Twinkle | Digital Commerce

Webwinkeliers opnieuw getroffen door grote iDeal-storing

2017-05-27
335226
  • [nieuws]
  • 1:16

Webwinkeliers hebben vandaag weer schade geleden door onbeschikbaarheid van iDeal. De betaalmethode was lange tijd amper te gebruiken voor Nederlandse webshoppers. Sinds drie uur vanmiddag zouden de grootste problemen weer zijn verholpen.

Beheerder Currence bevestigde de storing van iDeal tegenover Nu.nl: ‘Alle klanten van ING en SNS kunnen niet betalen met iDeal’, zei een woordvoerster eerder vanmiddag over de issuing kant van de zaak. Daar kwam een storing bij een hele hand vol acquiring banken bovenop: ‘Vijf banken kunnen ook geen contact krijgen met webwinkels die bij hen zijn aangesloten'.

De situatie verbeterde na twee uur, waarna alleen ING-klanten nog problemen hadden met iDeal-betalingen. Volgens Nu.nl doen die problemen zich nog steeds hier en daar voor.

Saldostoring
De afgelopen dagen was ING al uitgebreid negatief in het nieuws door een grote saldostoring. Het rumoer daarover bracht grote groepen klanten dinsdagmiddag tegelijkertijd online om hun saldo te controleren. Door overbelasting was iDeal vervolgens niet te gebruiken voor ING-klanten. 'De storing lag dus niet bij iDeal zelf', benadrukte woordvoerster Jannemieke Zandee gisteren tegen Twinkle.

Premier Mark Rutte sprak vandaag in zijn wekelijkse persconferentie over een ‘zorgelijke ontwikkeling’. Hij zei dat het kabinet de internetstoringen in het betalingsverkeer nauwgezet volgt.

Garanties
Een maand geleden drong Thuiswinkel.org opnieuw aan op een betere beschikbaarheid van iDeal. In een blog-posting op deze site benoemde directeur Wijnand Jongen concreet vier verbeterpunten. De belangenvereniging wil onder meer dat banken een hogere (dan 99 procent) beschikbaarheid van iDeal garanderen.