Twinkle | Digital Commerce

De webshop verdwijnt

2017-05-26
180101
  • 3:05

Ja, u leest het goed. De webshop is op zijn retour. De komende jaren draait het niet meer om een webshop, maar om goede productfeeds. Kleine webwinkels leggen het loodje, middelgrote webwinkels krijgen het heel moeilijk.

Alleen de grote gaan overleven omdat zij hun ‘winkel’, of beter gezegd hun portal, opengooien voor andere aanbieders (partners). Voorbeelden hiervan zijn natuurlijk Amazon, Zalando en dichter bij huis Bol.com. De wereld verandert van shops naar EAN-codes en van nichewinkels naar grote online platformen waar alles, maar dan ook echt alles, te koop is tegen de beste prijzen.

Snelheid is killing
'Ja, natuurlijk’, hoor ik u denken, het zal wel! Misschien is het wat extreem gesteld, maar we leven in een zeer dynamische tijd. Ontwikkelingen volgen elkaar enorm snel achter elkaar op. Het tempo is moordend en alleen modellen die zich snel kunnen aanpassen gaan het nog redden. Traditionele en oubollige bedrijven gaan zonder moeite down the drain. Bedrijven die e-commerce jarenlang hebben genegeerd, kijken op tegen enorme achterstanden. Tijdens Shopping2020 is op een pijnlijke manier duidelijk geworden dat Nederlandse bedrijven kansen laten liggen en in een oud denkpatroon zitten. Vooral de ‘traditionele’ retailers snappen van online business nog steeds te weinig, een ruim aantal positieve uitzonderingen daargelaten.  

Een webwinkel wordt onbetaalbaar
Het aantal nieuwe webwinkels stijgt nog steeds. Maar hoeveel van deze webwinkels verdienen daadwerkelijk geld? Ik durf te stellen dat 60 tot 70 procent van de webwinkels geen vetpot of zelfs verliesgevend zijn. Op zich niet gek als je 1,50 euro per klik moet betalen voor het adverteren op een competitief zoekwoord in AdWords en hierop een conversie draait van 0,3 procent. Daar zit natuurlijk een groot probleem. De marketingkosten rijzen door het steeds groter wordende aanbod en het vechten om de beste plaats in de ranking de pan uit. Daarnaast is gratis heen en terug de standaard geworden, dus de verzendkosten moeten ook nog eens uit de marge worden betaald. Natuurlijk wil de betalingsprovider ook zijn deel. Dus wat blijft er dan nog aan bruto marge over voor een gemiddelde online handelaar? Inderdaad, niet veel. En daar moeten dan nog alle andere kosten zoals personeel, huur etc. vanaf. Ik geef je het te doen…

De marktplaats als goedkoper alternatief
Mijn bescheiden mening is dat de oplossing ligt in marktplaatsen, zowel nationaal als internationaal. Het plaatsen van productfeeds op deze sites is relatief goedkoop. U betaalt uw ‘marketingkosten’ pas achteraf als de deal gesloten en het product verkocht is. De commissies van de marktplaatsen en portals liegen er niet om, maar ze zijn wel transparant. U kunt exact calculeren wat u per sale overhoudt. Verder hebben de bekende marktplaatsen veel traffic en zijn ze vertrouwd bij het grote publiek. Onderschat trouwens het managen van marktplaatsen niet. Om bijvoorbeeld in de  ‘buy box’ van Amazon te komen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen en dat betekent dat u actief zult moeten managen. Verder liggen er uitdagingen op het gebied van logistieke en interface.

Tmall.com
Het bewijs dat marktplaatsen de toekomst zijn biedt China. Op e-commerce gebied nog een jong land, maar 80 procent van de Chinese online handel loopt via portals als Tmall.com. Ik voorspel u dat over vijf jaar dit de platformen worden waar wereldwijd op gaat worden geshopt.

Maar wat moet ik dan met mijn shop?
Waarschijnlijk is uw shop in uw thuismarkt succesvol. Dit zou ik proberen te handhaven, hoewel dit moeilijk gaat worden met het toenemen van de competitie. Marktvergroting is dus handig om in business te blijven en te groeien. Uw shop kan prima in het buitenland draaien als u beschikt over het juiste assortiment en de juiste prijzen. Bent u te duur in het buitenland, dan blijft u waar u bent. Kunt u mee met de prijzenslag dan zijn er kansen. Maar grijp dan breder in! Niet alleen via uw shop; start ook met verkopen op de beste lokale marktplaatsen. Alleen dan is volume en een sneller ROI mogelijk.