Bol.com heeft vandaag een aantal structurele wijzigingen doorgevoerd aan zijn basisdesign, nadat de hoofdnavigatie van de site al op de schop ging. Binnen enkele maanden zal Bol.com eigen mobiele applicaties lanceren.
Alle bezoekers van Bol.com krijgen vanaf vandaag te maken met een nieuw lettertype en kleuraanpassingen die de webwinkel een rustigere en warmere uitstraling moeten geven. De bedoeling is dat producten beter tot hun recht komen en er meer ruimte ontstaat voor inspiratie en beleving. ‘De functionele en zakelijke stijl heeft plaatsgemaakt voor een neutralere basis met minder kleur. Hierbij heeft de interface een minder dominante rol en is de functie juist meer ondersteund. Dit betekent minder kaders en meer ruimte en wit’, legt Bol.com uit.
Tientallen speciaalzaken
‘Het nieuwe design sluit aan bij het toenemend gebruik van tablets en de transformatie van mediawinkel naar een winkel met tientallen speciaalzaken, waarbij inspiratie en beleving meer centraal staan’, verklaart Bol.com verder.
Het assortiment van ‘Europa’s beste webwinkel’ is de afgelopen periode flink gegroeid, tot inmiddels zo’n 8 miljoen artikelen. Steeds meer externe partijen gebruiken de site als (extra) verkoopplatform en ook in de breedte dijt Bol.com uit. Zo werd onlangs begonnen met de verkoop van baby- en peuterkleding.
‘Verticale navigatie’
Bol.com nam dit voorjaar al een nieuwe navigatiestructuur in gebruik. Sindsdien worden de verschillende productcategorieën niet horizontaal, maar verticaal getoond op de homepage. Elders op de site zijn de categorieën uitklapbaar. ‘Die aanpassingen waren vooral gericht op de schaalbaarheid van de site en de behoefte om de winkel op verschillende devices goed te kunnen bedienen’, aldus Marjolein Verkerk vandaag namens Bol.com tegen Twinkle. ‘De designaanpassingen van nu dragen verder bij aan de functionaliteit en het gebruiksgemak, maar vooral ook aan de uitstraling die we willen bieden. We willen producten beter tot hun recht laten komen.’
Categoriebreed
Verkerk geeft aan dat de aanpassingen van vandaag ‘categoriebreed’ zijn; ze betreffen het hoofddesign van de site. De woordvoerster laat doorschemeren dat aanpassingen per productcategorie een logische volgende stap zijn: ‘Nu al verschilt de sfeer en de content per categorie, maar we bekijken altijd hoe we onze verschillende winkels nog beter kunnen maken.’
Apps
Verkerk bevestigt de komst van eigen mobiele apps van Bol.com, waarover Emerce vanochtend bericht. ‘Die introduceren we meest waarschijnlijk dit najaar’, aldus Verkerk, ‘maar wanneer precies is nog niet duidelijk.' Bol.com liet de bouw van apps tot op heden over aan externe ontwikkelaars, die gebruik kunnen maken van de API.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bol.com: nieuw design, eigen apps in de maak
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.