Plux, dat moet uitgroeien tot een mobiel warenhuis voor fysieke winkeliers, is met de nodige vertraging officieel gelanceerd. Vooralsnog is in de app alleen de Paradigit Group te vinden, waar Plux-initiator Arjen de Koning directeur van is.
De Koning vertelde eind april uitgebreid over Plux tijdens de Multichannel Conference in Utrecht. Op dat moment was alleen een light-versie van de app live. Onder andere ANWB, Bike Totaal, Praxis, Prenatal, Bart Smit, Intertoys en Pets Place presenteerden zich in de app, toen primair een bewaarplaats voor digitale klantenkaarten. De full version van Plux zou in mei volgen. De Koning sprak alvast van een ‘mobiel warenhuis voor ruim vijfduizend winkels’.
Alleen Paradigit
De officiële lancering van Plux is over de zomer heen getild. Opmerkelijk is dat in de iOS-app (Android volgt) alleen Twinkle100-speler Paradigit (nr. 37) nog is te vinden. Wel is de app uitgebreid met verschillende nieuwe functionaliteiten, waaronder gedigitaliseerde folders, winkelinformatie, een productzoeker, scanfunctionaliteit, persoonlijke profielen en een reserveeroptie.
It-prioriteiten
De Koning laat Twinkle vandaag weten dat op korte termijn retailers aan de app zullen worden toegevoegd, waarbij hij de namen van Libris en Blz. en van Bike Totaal concreet noemt. 'Niemand zegt nee tegen Plux. Sommige andere partijen hebben al wel getekend of mondeling toegezegd, maar we hebben te maken met it-prioriteiten binnen organisaties.'
Bestellen en betalen
Dit najaar nog moeten gebruikers producten ook kunnen bestellen in de app, indien mogelijk op basis van realtime voorraadinformatie, om artikelen vervolgens af te halen of thuis te laten bezorgen. ‘We zijn een platform, en hoewel we geld voor retailers kunnen innen zijn we geen handelaar. Feitelijk knopen we databases aan elkaar’, lichtte De Koning deze ambities al toe op de Multichannel Conference. Hij laat vanochtend weten dat de technische kant van het betalen al is geregeld.
Exclusiviteit
Plux heeft de ambitie om alle productcategorieën in zijn mobiele warenhuis te verzamelen, op basis van exclusiviteit (fashion en horeca uitgezonderd). De Koning mikt op marktleiders, die een vaste maandelijkse fee betalen voor deelname. Participanten moeten de laagste prijs bieden, Plux promoten en productdata aanleveren (geen klantgegevens) om consumenten op maat te kunnen bedienen.
Collectieve marketing
De Koning wijst op de ‘enorme collectieve marketingpower’, die onder andere zou kunnen leiden tot gezamenlijke loyaliteitsprogramma's, cadeaukaarten of folders. 'De combinatie van online kopen en de service van de lokale winkel is heel sterk. In plaats van binnensteden leeg te maken, wil Plux ze gezellig maken.'
Een prachtig verhaal, maar als ik niet wist waar het vandaan kwam, zou ik het gelijk uit mijn geheugen bannen.
Toch geeft het te denken dat het bedrijf zó'n inschattingsfout maakt m.b.t. de daadwerkelijke lancering. En als al die enthousiaste bedrijven het systeem zien zitten, zie ik niet echt waarom ze hun it prioriteiten niet kunnen herschikken. Het lijkt me echt een verhaal waar je maar ja op zegt, omdat je niet echt weet hoe je een nee moet motiveren.
Het blijft vreemd dat steeds meer IT aanbieders zich bezighouden met de vraag hoe het fysieke aanbod kan worden verbonden met het virtuele aanbod, zonder dat ze weten hoe zo'n fysieke winkel eigenlijk functioneert. Het is ook vreemd dat vrijwel alle grote én kleine retailers hun kop in het zand steken, alsof ze zónder geïntegreerde webwinkel wél kunnen bestaan.
Wat ook Plux weer onderschat is de enorme weerstand tegen veranderingen in retailland. Iedereen voelt aan zijn klompen dat 'De Nieuwe Winkelier' uit http://www.bricksenclicks.me een 'Umwertung aller Werte' betekent. Een geheel nieuwe winkelformule die als een feniks uit de as van de oude opstijgt. Maar ja, die oude formule in de brand steken, dát durft men niet aan. Dus komen de initiatieven van de verkeerde, de technisch/logistieke, kant.
Want ook Plux kan nu wel beweren dat ze winkelcentra gezellig willen maken, maar door dat te 'realiseren' via een technologische oplossing geven ze al aan weinig van het wezen van een winkel, en zeker van een winkelcentrum, te begrijpen.
Dus als Plux wat wil, kunnen ze beter symposia beleggen over die vraag, dan een mooi verkoopverhaal afsteken waar niemand wat mee kan. En dat is jammer, voor iets wat retailers wel degelijk zou kunnen helpen.