De Buren, dat een netwerk van onbemande kluisjeswanden exploiteert, breidt zijn infrastructuur uit met losse kluizen aan huizen en bedrijfspanden. 'Kluis aan Huis', zoals het nieuwe product is gedoopt, werkt op basis van een app en variabele pincodes.
Dat laat het bedrijf vanochtend weten aan Twinkle. Directeur Robin Dragstra: ‘Met onze afhaalpunten richten wij ons op particulieren en bedrijven die om diverse redenen geen bezorging aan huis willen hebben. Maar er zijn natuurlijk ook doelgroepen die hun pakketjes liever aan huis bezorgd willen hebben, ook als ze er niet zijn. Hiervoor is er de Kluis aan Huis.’
Kluis aan Huis
De Buren presenteert vandaag een stalen kluis voor pakketjes die aan de buitengevel van een woning of bedrijf geplaatst kan worden. De deur van de kluis kan met behulp van een codepaneel worden geopend, waarbij de te gebruiken code telkens weer anders is. Met behulp van een app worden codes voor toegang tot de kluis afgegeven aan bezorgers en ontvangers.
Doelgroepen
De Buren laat weten dat momenteel de eerste prototypes van Kluis aan Huis worden getest. Naar verwachting zullen de eerste kluizen in het eerste kwartaal van 2015 leverbaar zijn. Het bedrijf ziet toegevoegde waarde voor verschillende doelgroepen, zowel particulier als zakelijk en zowel individueel als collectief.
Kluisjes komen te koop
Volgens Dragstra komen de kluisjes voor 250 tot 275 euro te koop voor webshoppers en andere geïnteresseerde ontvangers. 'De pakketbezorgers die er gebruik van maken betalen ons ongeveer 10 cent inclusief btw voor toegang tot de kluis', verduidelijkt hij. 'Het is dus aan de vullers, bijvoorbeeld van PostNL of DHL, om de kluizen via de app te gebruiken als iemand niet thuis is. Webshoppers hoeven er niet voor te kiezen in de checkout.'
Afhaalpunten- en centra
De Buren bouwt nu ongeveer drie jaar aan een open netwerk van kluisjeswanden voor (onder andere) click & collect in Nederland. Inmiddels beschikt het Twentse bedrijf over vijftig onbemande afhaalpunten en afhaalcentra. Vorige week maakte De Buren overeenkomsten bekend met achtereenvolgens TNT (Innight) en DHL Parcel, die gebruik gaan maken van het kluisjesnetwerk. DHL kondigde eerder overigens aan zelf pakketbussen te introduceren op de Nederlandse markt. Logixbox en LockBox bieden in ons land al soortgelijke pakketkasten voor bij de voordeur aan.
Ook 'kluis naar kluis' aanstaande
Sandd nam in april dit jaar een meerderheidsbelang in De Buren Afhaalcentrum. Door de participatie kan De Buren afgeleverde pakjes op termijn transporteren van de ene naar de andere kluis(wand), bijvoorbeeld in de buurt van een webshopper. ‘Van kluis naar kluis’, noemde Dragstra dat dit voorjaar. Nu nog moeten afhalers het kluisje openen waarin een (web)winkelier, supermarkt of bijvoorbeeld een schoenmaker of stomerij de spullen heeft gedropt.
Ik vraag me dan af hoe het werkt met pakketjes waarvoor getekend moet worden
Jammer! Ik dacht dat De Buren zich niet zou gaan mengen in het vervuilen van het straatbeeld. Gaan ze dus wel doen! De echte reden achter deze plannen? Zijn de pakketkluisautomaten op centrale plaatsen in het land een te grote investering? Gaat de uitrol niet snel genoeg?
Enigste positieve aan dit bericht is dat ze de kluizen voor 10 cent inclusief BTW toegankelijk maken voor pakketbezorgers. Dus hiermee wordt voorkomen dat men straks 5 kluizen naast elkaar aan de muur heeft hangen of in de tuin heeft staan. Maar met een prijs van 250,- tot 275,- zal het wel niet zo'n vaart lopen!
Leuk uitgedacht, maar dit bedrag gaan webshoppers er niet voor betalen. Een webshopper is een persoon die kijkt op het internet waar een zelfde artikel voor de goedkoopste prijs wordt aangeboden en evt. kostenloos wordt afgeleverd.
Er is in Nederland al een hele discussie gaande over wel of niet berekenen van verzendkosten bij verzenden en met name bij retouren. Een bedrag zoals bovengenoemd gaan deze webhoppers nooit betalen.
Ik wens De Buren veel succes met het uitrollen, maar ik heb er een hard hoofd in...