Twinkle | Digital Commerce

Zalando breidt app uit met beeldherkenning

2017-05-27
180101
  • 1:13

Zalando biedt Duitse klanten sinds kort de mogelijkheid om kleding te zoeken op basis van foto’s. De pure player heeft een feature voor beeldherkenning toegevoegd aan zijn mobiele applicatie voor iOS. Een update voor Android is aanstaande.

Foto’s van geliefde kledingstukken, bijvoorbeeld van vrienden of van mensen op straat, worden vergeleken met de database van Zalando. Mobiele app-gebruikers krijgen in een mum van tijd vergelijkbare producten voorgeschoteld die op Zalando.de te koop zijn.

On the go
De nummer 3 van de Twinkle100 benadrukt dat de zoektocht van klanten zo in veel gevallen wordt bekort. Zalando hoopt het groeiende aantal shoppers on the go voortaan beter te bedienen. Het bedrijf relateerde de eerste zwarte cijfers onlangs al aan de sterke opkomst van het mobiele kanaal.

Zappos
Andere grote internationale online retailers, waaronder bijvoorbeeld Amazon, bieden al langer image search aan. Dochterbedrijf Zappos is in de VS net begonnen met de persoonlijke winkelassistent Ask Zappos. Gebruikers kunnen via sms, e-mail, Instagram of de speciale website foto’s indienen, waarna Zappos op zoek gaat naar vergelijkbare producten. Anders dan Zalando struint Zappos daarbij ook externe sites af.

Nederland?
De feature van Zalando is vooralsnog alleen nog beschikbaar in Duitsland, maar het ligt in de rede dat die ook op andere markten als Nederland beschikbaar komt.
  
Lees ook: Zalando lanceert nieuwe app voor iPhones en iPads (15 januari 2014)