Winkeliers die het gros van hun producten op afstand verkopen, waaronder postorderbedrijven en vooral webwinkels, hebben vorig jaar 9 procent meer omzet geboekt dan in 2011. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De omzet van de hele detailhandel nam af.
Het CBS rapporteert (pdf-rapport) geen concrete bedragen, alleen percentages. De groei van verkopers op afstand ligt een stuk hoger dan die in 2011, toen de omzetplus een kleine 5 procent bedroeg. In 2010 kwam de groei nog uit op bijna 15 procent.
Verschil nog groter
Vooral in de tweede helft van 2012 groeiden de bestedingen bij verkopers op afstand flink, met dubbelcijferige percentages (plus 11,3 procent in Q4). Bij deze som worden ketens buiten beschouwing gelaten, omdat die de meeste omzet nog offline boeken. Hun online omzet valt dus ook onder de fysieke detailhandel. De gerapporteerde omzetafname van vooral non-food winkels (-3,8 procent over heel 2012) was bij een strikte kanaalscheiding nog groter geweest.
Fors minder volume
Uit onderstaande tabel blijkt dat het verkochte volume in de Nederlandse detailhandel afgelopen jaar is gekrompen, met niet minder dan 3,2 procent. Het is aan prijsverhogingen te danken dat het omzetverlies niet hoger is uitgevallen dan de gerapporteerde 1,0 procent:
Thuiswinkel Markt Monitor
Volgende maand presenteert belangenvereniging Thuiswinkel.org de Thuiswinkel Markt Monitor, die wordt opgesteld door Blauw Research en GfK Retail Technology. Anders dan in bovenstaande cijfers van het CBS, brengt deze ook online omzetten van fysieke winkels en de internetverkoop van diensten in beeld.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS: 9 procent groei voor webwinkels in 2012
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.