wanneer deze ingeregeld zijn voor e-commerce / m-commerce, is ook deze branche klaar voor affiliate marketing.
Een groot voordeel is toch ook dat er qua sales pas een hele tijd na de sale daadwerkelijk moet worden vergoed. Dat is toch enigszins anders dan wanneer je op voorhand als grote bedragen moet neerleggen zonder garantie op verkoop.
Verder zijn er ook best redelijk wat publishers die wel heel gericht kunnen bijdragen tot een sale.