H&M is dan toch begonnen met e-commerce in de Verenigde Staten. De Zweedse modereus verkoopt in zijn webwinkel bovenop het standaardassortiment ook extra maten en online only artikelen. Concurrent Zara verkoopt al bijna twee jaar online in de VS.
Diverse retailexperts bekritiseerden H&M over het uitroltempo van zijn online verkoopactiviteiten. De Amerikaanse shop zou begin 2012 worden geopend, maar de lancering werd uitgesteld tot het voorjaar en vervolgens tot de herfst. Ook dat werd niet gehaald. In september 2011 was wel al een aantal H&M-artikelen online te bestellen voor Amerikanen, in een e-boutique van Elle.com.
Onderschat
‘We hebben de complexiteit van het openen van een webshop voor Amerika onderschat’, erkende CEO Karl-Johan Persson eerder tegen The Wall Street Journal. ‘Als we maar één kledingstuk per dag verkochten, dan zouden we nu overal ter wereld al online zijn geweest. Maar met ons sales volume wordt het allemaal een stuk complexer om de Amerikaanse markt te kunnen bedienen.’
Alleen bezorgen
Persson beloofde half juni dat de Amerikaanse H&M-webshop in augustus open zou gaan en op de eerste dag van de maand was het zowaar zover. H&M, met ruim honderd miljoen euro omzet in Nederland (2011) de nummer 7 in de Twinkle100, heeft ongeveer driehonderd fysieke winkels in de VS. Voorlopig kunnen online bestelde artikelen daar niet worden afgehaald. Bezorging kost standaard 5,95 dollar.
De opening van H&M’s webwinkel wordt later deze maand opgeluisterd met een pop-up store in Manhattan. Bezoekers kunnen daar kleding kopen op iPads, laat het bedrijf weten.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
H&M opent Amerikaanse webwinkel
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.