Een Nederlandse entree van Amazon bleef in 2013 (andermaal) uit, terwijl toonaangevende lokale spelers productgroepen en/of Nederlandse verkooppartners toevoegden. Click & collect rukte op, mobiel iDeal kreeg vorm. Dit is het Twinkle Jaaroverzicht 2013.
Tekst: Arjan van Oosterhout en Marit Smits
Een klik op een maand hieronder leidt u direct naar de samenvatting van de ontwikkelingen in die periode. Om het héle jaaroverzicht van bovenaf aan te lezen, kunt u gewoon doorscrollen. Direct naar de best gelezen items van 2013? Klik hier.
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December
Januari
PostNL wordt dit jaar steeds meer een e-commerce dienstverlener. In januari worden de postzegels duurder, maar blijven de prijzen voor pakketten onveranderd. Het postbedrijf richt een speciale business unit op met de naam 'Retail & E-Commerce Services'. Daarnaast verkoopt PostNL zijn eigen e-commerce platform KadoWereld aan Yoursurprise.com. Ondertussen investeren webwinkels een steeds groter deel van hun budget in Product Listing Ads (PLA’s) van Google Shopping. Een amendement op de zogenoemde cookiewet is in werking getreden. Juridisch gezien bevatten tracking cookies voortaan persoonsgegevens, waardoor ook niet-klanten van webwinkels een beroep kunnen doen op de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP). Neckermann.de verrijst deze maand onder zijn nieuwe eigenaar Otto als affiliatesite uit zijn as en de overname van Benelux-organisatie Neckermann.com wordt afgerond. Baxshop streeft naar expansie over met een Engelstalige en Franstalige webshop en Zalando opent luxewebsite Emeza. Twinkle wint de LOF Prijs voor Vakinformatie 2013 en is daarmee de beste vaktitel van Nederland.
Februari
Het CBS meldt een omzetgroei van 9 procent voor webwinkeliers over het jaar 2012 in vergelijking met 2011. Het gaat hierbij om winkels die de meeste omzet online boeken. Superdirect.com heeft een pact gesloten met de mobiele bestel- en betaalapplicatie MyOrder. Het eerste afhaalpunt van de Brabantse websupermarkt wordt later dit jaar geopend. Zalando begint met zijn partnerprogramma, waardoor Nederlandse webwinkeliers op Zalando.nl kunnen verkopen. Noppies heeft de primeur. Ook Wehkamp.nl sluit een samenwerking, met Unilever. De online retailer begint met de verkoop van zo’n 250 producten van merken als Zwitsal, Andrélon, Vaseline en Neutral. Bol.com wordt met zijn nieuwe speciaalzaken ‘Dier’ en ‘Tuin & Klussen’ een serieuze concurrent van tuincentra en dierenspeciaalzaken. Ook Coolblue verbreedt zijn assortiment, met witgoed. Axivate Capital start met het online modeplatform Bulls & Birds, dat vanuit het magazijn van Neckermann.com verzendt. Amazon ligt onder vuur om 'neonazipraktijken' binnen het bedrijf.
Maart
De factuur die het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) deze maand aan webwinkeliers stuurt schiet bij veel ondernemers in het verkeerde keelgat. In plaats van minder moeten ze meer betalen voor de diensten van het bedrijfschap, dat ophoudt te bestaan. Ook wordt bekend dat webwinkeliers vanaf 2014 verplicht worden een herroepingsformulier te verstrekken aan klanten. Coolblue mag zich voor de tweede keer de ‘Beste Webwinkel van Nederland’ noemen. Thuisbezorgd.nl, de Bijenkorf en Werkaandemuur.nl gaan na het Thuiswinkel Award Gala met de andere grote vakprijzen naar huis. Ook worden de Thuiswinkel Awards Publieksprijzen (voorheen de prijzen voor XS Shops), de XL deelvakprijzen en publieksprijzen voor XL-shops bekendgemaakt. Ikea laat weten een webshop te willen openen voor de Nederlandse markt. ‘Wij willen onze klanten de keus bieden om inspiratie op te doen of te kopen op ieder moment en via ieder kanaal’, schrijft de meubelgigant in een vacaturetekst voor een e-commerce salesmanager. Google straft ‘slechte’ webwinkels af door reviews van consumenten mee te laten wegen in de positie van de shop in de zoekresultaten.
April
De online consumentenomzet is met 9 procent gegroeid, om uit te komen op 9,8 miljard euro, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2. De M-commerce Monitor geeft later deze maand aan dat 6 procent van de online aankopen via mobiel wordt gedaan. Er vinden DDOS-aanvallen plaats op betalen met iDeal, tot ergernis van de grote banken, die meerdere malen worden getroffen. Webwinkeliers roepen op tot actie van de overheid en banken. Marks & Spencer keert dankzij een nieuwe strategie terug in Nederland als multichannelretailer. De comeback bestaat onder andere uit een eboutique in de Amsterdamse Kalverstraat. Futurumshop, dat weer volledig in handen is van zijn oprichter, breekt de fietsmarkt open met same day delivery. Marktplaats start met een outlet-kanaal waar retailers hun restpartijen kunnen slijten. Ondertussen reorganiseert Neckermann.com opnieuw, investeert Otto in startups, manifesteert PayPal zich als financier voor webwinkels en wacht een kwakkelend Free Record Shop op overname.
Mei
Terwijl het aantal webwinkeliers volgens de Kamer van Koophandel blijft groeien, komt Free Record Shop (FRS) in steeds slechter weer. Uiteindelijk vraagt de Nederlandse tak faillissement aan en geeft het zijn personeel geen salaris meer tot er een doorstart wordt gemaakt. ECI, dat de webwinkels van FRS exploiteert, zegt dat de online omzet van de keten nog wel ‘licht stijgende’ is. In de reisbranche vernieuwen operators als Sunweb en vergelijkingssites als Cheaptickets.nl hun strategie om consumenten beter te kunnen bedienen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert reisorganisaties voortaan strenger op hun prijsbeleid. De Affiliate Awards 2013 worden uitgereikt aan Ohra (beste adverteerder), Kortingscode.nl (beste publisher) en Zanox/M4N (beste netwerk). Tijdens de Affiliate Dag wordt gemeld dat Nederlandse adverteerders vorig jaar 131 miljoen euro besteedden bij affiliatenetwerken, 3,3 procent meer dan in 2011. Ook wordt De Bijenkorf voor de tweede maal dit jaar geprezen om zijn mobiele prestaties met een Dutch Interactive Award (DIA), betreedt Bol.com de woonmarkt en onderzoekt Wehkamp.nl zonder voormalig ceo Paul Nijhof de mogelijkheid tot magazijnuitbreiding.
Juni
Na Free Record Shop gaan ook elektronicaketens Salland, iCentre en Block failliet. Hen wacht, Block uitgezonderd, een doorstart. Selexyz en De Slegte gaan voortaan verder onder de gezamenlijke naam Polare. Deze keten wil online een community bouwen. Bol.com positioneert zich ondertussen als uitgever; iedereen kan vanaf nu een boek uitgeven op het platform. Moederbedrijf Ahold opent een eerste afhaalpunt voor Albert Heijn binnen een supermarkt, in Katwijk. De Nederlandse detailhandel verkocht het eerste kwartaal van 2013 bijna 6 procent minder artikelen dan een jaar eerder; de grootste krimp van het volume sinds 1994. Fab kondigt aan naar Eindhoven te komen met een eigen magazijn. Ikea opent zijn langverwachte Nederlandse webwinkel. De online bestellingen worden verzonden vanuit Dortmund, waardoor het woonwarenhuis - ook voor kleine artikelen - een levertijd van 8 tot 11 dagen hanteert. Een wilde staking van pakketchauffeurs leidt ertoe dat twintigduizend pakjes niet zijn bezorgd door PostNL. Een ’miljoenenstrop voor webwinkeliers’, zegt Thuiswinkel.org. Futurumshop mag zich de Logistieke Webshop van het Jaar noemen. De online fietswinkel ontvangt de bijbehorende award tijdens het het congres Logistiek & E-commerce.
Juli
In de maand dat Trusted Shops zijn Nederlandse entree maakt en Amazon start met de verkoop van Nederlandstalige boeken, kondigt local hero Wehkamp.nl aan hyperpersoonlijk te willen worden. Albert Heijn ziet met lede ogen aan hoe een Limburgse franchisenemer in zee gaat met De Buren en Detailhandel Nederland roept de overheid op om keihard op te treden tegen webwinkeliers die bestemmingsregels omzeilen. Internetbank Knab claimt een primeur met een voor mobiel geoptimaliseerd iDeal, waarvan een nieuwe versie beschikbaar komt. Bij onze oosterburen eist Media Saturn betere inkoopcondities voor het geheel overgenomen Redcoon en leggen outdoor-fabrikanten een ‘Amazon-verbod’ op aan resellers. Juli staat ook bol van faillissements-, doorstart- en overnamenieuws: de webwinkel van Harense Smid gaat weer open, Salland wordt overgenomen, 2dehands.nl gaat naar eBay, computerwebwinkel Zercom gaat failliet, Fab reorganiseert en de Badge Groep wordt verkocht.
Augustus
De Bijenkorf maakt bekend vijf van zijn twaalf warenhuizen te sluiten en zich meer op webverkoop te gaan richten. ‘Online willen we het flagship store niveau gaan bereiken’, laat de keten weten. De Zeeuwse online schoenverkoper Omoda introduceert met zijn vernieuwde site een afhaal- en een reserveeroptie. Bax-shop.nl, een andere Twinkle100-speler uit Zeeland, breidt uit naar Duitsland en Engeland, terwijl Vimodos doorstart na een faillissement. In relatieve stilte zijn vele honderden Albert Heijns inmiddels voorzien van een afhaalpunt van Bol.com en in augustus pioniert de Zaanse grootgrutter zelf met een afhaalpunt voor boodschappen bij Capgemini. Wehkamp.nl doet kortingssites in de ban, terwijl RFS-zuster Fonq.nl de deuren opent voor andere retailers. Zalando verwelkomt, lang na de opname van Noppies, met Ziengs een tweede Nederlandse verkooppartner op zijn site. H&M opent de ook al lang verwachte webwinkel in Amerika, waar subscription commerce spelers JustFab en ShoeDazzle fuseren. De Duitse online dierenwinkel Zooplus presenteert in augustus voor het eerst zwarte cijfers.
September
Ahold is de nieuwe aanvoerder van de Twinkle100, die eind september wordt uitgereikt op Shopping Today. In Almere komen die dag honderden experts bij elkaar in het kader van Shopping2020, het Nederlandse onderzoeksprogramma over de toekomst van winkelen. De deskundigen verwachten dat consumenten in 2020 36 procent van hun uitgaven online zullen doen. Om van de webgroei te profiteren opent Gamma in september een webwinkel en neemt Sanoma het bedrijf achter Fashionchick.nl volledig over. OAD gaat failliet, e-business dienstverleners Strawberries en Softlution fuseren en Dixons verkoopt het kwakkelende Pixmana aan het Duitse Mutares. Omdat Vershuys brood ziet in click & collect opent de websupermarkt een netwerk van afhaalpunten. Zalando biedt Nederlandse shoppers voortaan ook een afhaaloptie, terwijl Coolblue een grote mobiele optimalisatieslag doorvoert. Na Knab heeft nu ook Rabobank iDeal geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. De concurrerende betaalmethode èM! Payment wordt landelijk uitgerold.
Oktober
Ook ING optimaliseert iDeal voor mobiele apparaten, waarmee ‘mobiel iDeal’ echt vorm krijgt. Grote Amerikaanse internetreuzen komen dichterbij: eBay koopt de Britse bezorgservice Shutl en Google, dat zich ook steeds meer bezighoudt met logistiek, begint met de Europese uitrol van webwinkelkeurmerk Trusted Stores. In eigen land breidt Bol.com uit met meubels en Coolblue, dat een winkel opent op de Zuidas, met speelgoed. Hema brengt de notaris online, Sanoma stapt met Yixx.nl in sieraden, de Bas Group gelooft in 'crowd selling' en Wehkamp.nl brengt plannen met same day delivery naar buiten. PostNL biedt maandag voortaan als optionele pakketbezorgdag aan, Zalando investeert in snellere Nederlandse bezorging en Albert Heijns worden toch geen algemene afhaalpunten van Kiala. Terwijl duidelijk wordt dat Vergelijk.nl verkoopcommissie deelt met webshoppers, introduceert Kieskeurig.nl met Checkout een directe koopoptie. Het B2B E-commerce Congres beleeft in oktober zijn primeur en Hoogvliet en Jumbo halen het nieuws met e-commerce plannen. Ondertussen trekt Amazon in de VS in bij Procter & Gamble.
November
‘Webshops moeten meer aandacht hebben voor logistiek’, is de conclusie van een rapport waarmee Panteia de pers haalt. Nog geen week later maakt Wehkamp.nl, dat retournerende klanten altijd gelijk geeft, bekend een revolutionair nieuw distributiecentrum te zullen bouwen in Zwolle. Later in november lanceert Wehkamp.nl een nieuwe website. Fonq.nl wordt geheel eigendom van Wehkamp-moeder RFS Holland Holding, dat voormalig topman Paul Nijhof ziet vertrekken naar de concurrerende Otto Group. Hema introduceert in november een zorgverzekering, die polishouders korting biedt in zijn webshop. Flavourites opent zijn webwarenhuis, Younify gaat failliet en Albert Heijn maakt bekend bij zijn online verkoopactiviteiten alles op Appie te gaan zetten. Op het betaalvlak faciliteert Ogone MasterPass voor webshops in ons land en Thuisbezorgd.nl is de eerste grote Nederlandse e-commerce partij die Bitcoins als betaalmiddel accepteert. Anders dan de experts van Shopping2020 verwachten Nederlandse consumenten dat ze in 2020 de meeste van hun aankopen (52 procent) online zullen doen.
December
Zowel Sinterklaas en als de Kerstman laat Nederlandse webwinkeliers dit jaar harder lopen dan voorgaande jaren. Midden in het Amerikaanse holiday shopping season komt Amazon mondiaal in het nieuws met drones voor pakketbezorging. Zalando kondigt een reorganisatie aan, terwijl Duitsers voor het eerst de mogelijkheid krijgen een Mercedes te kopen online. In ons land lanceert Staples een nieuwe, gepersonaliseerde site en presenteert EkoPlaza een zorgverzekering voor ‘gezonde mensen'. E-Ways Fulfilment Center vraagt surseance van betaling aan, Luccy.nl wordt een affiliatesite en de Bijenkorf presenteert in december zijn eerste servicepunten buiten de eigen winkels. KLM vernieuwt zijn homepage ‘radicaal’ en ook Beslist.nl neemt een rigoureuze stap: de vergelijker gaat leunen op verkoopcommissies (cps) en niet langer op klikvergoedingen (cpc). De Reclamecode Social Media ziet eind 2013 het licht, terwijl duidelijk wordt dat het Hoofdbedrijfschap Detailhandel in 2014 geen heffing meer zal opleggen.
Meest gelezen op Twinklemagazine.nl:
NIEUWS
Webwinkeliers boos om hogere HBD-heffing (4 maart)
Nederlandse fabrikant opent webshop voor ‘Aldi-telefoon’ (4 maart)
‘Webwinkels nemen loopje met retourregels’ (22 maart)
Online modestad Vimodos failliet (1 augustus)
Wehkamp.nl wordt hyperpersoonlijk (12 juli)
Ikea opent webwinkel in Nederland (12 maart)
Bulls & Birds klaar voor de start (2 februari)
Loods 5 opent handvol webshops (14 augustus)
Eerste afhaalpunt Superdirect.com in Eindhoven (28 mei)
Zalando ligt niet wakker van verlies en 50 procent retouren (24 januari)
WEBLOG
PostNL schaft verzendkosten af (10 januari)
Bezorgen bij de buren: hoe lang nog? (14 februari)
De webshop verdwijnt (28 november)
Wehkamp-checkout: logische stappen? (14 maart)
AH-franchise: eigen shop naast Ah.nl (19 april)
ACHTERGRONDEN
Op welk raamwerk laat u uw webwinkel rusten? (11 maart)
Wat bepaalt de online conversie in fashion? (7 februari)
10 voorbeelden van goede productpagina’s (13 juni)
Het succes van handcraftingplatformen DaWanda en Etsy (28 maart)
Multichannel, cross-channel of omnichannel? (13 maart)
PRAKTIJK
SEO: wat moet u vooral niét doen? (21 februari)
De nadelen van een carrousel op de homepage (26 augustus)
18 tools om uw site te testen op mobiele apparaten (7 februari)
8 manieren om uw bedrijf te promoten via Instagram (12 september)
Loont het oprichten van een bv voor starters? (4 september)
Klik voor de Twinkle Jaaroverzichten van 2012, 2011, 2010, 2009 en 2008.
De redactie wenst u een gezond en succesvol 2014!
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Twinkle Jaaroverzicht 2013
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.