Twinkle | Digital Commerce

Twinkle100: Ahold opnieuw grootste online verkoper

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:01

Ahold is net als vorig jaar de grootste online retailer van Nederland. Met een omzet van 686,4 miljoen euro blijft het concern RFS Holland Holding en Zalando voor. KLM is de grootste online reisverkoper van ons land, blijkt uit de nieuwe Twinkle100.

De redactie van Twinkle brengt al zeven jaar de in omzet grootste webverkopers van Nederland in kaart. Tijdens een exclusief diner met vertegenwoordigers van de honderd grootste online retailers en de dertig grootste online reisverkopers, is de nieuwe Twinkle100 zojuist uitgereikt. De bedrijven op de lijst vertegenwoordigen samen 8.817.818.170 euro aan online omzet.

Retail Top 100
De 100 online retailers op de lijst zijn samen goed voor een recordomzet van 5,24 miljard euro in 2013. Iets meer dan de helft daarvan, 50,5 procent, werd verdiend door de tien grootste partijen. Hun dominantie neemt toe; het aandeel van de top 10 in de Twinkle100 van vorig jaar lag op 49,4 procent, een jaar eerder lag het op 45,9 procent. De grote spelers worden groter, schreef Twinkle eerder al.

Achter Ahold, waar Albert Heijn en Bol.com toe behoren, bezetten RFS Holland Holding (eigenaar van Wehkamp.nl, Fonq.nl en Create2Fit) en Zalando de tweede en derde plek op de lijst van online retailers. Daarmee is de top 3 gelijk aan die van vorig jaar. Coolblue (van 5 naar 4) en Thuisbezorgd.nl (van 10 naar 5) schoven naar voren op. Hieronder vindt u de top 10 van online retailers:
 


Travel Top 30
In de Twinkle100 zijn de grootste online reisverkopers opgesomd in een aparte Travel Top 30. Samen waren ze goed voor een kleine 3,6 miljard euro aan omzet. Net als vorig jaar voert KLM de lijst aan, met 515,0 miljoen euro. Daarmee blijft de luchtvaartmaatschappij respectievelijk TUI Nederland en Sundio Group ruim voor. Hieronder vindt u de top 10:

Onderzoek
Het onderzoek voor de Twinkle100 heeft plaatsgevonden van april tot en met augustus 2014. Het gaat nadrukkelijk om de online b2c omzet (exclusief btw en exclusief retouren) behaald in Nederland in 2013. Naast omzetcijfers bevat de Twinkle100 ook informatie over toeleveranciers, verzendkosten, betaalmethodes, sociale media-accounts en nog veel meer. WUA!, Burst en Measureworks hebben onderzoek gedaan naar respectievelijk de consumentenbeleving van look & feel, aanbod en merk, naar de activiteiten op Facebook en de naar snelheid van de websites.

Twinkle100.nl
U kunt de 7e Twinkle100, ruim 250 pagina’s dik, bestellen op Twinkle100.nl. Abonnees van Twinkle ontvangen de uitgave volgende week in de bus.