Amazon richt zich vanaf vanochtend specifiek op Nederlandse consumenten met de opening van Amazon.nl. Op de site worden om te beginnen ruim twaalfhonderd Nederlandstalige en zo'n 2,5 miljoen anderstalige e-books verkocht.
Over een Nederlandse entree van Amazon is lang gespeculeerd. Duidelijk was dat de online retailreus de laatste tijd gesprekken voerde met uitgevers om e-books te slijten. Nu.nl, dat de opening van Amazon.nl gisterenavond aankondigde, schrijft dat er contracten zijn gesloten met veel grote Nederlandse uitgevers.
Volgens Ezequiel Szafir, hoofd van Amazon Europa, verliepen de gesprekken daarvoor ondanks andere geluiden ‘soepel’. De Nederlandse boekenwereld is volgens hem modern. Ons land heeft ‘digitaal uitgeven vroeg omarmd in vergelijking met andere landen. Dus de uitgevers waren er klaar voor en ze reageerden goed.’
Bol.com
Op onze markt voor e-books gaat Amazon de concurrentie aan met Bol.com, dat ongeveer dertigduizend Nederlandse titels in het assortiment heeft. De Ahold-dochter sloot in het eind van de zomer een pact sloot met Kobo, fabrikant van e-readers. Amazon verkoopt vanaf vandaag ook de eigen e-reader Kindle direct aan Nederlanders.
Hardware
Vooralsnog is de Kindle de enige hardware die te vinden is op Amazon.nl. Onduidelijk is of en wanneer het verlieslijdende bedrijf actief wordt in andere productcategorieën. Op de vraag of de lancering van Kindle-winkel moet worden gezien als een eerste stap op de Nederlandse markt zei hoofd hardware Jorrit van der Meulen tegen Nu.nl: ‘Het is een grote stap.’
Amazon kondigt vandaag ook aan dat onafhankelijke schrijvers en uitgevers hun boeken via Kindle Direct Publishing (KDP) kunnen aanbieden op de Nederlandse Amazon-website. Uit het persbericht daarover: 'KDP biedt schrijvers en uitgevers een snelle, gratis en eenvoudige manier om boeken beschikbaar te stellen via de Kindle Store, voor Kindle-apparaten en gratis Kindle-leesapps, terwijl ze tegelijkertijd de controle kunnen houden over de content en hun auteursrechten.'
Schrijvers kunnen 'tot 70% aan royaltys' verdienen op de verkoop aan klanten in Nederland en een groot aantal andere landen. Het percentage stijgt met het verkochte aantal boeken.
Is dit het begin van de transformatie van Bol.com naar bolletje.com