Twinkle | Digital Commerce

Bas Group laat klanten ‘winkeltje spelen’ op Facebook

2017-08-14
180101
  • 1:54

De Bas Group werkt aan een Facebook-toepassing voor klanten. Zij kunnen aankopen straks onder de aandacht brengen van hun contacten. Bij verkoop strijken ze een commissie op, die ze kunnen incasseren. Ze kunnen hun verkoopactiviteiten ook opvoeren.

Dat vertelde Steven Bakker, oprichter en CEO van de Bas Group, vanmiddag op het congres Klantgericht Retailen in de Openbare Bibliotheek Amsterdam. ‘We gaan ons winkelbestand met honderdduizend stuks vergroten volgend jaar’, zei Bakker over de ambitie met wat hij ‘Facebook-shops’ noemt.

Social commerce
De CEO wil graag voor de jaarwisseling beginnen met social commerce, maar onduidelijk is nog met welke retailformule(s). ‘Daar denken we nog over na’, zei hij na zijn presentatie tegen Twinkle. ‘Het gaat in de basis om gamification, om winkeltje spelen. We willen mensen de mogelijkheid bieden te verdienen aan de verkoop van onze producten en daar geloof ik ook echt in.’

Facebook-handel
Kopers van producten van de Bas Group krijgen straks toegang tot het verkoopspel op Facebook. Ze kunnen hun artikelen en eventuele bijpassende producten (accessoires bijvoorbeeld) slijten aan hun vrienden. Slagen ze daarin, dan ontvangen ze een percentage van de artikelprijs. Ze kunnen het opgebouwde krediet echter ook inzetten om hun assortiment te vergroten en hun Facebook-handel op te drijven, of om hun handel beter onder de aandacht te brengen. Bakker ziet ook mogelijkheden om fabrikanten aan succesvolle sociale verkopers te koppelen.

Connect & adapt
De ondernemer vertelde vandaag waarom connect & adapt het motto is van retailconcern annex groothandel Bas Group, door hem gepresenteerd als ‘the biggest omnichannel fulfilment company in the Netherlands’. Bas Group is eigenaar van MyCom, dat een decennium geleden huismerkproducten op de markt bracht en in 2006 pionierde met click & collect in zijn winkels. Het bedrijf werd ruim twee jaar geleden eigenaar van Dexcom en daarmee van de ketens Dixons en Dynabyte. Internet kreeg een belangrijke plek op de vloer van de winkels, waar iPods met ingebouwde pinautomaten inmiddels dienst doen als verkoop- en betaalmiddel.

Twinkle100
Eerder dit jaar nam de Bas Group 25 winkels van het failliete iCentre over. Met een online omzet van 135 miljoen euro is Bas Group de nummer 4 van de Twinkle100. De totale omzet kwam afgelopen jaar uit op 390 miljoen euro, aldus Bakker, de omzetambitie voor 2015 bedraagt 500 miljoen euro.