Twinkle | Digital Commerce

Wat kunnen beacons betekenen voor retailers?

2017-11-08
180101

Beacons worden als de oplossing gezien om klanten in-store te volgen. In ruil voor hun toestemming ontvangen klanten kortingen en speciale aanbiedingen, productinformatie, branded content en andere notificaties op hun smartphone.

Een beacon is een klein apparaat dat in een winkel kan worden geplaatst. Een beacon kan door middel van bluetooth-technologie signalen opvangen van en verzenden naar smartphones die zich in de buurt van en binnen winkels bevinden. Zo worden klanten met een smartphone gevolgd en benaderd, mits zij hiervoor toestemming hebben gegeven. 

Welke voordelen hebben beacons voor de retail? Op basis van het rapport ‘The Emergence of Beacons’ van Forrester noemt Linda Bustos op weblog GetElastic vijf redenen waarom retailers zich moeten verdiepen in de technologie.

1. Snelle service aan de klant
Verkoopmedewerkers kunnen door middel van beacons op een app precies zien waar de klant zich bevindt en hem snel van de juiste informatie voorzien. Retailers kunnen op deze manier hun verkoopmedewerkers binnen een afdeling plaatsen die past bij hun kennis en expertise.

2. In-store navigatie
Beacons ondersteunen de lokalisering van producten. Door de combinatie met een zoekfunctie wordt snel shoppen mogelijk. Klanten kunnen gebruikmaken van de in-store navigatie door een app te downloaden die hun persoonlijke lijst van wensen of favorieten synchroniseert en deze verbindt aan de producten die op dat moment in de winkel aanwezig zijn. De app lokaliseert de gewenste producten en de klant wordt vervolgens naar de juiste bestemming in de winkel begeleid.

3. Klantanalyse
Het gedrag van klanten is voor retailers belangrijke informatie voor het aanprijzen van hun producten. Hoewel er tegenwoordig veel manieren zijn om klantgedrag te analyseren, kan de connectie met telefoons gedrag verbinden aan bepaalde klantgroepen. Klanten worden bijvoorbeeld onderverdeeld in cross-channel kopers, vaste klanten, klanten van een bepaalde leeftijd of geslacht of buitenlandse bezoekers.

4. Betalen
PayPal werkt aan een optie om in de winkel te betalen met behulp van beacons. Paypal Beacon geeft straks aan de retailer door wanneer een gebruiker van de betaalapp de winkel binnenkomt. Door een koppeling van de kassa aan de app kunnen klanten transacties voltooien.

5. Kanaaloverstijgende conversieattributie en advertenties
Aan de hand van beacons is het gedrag van shoppers op de winkelvloer veel beter te meten en bovendien te relateren aan zijn online koop- of kijkgedrag. Mobiele advertenties kunnen zeer fijn locatiegebaseerd worden uitgeserveerd. Daarbij zijn tenminste twee uitdagingen te noemen: alleen winkeldata van instemmende klanten (opt-in immers) kunnen worden verzameld en bovendien kan niet blind worden aangenomen dat mensen die ergens in de winkel blijven staan ook interesse hebben in producten op die plaats.

De belemmering van beacons voor retail
De privacy van klanten lijkt het grootste struikelblok voor retailers om beacons aan te schaffen. Sommige studies suggereren echter dat klanten er juist geen problemen mee hebben dat ze in-store worden gevolgd, vooral als het de customer experience verbetert.

Uit de ervaring van journalist Sébastien Page in een Apple Store in Californië blijkt dat de beacons daar niet optimaal functioneerden. De beacons verwelkomden hem vijf keer op verschillende plekken in de winkel en hij ontving productinformatie niet wanneer en waar hij het verwachtte.

Daarom is het van groot belang dat, voordat beacons in-store worden geplaatst, alle informatie op de juiste manier en op de juiste plek wordt verstuurd naar de klant. Daarnaast moet bekend zijn wat de klant wil en verwacht en wanneer beacons te maken krijgen met meldingen van spam. Tests en input van klanten zoude de strategie van de retailer moeten helpen bepalen.

Bron: Get Elastic