Twinkle | Digital Commerce

‘Een derde van webshops betaalt verzendkosten niet terug’

2017-11-11
180101
  • 1:18
Een derde van de verzendkostenvragende honderdvijftig grootste Nederlandse webshops betaalt deze niet terug aan klanten die hun bestelling retourneren. Daarmee houden zij zich niet aan de nieuwe consumentenwet die sinds 13 juni van kracht is.

Dat meldt het bureau ServiceScout op basis van eigen onderzoek naar 150 Nederlandse webshops, waarbij ‘de Twinkle100 sterk vertegenwoordig is’.

Eigen zak
Volgens de nieuwe Europese consumentenwet dienen de verzendkosten bij het retour sturen van een complete order binnen veertien dagen na ontvangst van het product door de webwinkel te zijn teruggestort. Van de honderdvijftig onderzochte online partijen rekent 58 procent verzendkosten door aan de consument voor een order. Van deze groep houdt 33 procent dit bedrag bij retournering van de volledige bestelling in eigen zak.

'Neem uw verantwoordelijkheid'
Het gaat volgens ServiceScout maximaal om 8,95 euro per order. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, zegt tegen RTL Nieuws dat retailers wellicht denken ‘er wel mee weg te komen’ en met het inhouden van de verzendkosten ‘meer marge over te kunnen houden’. Jongen raadt webwinkeliers aan hun verantwoordelijkheid te nemen en zich aan de regels te houden.

Lees ook:
- Nieuwe consumentenwet van kracht (13-6-2014)

UPDATE (25-11-2014):
Autoriteit Consument & Markt (ACM) laat vanochtend weten 'dat zij gaat optreden tegen webwinkels in de modebranche die consumenten niet volledig of niet tijdig terugbetalen als zij hun aankoop annuleren.' De Consumentenbond kwam vandaag met eenzelfde soort onderzoek als ServiceScout naar buiten. Het publiceerde een lijst (pdf) met onderzochte webshops.