Bij het krieken van 2009 kan het geen kwaad nog eens terug te kijken op de gebeurtenissen die het gezicht van 2008 hebben bepaald. Althans op het gebied van e-commerce. Het dominante optimisme maakte ook in onze branche plaats voor realisme en hier en daar voor pessimisme. Een overzicht in maanden én de meest gelezen items van Twinklemagazine.nl op een rij.
Januari
Waren Amerikanen begin 2009 volgens de berichten 'nog steeds dol' op eBay en Amazon, in het geval van de veilingsite kwam daar snel de klad in. Amazon-concurrent Pixmania kondigde aan dat de eerste fysieke vestiging in Nederland 'nog dit jaar' de deuren zou openen, wat tot op heden nog niet is gebeurd. Cosmox, het broertje van boekenclub ECI, opende wel een eerste fysieke vestiging, in Alkmaar. Januari was ook de maand waarin Tell Sell over de kop ging, Traffic4u aan de haal ging met de Search Engine Marketing Award 2008 en de rechter oordeelde dat Otto geen LCD-tv's voor 99 euro hoefde te leveren. Thuiswinkel.org, dat Ed Nijpels koos als nieuwe voorzitter, sprak in januari van een 'explosieve stijging' van het aantal webwinkels en maande de NMa grenzen te stellen aan 'dual pricing'.
Februari
De NMa gaf snel gevolg aan de oproep van Thuiswinkel.org en kondigde een onderzoek aan naar de vermeende prijsafspraken tussen fabrikanten en online-retailers. De branchevereniging benoemde zelf de wenselijkheid van een zogenoemd incidentenregister, een soort zwarte lijst met namen van identiteitsfraudeurs en notoire wanbetalers. Het nieuws in februari werd verder gedomineerd door de overnamegesprekken tussen Microsoft en Yahoo, de dalende populariteit van eBay onder handelaren en de massale aanvraag van numerieke domeinnamen. Tell Sell kreeg een doorstart, good old Megapool suggereerde een comeback en BBP kondigde de eerste onafhankelijke Nederlandse Affiliate Dag aan.
Maart
De terugkeer van Megapool bleef beperkt tot het internet, bleek in maart. Dat was ook de maand waarin Google goedkeuring kreeg van Neelie Kroes om online-advertentiebedrijf Doubleclick over te nemen en waarin de Consumentenautoriteit een onderzoek instelde naar ticketaanbieders. Zoover.nl, de site met vakantiebeoordelingen, zette een internationale tak op poten en het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde dat e-commerce in Nederland groeide als nooit tevoren. Uit ander onderzoek, verricht door Delta Lloyd, kwam naar voren dat de detailhandel zinde op maatregelen om de snel groeiende populariteit van thuiswinkelen de kop in te drukken. Bol.com en ToolsXL behoorden tot de laureaten tijdens de uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards 2008.
April
Uit in april gepubliceerde cijfers van Stir bleek dat Hyves Marktplaats.nl in bereik voorbij is gestreefd. De handelssite wekte, zoals eBay dat eerder in Amerika had gedaan, daarnaast de woede van handelaren door de tariefsverhogingen die het doorvoerde. April was verder de maand waarin online-marketingbureau Checkit in Britse handen kwam, het Franse warenhuis La Fayette een webshop opende en Nokia de strijd aanbond met Apple's iTunes. Wehkamp.nl liep voorop met videoadvertenties op YouTube en C&A liet weten zijn mode nog minimaal vier jaar via het Nederlandse webwarenhuis te blijven verkopen. Bol.com's Michael Schaeffer werd uitgeroepen tot DM Man van 2008 en de bedenkers én winnaars van Scheidsrechtershop.nl brachten hun webwinkel nog tijdens TCD online.
Mei
'De nieuwe tarieven hebben gebruikers niet weggejaagd', aldus Marktplaats.nl in mei. Concurrent Speurders maakte in dezelfde maand bekend te stoppen met het aanbieden van Dagknallers en introduceerde zoekprogramma Spotter. Treffend was dat de inboedel van het ter ziele gegane homeshoppingkanaal LiveShop online werd geveild. Mei was verder de maand waarin Ed Nijpels webwinkeliers opriep tot duurzaamheid, Best Buy plannen openbaarde voor een Europese entree en Nederlandse marktpartijen sleutelden aan een standaard voor mobiel adverteren. Twee voormalige werknemers van Kieskeurig.nl kondigden de nieuwe vergelijkingssite Selectivo.nl aan. AH.nl greep net naast de Usability Award.
Juni
In juni zag Marktplaats.nl zich genoodzaakt de eerder doorgevoerde prijsverhogingen toch deels terug te draaien. Concurrent 2dehands.nl werd eigenaar van Viavia.nl. De succesvolle Nederlandse start van het EK Voetbal bracht Kruidvat in verlegenheid. Veel klanten grepen naast de LCD-televisies die online werden aangeboden, waarop de drogisterijketen besloot de toestellen alsnog tegen inkoopprijs aan te bieden. Hema kondigde in juni aan zijn spullen wereldwijd online te willen verkopen, Coolblue ontvouwde plannen voor nieuwe fysieke vestigingen en Rabobank liet Nederland kennismaken met betalen per sms. Met de winst van een Effie wist Bol.com de schijnwerpers opnieuw op zich gericht. In Amerika bleken online-kortingsbonnen al in juni aan een opmars bezig.
Juli
De nieuwe prijsvergelijkingssite Prijsvergelijk.nl moest in juli al heel snel worden omgedoopt in Hinta.nl. Uit twee onderzoeken werd in deze zomermaand respectievelijk geconcludeerd dat e-commerce nog slechts een kleine rol speelt in het Nederlandse MKB en dat Nederlandse webwinkeliers nog veel achterstallig onderhoud te verwerken hebben. Die laatste bevinding, door Ernst & Young getrokken uit zijn ICT-Barometer, werd nota bene publiekelijk betwist door onderzoekspartner Synovate. Juli was ook de maand waarin Nokia startte met directe online-verkoop in Nederland en Visa een betaalkaart met toetsenbord introduceerde. Ook Amazon.com liet veelvuldig van zich horen: het lanceerde de nieuwe dienst Video on Demand, sloot een deal met TiVo en stelde zijn betaaldienst open voor andere webwinkeliers.
Augustus
Net voor het eind van de zomervakantie lanceerde Wehkamp.nl een vernieuwde webshop, waarin producten volgens CEO Paul Nijhoff een prominentere rol hebben gekregen. De Telegraaf Media Group maakte bekend Speurders.nl te laten voortbestaan als zoekassistent en vergelijkingssites Independer.nl, Zoover.nl, Vergelijk.nl en Hetbesteproduct.nl brachten naar goed voorbeeld van concurrent Kieskeurig.nl samen een papieren blad op de markt: Check. Ondertussen vocht eBay op verschillende plekken ter wereld een juridische strijd uit met onder andere Tiffany's en L'Oréal. Uit onderzoek bleek dat Britse pure players online terrein prijsgeven aan concurrenten met fysieke vestigingen. In Nederland voorspelde de Raad Nederlandse Detailhandel dat het einde nadert voor tienduizenden klassieke winkeliers.
September
Bijenkorf stelt het tot op moment van schrijven zonder een online-winkelkanaal, maar Maxeda-zusje V&D lanceerde afgelopen september al wel een (overigens niet erg rijkelijk gevulde) webwinkel. In dezelfde maand lanceerde het door Greetz.nl overgenomen Kaartenhuis.nl een nieuwe site, ging de homepage van Marktplaats.nl op de schop, nam Microsoft shoppingportal Ciao over en werd het ambitieuze Nederlandse Printer.com gelanceerd. Er was een zilveren E-mail Marketing Award voor Wehkamp.nl en Hyves werd uitgeroepen tot Website van het Jaar. Maar september was toch vooral de maand waarin de eerste Twinkle100 werd gepresenteerd, aangevoerd door Transavia.com. Tijdens de Thuiswinkel Update werd ook bekend gemaakt dat de Nederlandse thuiswinkelmarkt in de eerste helft van het jaar een groei van 24 procent had doorgemaakt.
Oktober
Met de vlucht van het aantal winstwaarschuwingen en onheilstijdingen nam ook het aantal berichten over free shipping, coupons en cashback shopping toe in deze oktobermaand, die werd afgesloten met de eerste Global E-commerce Summit (verslag dag één, verslag dag twee). 'Good, not great', vatte Shop.org voorman Scott Silverman de stand van zaken in de Amerikaanse online retail treffend samen in het Amsterdamse Krasnapolsky. Oktober was ook de maand waarin de Europese Commissie een nieuwe consumentenrichtlijn presenteerde, eBay eigenaar werd van Bill Me Later en Shopvip.com perspectief wilde bieden aan recessionista's. Waar DHL en Kiala met nieuwe diensten op de proppen kwamen, ging in oktober het licht uit bij webwinkel Laptops4u en bij Shops at Work, ontwikkelaar en exploitant van webshops.
November
Om verschillende redenen waren keurmerkorganisaties veelvuldig in het nieuws in de afgelopen novembermaand. De grote bezwaren die Qshops leek te hebben tegen de nieuwe algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org, verdwenen als sneeuw voor de zon. En daarmee de grootste paniek onder webwinkeliers. Promovendus Pablo Balboni liet zich in niet mis te verstane bewoordingen uit over de 'dringende behoefte' aan regels voor keurmerkverstrekkers. De NMa begon in november met het sturen van enquêteformulieren naar webwinkeliers, om meer zicht te krijgen op de ernst van prijsafspraken. Verder was november de maand waarin AH zijn Wijndomein presenteerde, Amazon.com met een frustratievrije verpakking op de proppen kwam en Coolblue toch niet in handen kwam van Dexcom. Hans Breukhoven waagde zich aan de voorspelling Bol.com over een paar jaar te hebben ingehaald met Freerecordshop.nl.
December
Een veelbesproken staaltje lef en ambitie kwam in december van de initiatiefnemers achter Deal-Factory.nl, die het Coolblue moeilijk willen maken. Sinterklaas was goed voor online-omzetrecords in Nederland, waar Amerikaanse webwinkeliers gedurende het holiday seasonminder omzetten dan in 2007. Belangrijk overnamenieuws was er deze maand rond ECI en rond Wehkamp.nl, die beiden in handen vielen van Nederlandse investeerders. In de laatste maand van 2008, waarin Thuiswinkel.org zijn duizendste lid begroette en het Algemeen Dagblad de privacybescherming van webshoppers aan de kaak stelde, kwam de MCPS-PRS tot een ontluisterende conclusie: de long tail bestaat niet ...
Meest gelezen op Twinklemagazine.nl
Hieronder treft u een overzicht aan van de meest gelezen items op Twinklemagazine.nl van het afgelopen jaar, onderverdeeld in de verschillende categorieën op deze site. Achter ieder item staat de datum van plaatsing.
NIEUWS
Nederlands grootste webwinkel bekend 19.09.2008
Kruidvat komt met nieuw LCD-tv aanbod 17.06.2008
Genomineerden Thuiswinkel Awards 2008 bekend! 29.02.2008
Online betalen met een bankpas 19.10.2008
Transavia.com voert Twinkle100 aan 30.09.2008
Deal-Factory bindt strijd aan met Coolblue 04.12.2008
Belastingdienst houdt executieverkoop Tell Sell 07.01.2008
Wehkamp BV verkocht aan groep investeerders 12.12.2008
Criminelen richten pijlen op Adwords-gebruikers 04.07.2008
Breukhoven: 'Bol.com in een paar jaar ingehaald' 26.11.2008
WEBLOG
Ter overname: webshop t.e.a.b. 07.02.2008
Welke webwinkels zetten het meeste om? 11.04.2008
Gratis adverteren in Google 31.07.2008
Geniaal 12.09.2008
In de val met Nespresso 04.11.2008
Jip en Janneke bellen met iDeal 05.09.2008
De omgekeerde wereld van Wehkamp 07.01.2008
De Twinkle100 26.09.2008
Hoe word ik beroemd? 10.01.2008
Nieuwe website, klanten weg 19.08.2008
ACHTERGROND
Dropshopping: verkopen uit andermans voorraad 28.08.2008
Interview: Truckhunters in tweedehands 24.01.2008
Kleertjes.com: 'Een webshop met heel veel potentie' 27.03.2008
Wel of geen verzendkosten? 11.12.2008
Mysteryshopper test Bruna.nl 14.02.2008
PARKTIJK
Maak uw webwinkel zoekmachinevriendelijk 13.11.2008
Hoe te pronken met free shipping? 16.10.2008
Waarom kopen ze niet? 31.10.2008
Tips voor starters: betalingsmogelijkheden op internet 26.09.2008
EBay en Marktplaats.nl als marketinginstrument 04.03.2008
De redactie van Twinkle wenst u een voorspoedig en ondernemend 2009!
Mooi en duidelijk overzicht, complimenten!
Iedereen een fijne jaarwisseling en een succesvol ondernemend 2009 gewenst!