Twinkle | Digital Commerce

Bol.com past prijscommunicatie toch aan

2017-11-11
15594
  • 1:42

Daniel Ropers noemde de kritiek van de Consumentenbond op de prijscommunicatie van Bol.com gisteren ‘zwaar onterecht’. Toch zal de webwinkel zijn prijsvermeldingen tegen het licht houden, liet de managing director later weten.

Die mededeling deed Ropers gisteren in het late nieuws van RTL: 'De kritiek van de Consumentenbond verrast ons. Maar om nou elke onduidelijkheid weg te nemen, zullen we bij de producten goed laten zien wat het prijsvoordeel is dat de klant krijgt als hij bij Bol.com koopt.’

Doorgehaald
Online verkopers van speelgoed waren gisteren veelvuldig in het landelijke nieuws. Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek dat veel webwinkels korting suggereren, terwijl de producten in de desbetreffende shop nooit tegen de doorgestreepte prijs zijn aangeboden. Onderstaand prinsessenkasteel van Playmobil heeft bij Bol.com bijvoorbeeld nooit de doorgehaalde 169 euro gekost:

Referentieprijs
Misleiding, volgens de Consumentenbond. Het geconstateerde percentage ‘nepaanbiedingen’ op speelgoed was nergens zo hoog als bij Bol.com (73 procent). Ropers noemde de kritiek tegenover de NOS ‘zwaar onterecht’. Aan Twinkle verklaarde hij: ‘Wij communiceren geen van/voor-prijzen. Als de consumentenadviesprijs van de leverancier niet beschikbaar is, dan baseren wij de referentieprijs op de prijzen van andere winkeliers. Naast een referentieprijs zie je in onze winkel natuurlijk ook de prijs die Bol.com biedt en daarmee ook het prijsvoordeel ten opzichte van de adviesprijzen in de markt.’

Reclamecode
‘Een dergelijke reactie versterkt ons verhaal alleen maar', stelde de Consumentenbond op het verweer van Ropers. ‘De Reclamecode is heel duidelijk’, aldus een woordvoerster tegen Twinkle. ‘De van-prijs moet ooit al eens gevraagd zijn voor het product. Het is dus misleiding. Het zou anders zijn als je duidelijk vermeldt dat het om een adviesprijs gaat.'

Wehkamp.nl, met 59 procent nepaanbiedingen, liet eerder al weten zijn prijscommunicatie aan te zullen passen. Bol.com zal dat dus ook doen, al is nog onduidelijk hoe precies.

'Stoute winkeliers'
Vorig jaar rond deze tijd stelde de Consumentenbond in de rol van Sinterklaas de prijzen van Nederlandse retailers ook al aan de kaak. De ‘stoute winkeliers', waaronder Bol.com, kregen een roe en een waarschuwing (pdf) in de vorm van een gedicht.