Nederlandse uitgevers die Amazon willen gebruiken als verkoopkanaal, mogen e-books niet duurder maken dan fysieke boeken. Indirect legt Amazon minimumprijzen op, waarmee het bedrijf mogelijk in strijd handelt met de Mededingingswet.
Dat stelt media-advocaat Hans Bousie in een column op Boekblad.nl. Hij schrijft dat Amazon voorwaarden heeft verspreid via boekendistributeur CB, waaraan uitgevers zich moeten houden als ze digitale boeken willen slijten via de e-commerce reus. CB, voorheen Centraal Boekhuis, heeft z'n systemen aangepast om e-books aan Amazon te leveren.
In de voorwaarden staat uitdrukkelijk dat e-books in geen geval voor meer geld mogen worden aangeboden dan fysieke exemplaren: ‘The maximum customer price for any eBook will be no greater than the lowest priced physical edition.’
Overtreding
Maximumprijzen zijn toegestaan in Nederland, legt Bousie uit, minimumprijzen niet. Met bovenstaande bepaling legt Amazon indirect minimale prijseisen op aan uitgevers; fysieke boeken mogen niet duurder zijn dan digitale. Volgens Bousie levert dat mededingingsproblemen op: ‘Het doel van Amazon is duidelijk, zij wil de prijs van digitale boeken naar beneden, maar als het effect is dat daarmee de prijs van fysieke boeken omhoog gaat overtreedt zij de Mededingingswet.’
Contracten
De NOS meldt dat verschillende Nederlandse uitgeverijen overeenkomsten met Amazon hebben gesloten over de verkoop van e-books, maar dat andere zich tegen de voorwaarden verzetten: ‘Met Apple, Google en Bol.com hebben we betere afspraken’, laat Marc van Gisbergen van uitgeverij Marmer optekenen: ‘Amazon vraagt een hoge korting en hanteert een betalingstermijn van wel drie maanden. Met deze voorwaarden gaan we niet akkoord.’
ACM
Onduidelijk is hoeveel uitgevers wel akkoord zijn gegaan met het eisenpakket van Amazon, dat al enige tijd fysieke Nederlandstalige boektitels aanbiedt. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zegt op basis van de haar beschikbare informatie geen uitspraken te kunnen doen over een eventuele beperking van de mededinging door Amazon.
Kwart van online boeken
E-books tekenden tussen medio vorig jaar en medio dit jaar voor ruim een kwart (26 procent) van de online boekverkopen in ons land, concludeerde distributeur CB. Op de gehele Nederlandse boekenmarkt werd slechts 4,7 procent van alle verkochte titels als e-book aangekocht, dus één op de eenentwintig boeken. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten was dit afgelopen zomer al bijna een kwart van alle boeken. Amazon lanceerde daar een abonnementmodel voor e-books: Kindle Unlimited.
Lees ook:
- Amazon touwtrekt met Nederlandse uitgevers om e-books (22 september 2014)
- Bol.com en Kobo trekken samen op in digitaal lezen (15 september 2015)
- Elly’s Choice: eerste Nederlandse abonnement voor e-books (28 augustus 2014)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amazon zet Nederlandse uitgevers voor het blok
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.