Kieskeurig.nl lanceerde vorige week een nieuwe website, met een responsive design en een meer geavanceerde zoekfunctie. De komende tijd zal het productaanbod nog flink worden uitgebreid. Daarnaast investeert Kieskeurig.nl in het vergelijken van diensten.
Twinkle schreef al dat sinds de herlancering ook tuinproducten, klusmaterialen, drogisterijproducten en cosmetica te vergelijken zijn op Kieskeurig.nl. Manager Mirelle Bos zegt vandaag dat ook kantoorartikelen, herenkleding, kinderkleding, speelgoed en dierbenodigdheden zijn toegevoegd of nog worden toegevoegd aan de site. ‘We werken momenteel hard aan zowel de verbreding van het productaanbod, als aan een verdieping van het aanbod binnen bepaalde bestaande segmenten.’
15 miljoen producten en diensten
Naar verwachting heeft de vergelijkingssite van Sanoma er medio september ruim 15 miljoen producten bij, aldus Bos. 'Daarnaast zijn we de energievergelijker binnen Kieskeurig.nl aan het optimaliseren. Het is een eerste stap naar het vergelijken van diensten. Dit najaar zullen we een eigen vergelijker op het gebied van energie en zorgverzekeringen lanceren. In 2015 zal deze worden uitgebreid met andere financiële producten.'
Videokoopgidsen
Volgens Bos investeert Kieskeurig.nl ondertussen in de verbetering van verkoopondersteunende informatie. ‘In samenwerking met Besteproduct.nl maken we zogenoemde videokoopgidsen bij productgroepen. Hierin leggen we in een paar minuten aan de bezoeker uit waarop ze moeten letten als ze een product willen aanschaffen. Ook tonen we de mogelijkheden van producten en geven we tips. We hebben videokoopgidsen van elektronicaproducten, huishoudelijke apparaten en gereedschappen. Ook zijn we gestart met het tonen van videoreviews, in samenwerking met NUtech.nl. In de komende maanden zullen we deze informatievoorziening verder uitbreiden met onder andere uitpak- en gebruikersvideo’s, reviews van experts, gebruiksaanwijzingen en andere relevante informatie.’
Verkoopcommissie
In navolging van Vergelijk.nl en Beslist.nl introduceerde Kieskeurig.nl afgelopen najaar een directe koopoptie op zijn site: Checkout. Bos laat weten dat er momenteel 23 webwinkeliers gebruik maken van de service, in 350 productgroepen. Sinds 1 mei werkt Kieskeurig.nl voor dit model met een vaste verkoopcommissie (cps) van 2 procent. Daarnaast wordt standaard 0,99 euro aan handling-kosten in rekening gebracht.
Wat je nu al bij bol.com ziet gebeuren is dat producten die eerst door partners werden geleverd, nu door bol.com zelf worden ingekocht en verkocht. Ik ben bang dat dit in de toekomst mogelijk met kieskeurig.nl precies zo gaat, is het niet in 5 jaar dan in 10 jaar. Ze zien met CPS precies welke producten goed verkopen en die data is goud waard.
@Max, data blijft goud waard. Als ze niet zelf producten gaan verkopen dan gebruiken ze het wel om de advertenties te optimaliseren. Ook met een CPC klik kunnen ze monitoren wat populair is in de markt, dus data delen kun je toch niet voorkomen.
Het CPS percentage van Kieskeurig is echter wel veel beter dan dat van Beslist.nl en de vereisten rondom tracking ook niet zo buitensporig. Kieskeurig heeft de uitbreiding in productgroepen dan ook erg goed getimed nu er zoveel onrust rond Beslist.nl is. Alle tegenstanders hebben zo een mooi alternatief met Kieskeurig.nl.
Ik ben benieuwd hoe hard Kieskeurig door deze uitbreiding gaat groeien en of dat Beslist.nl gaat aanzetten om hun regels toch te herzien.
@Max: Dat goedlopende producten van derde partijen "ineens" beschikbaar worden bij de "hosting merchant" gebeurt natuurlijk al jaren bij Amazon.
Heb je een leuk en goed lopend product dan hangt Amazon snel bij je leverancier/fabrikant aan de lijn en kan je het verder schudden via dat kanaal. Ze hebben inmmers, naast alle commerciele informatie, in sommige gevallen zelfs het fysieke product in het magazijn liggen.