Twinkle | Digital Commerce

TNT in pakketkluizen De Buren

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:23

Koeriersbedrijf TNT heeft een overeenkomst gesloten met De Buren. TNT gaat click & collect in het b2b-segment faciliteren via de afhaalcentra en afhaalpunten van het bedrijf. Dat laten beide ondernemingen vanochtend weten.

Door de samenwerking met De Buren kan TNT direct vijftig onbemande locaties aanbieden aan klanten, waar zij overdag zendingen kunnen ophalen en afleveren voor retour. De e-commerce zendingen worden ’s nachts door TNT Innight in de kluisjes geleverd of weer opgehaald (retouren). Klanten kunnen die handelingen van TNT’s nachtdistributeur volgen door track & trace. Deze maand start een pilot met een grote telecomprovider, die engineers gaat bevoorraaden via locaties van De Buren.

TNT kwakkelt
De samenwerking komt op een moment dat TNT nieuwe manieren probeert te vinden om zijn rode cijfers weg te werken. TNT Express heeft in het derde kwartaal van dit jaar 47 miljoen euro verlies geleden. De omzet daalde met 2 procent tot 1,65 miljard euro, vooral vanwege toenemende concurrentie op de Europese markt. Het bedrijf wil de komende vier jaar 185 miljoen euro gaan investeren in het verbeteren van zijn Europese netwerk.

De Buren
De Buren, uit Twente, was de eerste partij die bouwde aan een netwerk van onbemande afhaalpunten in Nederland. Pas in de tweede helft van dit jaar volgden achtereenvolgens Parcel4Me, PostNL (na een langdurige test in Almere) en DHL met de plaatsing van pakketautomaten.

Sandd
De Buren bouwt gestaag aan een landelijk open netwerk van pakketkluizen voor zowel de particuliere als de zakelijke markt. In april nam Sannd een meerdereheidsbelang in De Buren. Het postbedrijf sprak van een belangrijke stap in de ontwikkeling van traditionele postbezorger (b2b) naar aanbieder van diensten voor de ‘last mile’.